Capecitabine test

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Hannah

Capecitabine test

Bericht door Hannah » vr 21 feb 2020, 14:47

Hallo Dees, even een vraag. Ik zit nu op het einde van het Faslodex gebruik, zo lijkt het . De tumormarkers verdubbelen. Tamoxifen, Arimidex, Exemestaan zijn al voorbij. Er is sprake van vergevorderde borstkanker met uitzaaiingen in het hele skelet.
Weet jij wat het volgende medicijn zou kunnen zijn? Ik dacht dat dat capecitabine is? Of is er nog wat anders op hormonaal gebied?
Ik zie er erg tegenop maar ja, als het niet anders kan kies ik er voor. Over ongeveer een maand, na nog een bloedcontrole, wordt dit besproken.
Nu las ik dat er een genetische test( DPYD-genotypering ) is om te checken in hoeverre je de capecitabine kan verdragen.

https://resultlaboratorium.nl/dpyd-genotypering/

Weet jij of dit al regulier wordt aangeboden? Moet ik ernaar vragen(op aandringen)?
Vraag 2. Is er nog een alternatief? Een trial die als goed bekend staat?
Ik probeer me voor te bereiden op de volgende fase en ben daar natuurlijk onzeker over.

Goeds, Hannah

Dees
Beheerder

Re: Capecitabine test

Bericht door Dees » vr 21 feb 2020, 16:32

Hoi Hannah, he jakkes wat spannend. Begrijp ik goed dat je nog nooit een CDK4/6-remmer hebt gehad? Hier kun je er meer informatie over vinden. Misschien is dat een betere stap.

Ik weet dat bij uitgezaaide prostaatkanker ookwel radium-223 gegeven wordt tegen botuitzaaiingen. Nieuwegein en Zwollen deden mee met een studie, maar die lijkt gesloten te zijn. Ik weet dus niet of het wel toegankelijk is.

Ik vond deze studie ook nog in Maastricht. Geen idee of dat wat zou kunnen zijn.

Vooraf testen of je een DPD-deficiëntie hebt voordat je capecitabine krijgt, dat zou ik altijd vragen !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hannah

Re: Capecitabine test

Bericht door Hannah » vr 21 feb 2020, 22:19

Ha Dees, dank voor het meedenken. Nee, CDK4/6-remmers heb ik nooit gehad al heb ik het wel genoemd. Kan dat als nog bij de Faslodex of is dat te laat als die uitgewerkt is? Ik ga daar toch nog eens naar vragen.De arts was er toentertijd nogal lauw en ontwijkend over en heeft het mij niet aanbevolen.

Radium, ja ik geloof dat ik zoiets hoorde. Ook dat is een aandachtspuntje. Ooit is mij in het umcg samarium aangeboden mocht het nodig zijn. Dat gaat ook door het hele lichaam.

De link naar Maastricht zal ik nog bestuderen, al zie ik in de gauwigheid geloof ik dat het vooral voor triple negative is. Ik ben als het goed is nog hormoonpositief. .

Goeds weer Hannah

Gesloten

Terug naar “Februari 2020”