Hormoonsuppletie bij hormoongevoelige bk?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Eddy63

Hormoonsuppletie bij hormoongevoelige bk?

Bericht door Eddy63 » di 24 mar 2020, 13:57

Ik heb een vraag over hormoonsuppletie na hormoongevoelige borstkanker.
Ik heb in 2007 rechts en 2010 links hormoongevoelige borstkanker gehad. Beide keren zowel PR als ER positief en een hoog percentage. (75-100%). Mijn tumoren waren niet groot, resp. 1,8 en 1,1 cm. In 2010 wel een macrometastase in de okselklier. In 2013 bilaterale diepflap.
Ik ben nu 56 jaar en 9 jaar verder na mijn 2e BK. Ik ben bij de huisarts gaan informeren of hormoonsuppletie een optie is. Zij heeft me doorgestuurd naar de gynaecoloog en deze laatste wil nog niet de deur dichtdoen qua hormonen maar adviseert om eerst venlafaxine te proberen.
Mijn klachten zijn nog steeds heel veel opvliegers, zowel overdag als 's nachts (zonder nachtzweten) met heel veel onrust, slecht slapen, hoofdpijn, pijnlijke spieren en gewrichten, droge huid/slijmvliezen en een afgevlakt gevoel. Mede door dat laatste zie ik venlafaxine (of een andere SSRI) niet zitten. Ik heb jaren geleden al een tijd venlafaxine geslikt en ik voelde me absoluut niet fijn. Het afgevlakte gevoel werd erger en ook fysieke reactie als ik even vergat op tijd in te nemen. Ik reageer over het algemeen ook niet goed op dit soort medicatie. Daarnaast heb ik clonidine ook al tevergeefs geprobeerd evenals bijna alles op het gebied van natuurlijke middelen, accupunctuur en de producten van de overgangsconsulente.

Ik kan in het forum alleen adviezen vinden voor BRCA patiënten. Ik weet dat hormoonsuppletie een contra indicatie is in mijn geval maar ik zelf ben echter niet erg angstig en ik heb geen borstweefsel meer, dus het risico is mi al een stuk beperkter.
Zijn er mensen met ervaringen hiermee? Of is er inmiddels meer bekend hierover of zijn er nog andere middelen die kunnen helpen?

Dees
Beheerder

Re: Hormoonsuppletie bij hormoongevoelige bk?

Bericht door Dees » ma 30 mar 2020, 15:57

Jij hebt een échte hormoongevoelige borstkanker. Hormoongevoelige borstkankers kunnen ook na vele jaren nog uitzaaien. Hoe je borstregio behandeld is, staat daar verder los van.

Op het Nabon Boog-congres van vorig jaar werd #Oxybutynine genoemd als effectiever dan antidepressiva, clonidine en gabapentin tegen opvliegers. Het is een middel dat werkt tegen blozen en ook iets doet met het ophouden van plas. De berichten die ik erover hoor zijn heel goed.

Afbeelding

Dat zou ik dus éérst proberen...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2020”