Vraag omtrent hormoontherapie

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Vos

Vraag omtrent hormoontherapie

Bericht door Vos » do 13 feb 2020, 23:46

Beste Dees,

Komende mei gebruik ik vijf jaar Zoladex en tamoxifen en ik heb over een paar weken mijn jaarlijkse controle. Ik ben aan het proberen hier mij een beetje op voor te bereiden. Ik weet dat er in de laatste jaren veel studies zijn gedaan naar het langer gebruik van hormoontherapie en voor wie dit het beste zou zijn. Ik vind veel verschillende berichten, maar niets dat echt op mijn situatie van toepassing lijkt.

De afgelopen jaren is er altijd gesproken over vijf jaar hormoontherapie in mijn geval. Zoals ik er nu in sta, wil ik graag met de Zoladex stoppen, maar ik sta eventueel open voor het doorgaan met tamoxifen. Ik verdraag de therapie vrij aardig.

Mijn beginsituatie was 30 jaar oud bij diagnose, tumor van 2,5 cm in mijn borst, hormoongevoelig (90% oestrogeen/70%progesteron) en her2neu positief met 2 aangetaste okselklieren zichtbaar op de Petscan. PTC kuren gehad met als resultaat volledige remissie. Daarna borstbesparende operatie en bestraling plus 5 jaar Zoladex en Tamoxifen.

Weet jij van iets dat meer op mijn situatie lijkt aan te sluiten?

Dank je wel,

Vos

Dees
Beheerder

Re: Vraag omtrent hormoontherapie

Bericht door Dees » ma 17 feb 2020, 17:32

Hoi Vos,
Het blijft altijd lastig om in jouw situatie te zeggen wat wijsheid is, maar je hebt wel een aantal kenmerken van een hoogrisico-situatie, je leeftijd, die twee positieve klieren, niet een piepkleine tumor. Je hebt ook een aantal aspecten die heel gunstig zijn nl complete remissie én het feit dat je tamoxifen goed verdraagt.

Zo staat het in de Nederlandse richtlijn:

Afbeelding
Bron: Richtlijn borstkanker

En dat is min of meer hetzelfde als wat er in de Amerikaanse ASCO-richtlijn staat:

Afbeelding
Bron: ASCO richtlijn hormoontherapie

Als je geen kinderwens hebt en je verdraagt het verder goed, dan zou ik nog een tijdje doorgaan.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Vos

Re: Vraag omtrent hormoontherapie

Bericht door Vos » ma 17 feb 2020, 19:56

Dank je wel, Dees, voor het advies.

Het is niet helemaal wat ik had gehoopt te horen, want diep van binnen ben ik de hormoontherapie eigenlijk grondig zat en kijk ik er enorm naar uit om het af te kunnen ronden, ondanks het feit dat ik het vrij aardig verdraag. Maar ik wil ook niet niet de kans lopen dat ik hier een mogelijkheid mis. Het blijft lastig en zekerheid kan niemand mij geven.

Ook rijst bij mij de vraag hoe lang ik dan nog door zou moeten gaan. Je hoort veel over zeven of tien jaar, maar dat voelt ook meteen als een enorme commitment.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”