TNM classificatie

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Karin

TNM classificatie

Bericht door Karin » ma 27 jan 2020, 20:42

Goedenavond,

Ik heb een vraag over de TNM classificatie. In het pathologierapport vind ik dit:
1e tumor: invasief micropapillair carcinoom. Bloom Richardson graad 2; afmeting tumor
5,5 cm; angioinvasie: niet aangetroffen (pT3). ER: positief ( 100 %), PR positief ( 100 %),
Her2: -. KI67 tussen de 10 en 20%.
2e tumor: infiltrerend lobulair carcinoom. Bloom Richardson graad 2; afmeting tumor
2,50 cm; angioinvasie: niet aangetroffen (pT2). ER (resectie) positief (90% positieve
tumorcellen). PR (resectie) positief (90% positieve tumorcellen). HER2 status (resectie):
negatief. DCIS (max. diam. 11,0 cm), graad 2 en lobulair carcinoma in situ. Microcalcificatie
en comedonecrose aanwezig. Snijvlak: vrij; kleinste tumorvrije marge >=1,0 cm;
Schildwachtklier axillair rechts. 1 lymfklier SWK met geisoleerde tumorcellen.
TNM classificatie (8e editie UICC): pT3(2)N0(i+)(sn).

Omdat ik twijfel aan wel of geen chemo en een mammaprint volgens de internist niet mogelijk is, heeft hij een intercollegiaal overleg gehad met het AvL. Uit de correspondentie haal ik dit:
Mede op verzoek van patiënte vond overleg met het AvL plaats waarbij het advies is dit type te beschouwen als een gewoon invasief ductaal carcinoom Zij beoordelen dit niet anders dan wanneer het een invasief carcinoom NST was geweest en zien dan bij een pT3mN1(mi) een indicatie voor adjuvant chemotherapie en hormonale behandeling. Geen goede kandidaat voor mammaprint. Lange termijn overall survival benefit met chemotherapie wordt geschat op bijna 10%.

Het patholoog gebruikt een andere classificatie dan de internist. Van de chirurg had ik begrepen dat bij geïsoleerde tumorcellen chemo wellicht niet nodig is. Naar het AvL gebruikt de internist N1 ipv N0(i+).
Wat moet ik hiervan denken?

Dees
Beheerder

Re: TNM classificatie

Bericht door Dees » di 28 jan 2020, 10:34

Hoi Karin,
Dat je meerdere tumoren hebt, die groot zijn, van 5,5 en 2,5 cm, ook nog van verschillende subtypes (één lobulair en één micropapillair), daarmee ben je relatief slecht vertrokken. Lobualire borstkanker komt minder vaak voor dan ductale borstkanker. Micropapillair is nog zeldzamen, maar bekend omdat het een wat slechtere prognose heeft. Dat er in de schildwachtklier alleen maar losse cellen zijn gevonden is geluk. Het maakt niet uit welke TNM-classificatie je artsen hanteren. Ze zeggen allemaal hetzelfde: Grote tumor, cellen in de schildwachtklier en geen uitzaaiingen op afstand.

Je situatie is zo uniek dat je niet in standaard prognose-inschatting past. Ik zou met alles wat hierboven staat het zekere voor het onzekere nemen en voor chemo gaan.

Is er erfelijkheidsonderzoek gedaan? Komt er maagkanker voor in je familie? Of andere vormen van kanker? Hoe oud ben je? Ben je verder gezond?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Karin

Bericht door Karin » di 28 jan 2020, 13:14

Goedemiddag Dees,

Dankjewel voor je reactie. Ik ben 62 jaar, mijn moeder was 42 toen ze borstkanker kreeg en is op haar 60e overleden. Aan mijn moeders kant komt kanker voor maar welke soorten weet ik niet. Ik was nog kind toen mijn opa en oma overleden. Ik was 24 toen mijn moeder en kort daarna mijn vader overleed, ik kan ook niemand meer vragen.

Ik heb slechte aderen in de benen en tijdens mijn zwangerschap een trombosebeen gehad en verder een chronische darmontsteking welke nu rustig is. Verder ben ik goed gezond naar mijn weten en heb een redelijke conditie. Erfelijkheidsonderzoek heb ik zelf om gevraagd. De internist vond dat ook gerechtvaardigd.

Omdat beide tumoren zeer hormoongevoelig zijn, kom ik dan met hormoontherapie ook niet een heel eind?
Ik las dat bij lobulair chemo weinig zin heeft. Volgens de internist is die ook niet het probleem. Er is ook maar weinig te vinden over micropapillaire tumoren. Er zijn enkele Amerikaanse en Canadees sites die er iets over melden. Voor zover ik het heb begrepen is de prognose idem aan ductaal invasief carcinoom.

Mijn borst is al geamputeerd en ik heb om een MRI van mijn andere borst gevraagd omdat de afwijkingen vorig jaar dus zijn gemist bij het bevolkingsonderzoek.

uit mijn directe omgeving weet ik dat chemo veel schade aanricht. Zonder chemo is de kans 70-80% overleving. Met 10% meer. Niemand kan je garanties geven en ook niemand heeft enige ervaring met micropapillair carcinoom en dat maakt het heel lastig een keuze te maken.

