‘Dormant cells’

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Elizabeth

‘Dormant cells’

Bericht door Elizabeth » do 03 okt 2019, 09:14

Dag Dees, je volgde het Esmo 2019 congres in Barcelona ( voor ons, hiervoor wil ik je heel graag bedanken!)
Wat veel info gaf men daar! En jij gaf door. Top!
Ik heb geen twitteraccount maar ik lees je berichtjes áltijd. Ook nu over Esmo2019
Zo kan ik zelf weer verder met info zoeken op internet..

28 sept twitterde je info over ‘slapende cellen’. Dormant cells. Daar kwamen reacties op. Daar heb ik een vraag over:
Zie je tweet hieronder en mijn vraag:

@caseofdees
28 sep.
“Nou, vooral hormoongevoelige borstkankers kunnen laat uitzaaien. Bij triple negatieve borstkanker zie je dat na 8 jaar niet meer. En her2neu+ ook niet”

Bij welke vorm van her2neu+? Ik heb begrepen dat er 2 ‘soorten’ zijn. Klopt dat?
Her2neu+ en Hormoongevoelig en her2neu+ Hormoonnegatief.
Welke her2neu+ soort bedoel je in je tweet?)
En ja, garantie tot aan de voordeur..., maar ik zou het toch wel willen begrijpen.

Alvast mijn dank voor je tijd en antwoord,
Elizabeth

Kitty

Re: ‘Dormant cells’

Bericht door Kitty » do 03 okt 2019, 12:59

Dat zou ik ook wel willen weten!
IK heb ook her2neu en hormoongevoelig.
Bij mij werd gezegd dat het her2neu stuk 'dominanter is' (of zoiets)
In de zin dat als het terug komt het snel terug komt
(bij mij werd zelfs gezegd binnen 2 jaar)

Dees hopelijk kun jij hier jou licht op schijnen

Kitty

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 03 okt 2019, 13:25

Hoi Kitty en Elizabeth,
Oeh, ik weet er niet alles van. Ik weet dat je HER2Neu+ tumoren hebt van het Luminal soort en non-luminal. Volgens mij zijn de luminals doorgaans ook hormoonreceptor positief.
801 (41%) cases were Her2neu positive; out of which, 418 cases (52.2%) showed ER positivity and thus were classified as Her2neu positive luminal cancers whereas 383 cases (47.8%) were ER and PR negative and therefore were labeled as intrinsic Her2neu subtype (non-luminal). Her2neu positive (non-luminal) cancers were significantly associated with higher grades and Ki67 proliferative index compared to Her2neu positive luminal cancers. On the other no significant association was noted in T-stage and N-stage. We found a high frequency of her2neu positivity in our studied population of breast cancer. Moreover, association of her2neu positive (non-luminal) breast cancers with higher grade and ki67 index indicates a predictive value of ER/PR positivity in her2neu positive breast cancers. On the other hand, lack of association with respect to T and N stage, signifies no prognostic benefit of ER/PR in her2neu positive breast cancers.
Bron: BMC Research Notes

Ik kan geen nadere gegevens vinden over het krijgen van uitzaaiingen van de verschillende subgroepen. Ik ga nog verder zoeken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Elizabeth

Bericht door Elizabeth » di 08 okt 2019, 14:11

Dag Kitty en Dees,
Ik vond ( denk ik..) info ( uit 2018) over eventuele terugkeer / ‘dormant cells’ betreff. her2neu ( hormoon pos.) op www.iknl
Zie onderstaande

Groetjes, Elizabeth

Nieuws IKNL

Elizabeth

Bericht door Elizabeth » di 08 okt 2019, 14:17

Hm.., link werkt dus niet...

Dan zelf even kijken via Google:
‘Her2neu nieuws’ typen:’Kans op terugkeer ziekte binnen 10 jaar na borstkanker’ ( ik.nl) aanklikken.
Heb je hier wat aan Kitty?

Nogmaals groet,
Elizabeth

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 09 okt 2019, 10:35

Ik heb de link aangepast, maar dat is een andere vraag. Je wilt eigenlijk weten of er na 7 of 10 jaar per subsoort nog de diagnose uitgezaaide ziekte wordt gesteld....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Elizabeth

Bericht door Elizabeth » wo 09 okt 2019, 19:16

Ja Dees, sorry voor de onduidelijkheid...
Lees me inmiddels ‘suf’ bij Fierce Biotech en NBCI over ‘slapende cellen’ en over de onderzoeken/ en resultaten/ perspectieven/ verwachtingen. ( en hoop) Info vanaf Jan. 2019 Bere interessant!
(Lees daar ook info over kenmerken en prognoses van de verschillende her2neu soorten)
Begin het nu te ‘snappen’ :D
Dees, dank je voor je site, je inzet....Het brengt me inhoudelijk veel.
Hartelijke groet,
Ina

Kitty

Bericht door Kitty » wo 09 okt 2019, 21:22

Oh Elizabeth wat is de moraal van het verhaal? Ben niet zo goed in t lezen van al die onderzoeken? :-)

Gesloten

Terug naar “Oktober 2019”