Overstappen van Tamoxifen naar Anastrozol

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Christine

Overstappen van Tamoxifen naar Anastrozol

Bericht door Christine » wo 08 jan 2020, 15:56

Goedemiddag,

Even in het kort:
Maart 2017 diagnose bk rechts. IDC van 2 bij 2 cm en 2 palpabele lymfeklieren en 2 verdachte lymfeklieren achter borstbeen. Leeftijd bij diagnose: 43 jaar, regelmatige menstruatie.
Heb chemo, operatie en bestralingen gehad (100% respons) en sinds dec 2017 Tamoxifen.
Mijn oncoloog wil me in april dit jaar zien en dan overstappen op Anastrozol. Vooraf wil hij dan dat ik bloed laat prikken om te zien of ik definitief in de overgang ben. Ik ben sinds mei 2017 niet meer ongesteld geweest (na de 2e of 3e AC)
Waar ik eigenlijk bang voor ben, is dat mijn cyclus zich op een bepaald moment toch gaat herstellen. En dan is het toch juist gevaarlijk om een aromataseremmer te slikken? Ik vind dit een eng idee.
Weet iemand hierop een antwoord?

Liefs Christine

Dees
Beheerder

Re: Overstappen van Tamoxifen naar Anastrozol

Bericht door Dees » do 09 jan 2020, 13:18

Hoi Christine, je zegt het correct. Nou, 'gevaarlijk', dat weten we niet precies, maar het is in elk geval niet de bedoeling. Met spuiten Zoladex/Lucrin kunnen ze je eierstokken platleggen. Je eierstokken laten verwijderen kan evt ook nog. Maar...... misschien eerst maar eens die bloedwaarden afwachten...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Christine74

Bericht door Christine74 » za 11 jan 2020, 11:06

Dank voor je bericht Dees.
Als mijn bloedwaarden aantonen dat ik in de overgang ben, zegt dat dan iets over een evt herstel van mijn cyclus? Ik bedoel: zou er verschil zitten in de bloedwaarden van vrouwen die door chemo in de overgang zijn gekomen en daarna weer een cyclus krijgen en vrouwen die definitief in de overgang zijn?
Of is dit nog een grijs gebied?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 12 jan 2020, 12:10

Hoi Christine, dát weet ik niet precies. Ik dacht dat ze aan bepaalde waarden konden zien dat de cyclus niet meer zal herstellen maar zeker weten doe ik dat niet
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”