Met vriendelijke groet,
Karin

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 28 jan 2020, 14:15

Karin schreef:
di 28 jan 2020, 13:14
Goedemiddag Dees,

Dankjewel voor je reactie. Ik ben 62 jaar, mijn moeder was 42 toen ze borstkanker kreeg en is op haar 60e overleden. Aan mijn moeders kant komt kanker voor maar welke soorten weet ik niet. Ik was nog kind toen mijn opa en oma overleden. Ik was 24 toen mijn moeder en kort daarna mijn vader overleed, ik kan ook niemand meer vragen.
Best pittig je familiegeschiedenis. Ik ben benieuwd of er iets uit het erfelijkheidsonderzoek komt.
Karin schreef:
Ik heb slechte aderen in de benen en tijdens mijn zwangerschap een trombosebeen gehad en verder een chronische darmontsteking welke nu rustig is. Verder ben ik goed gezond naar mijn weten en heb een redelijke conditie. Erfelijkheidsonderzoek heb ik zelf om gevraagd. De internist vond dat ook gerechtvaardigd.
Ik zou me kunnen voorstellen dat je dat laat meewegen. De aandoeningen zijn niet direct levensbedreigend, maar het zou ellendig zijn als je klachten verergeren. Niet elke chemo heeft dezelfde risico's. De meeste borstkankerpatiënten verdragen het goed.
Karin schreef:
Omdat beide tumoren zeer hormoongevoelig zijn, kom ik dan met hormoontherapie ook niet een heel eind? Ik las dat bij lobulair chemo weinig zin heeft. Volgens de internist is die ook niet het probleem.
In zijn algemeenheid kun je dat zo niet zeggen. Er is geen bewijs dat je chemo veilig weg kunt laten bij lobulaire tumoren, dus totdat het tegendeel wordt bewezen, wordt het behandeld als ductale borstkanker.
Karin schreef:
Er is ook maar weinig te vinden over micropapillaire tumoren. Er zijn enkele Amerikaanse en Canadees sites die er iets over melden. Voor zover ik het heb begrepen is de prognose idem aan ductaal invasief carcinoom.
Ik lees dat het binnen de ductale borstkankers er één is die vaker terugkomt en wat agressiever is. Omdat het zo zeldzaam is, snap ik ook wel dat echt goede studies hiernaar er niet zijn.
Karin schreef:
Mijn borst is al geamputeerd en ik heb om een MRI van mijn andere borst gevraagd omdat de afwijkingen vorig jaar dus zijn gemist bij het bevolkingsonderzoek. uit mijn directe omgeving weet ik dat chemo veel schade aanricht. Zonder chemo is de kans 70-80% overleving. Met 10% meer. Niemand kan je garanties geven en ook niemand heeft enige ervaring met micropapillair carcinoom en dat maakt het heel lastig een keuze te maken.
Dat chemo bij borstkanker 'veel' schade aanricht, kan ik niet bevestigen. De meeste mensen verdragen het goed. Het is zeker wel waar dat er altijd nadelen aan zitten.

Tussen alles en niks doen qua chemo zitten misschien nog verschillende opties he. Voor welke schadelijke effecten ben je het bangst? Hoe reëel is dat? Is er een chemo minder belastend voor je vaten? Kun je op driekwart van de dosering beginnen? Als je zou starten, welke redenen zijn er dan om tussentijds te stoppen? Heb je voldoende vertrouwen in je arts zodat jullie samen dat moment kunnen bepalen? Misschien helpen die vragen om te bepalen of je er wel of niet aan wilt beginnen.

En helaas.... niemand kan in de toekomst kijken. Je weet nooit waar je goed aan doet...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Karin

Bericht door Karin » di 28 jan 2020, 22:12

Hoi Dees,

Het voorstel is 4 AC en 12 Taxol. Daarna hormoontherapie. Ik hoef niet bestraald.

Wat mij het meest beangstigd is de blijvende vermoeidheid, schade aan het hart en de neuropathie.

Voor nu denk ik dat ik het maar moet ondergaan. Als ik het niet doe en er zouden wel uitzaaiingen opduiken dan kan ik het mijzelf in ieder geval niet verwijten dat ik er niet alles aan gedaan heb om dat te voorkomen.

Bedankt voor je heldere uitleg.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 30 jan 2020, 21:38

Beste Karin,
Niet dat het er toe doet, maar ik vind het een verstandige keuze. Het risico op blijvende vermoeidheid verklein je door al tijdens de chemo actief aan je conditie te werken. Dat kan vaak in het ziekenhuis of bij een fysiotherapeut. Mensen hebben dan minder last van bijwerkingen en minder last van vermoeidheid. Over schade aan het hart wordt best veel gesproken en het komt heus voor, maar het is niet zo dat al die vrouwen die chemo kregen vanwege borstkanker ernstige hartproblemen ontwikkelden. Echt niet. Neuropathie idem dito. Zou het zo zijn dat je heel veel last krijgt, dan zou je kunnen overwegen om minder kuren taxol te doen dan er nu in het schema staat. Een beschermend middel tegen neuropathie ken ik helaas niet.

Iedereen is voor de chemo bang, het is voor niemand echt fijn, maar de meeste mensen verdragen het behoorlijk goed. Je kunt hoofdhuidcooling overwegen. Een vriendin van me werd dat afgeraden, maar ze deed het toch. Ze hield de helft van haar haar en dat was genoeg om nooit een hoofddeksel te hoeven dragen. Toen ikzelf chemo kreeg was hoofdhuidcooling niet echt een optie. Ik ben dus kaal geweest.

Laat je weten als ik met je mee kan denken?
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Januari 2020”