Longen na bestraling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

alieba

Longen na bestraling

Bericht door alieba » zo 26 apr 2020, 07:48

Dag Dees.

In deze rare corona-tijd heb ik gezocht naar het herstelvermogen van longen na bestraling op langere termijn. Herstelt een verder gezonde long zich nog tot 100%? De breath-hold techniek lijkt nu ook een factor te zijn: meer long bestraald om het hart te sparen.
Als je 4 1/2 jaar verder bent, hoe ziet een bestraalde long er dan uit? Loop je extra risico met corona infecties?
Leeftijd is vast ook een factor (ik ben nu 63).
Hoeveel weet jij ervan? Ik kom niet verder dan mogelijke pneumonitis, met een aantal symptomen die je zou kunnen hebben.
Groetjes!
🙋🏻‍♀️

Dees
Beheerder

Re: Longen na bestraling

Bericht door Dees » ma 27 apr 2020, 14:50

Hoi Alieba,
Op je specifieke vraag weet ik geen antwoord. Ik weet wel dat ik afgelopen jaar op de ESMO deze poster zag. Die gaat over het verschil in gerapporteerde klachten als pneumonitis en longfibrose na bestraling vanwege borstkanker. Wat mij opvalt is dat er een ENORM verschil is en patiënten véél vaker klachten hebben dan wat artsen noteren/zich realiseren.

Afbeelding

Wat dat vervolgens betekent in deze periode, ik durf het echt niet te zeggen. Vrouwen met Corona doen het doorgaans beter dan mannen. Of bestraling een risicofactor is, ik weet het echt niet.

Ik hoop dat deze ziekte aan ons voorbij gaat, Alieba !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

alieba

Re: Longen na bestraling

Bericht door alieba » ma 27 apr 2020, 19:05

Dank je Dees.
Niet veel over te zeggen dus. We zullen voorzichtig blijven.
Gelukkig weten we wat het beste helpt: afstand houden, handen wassen en gezond verstand gebruiken.
Ik hoop ook echt dat dit virus snel uitdooft.
Groetjes en blijf gezond!
😘

Gesloten