Directe reconstructie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Tilly2407

Directe reconstructie

Bericht door Tilly2407 » di 03 sep 2019, 22:10

Hallo allemaal. Ik heb vorige week de diagnose dcis-2 gekregen. Over een groot gebied, dus volledige amputatie noodzakelijk. Vanochtend een gesprek gehad met de plastisch chirurg i.v.m. de reconstructie. Ik wilde graag een directe reconstructie, maar hij doet dat niet ivm mijn leeftijd (59) en een bmi van 33. Kan iemand mij uitleggen waarom het direct plaatsen van een prothese na een mastectomie zoveel risicovoller is dan enkel de amputatie?

Dees
Beheerder

Re: Directe reconstructie

Bericht door Dees » wo 04 sep 2019, 17:04

Hoi Tilly, he jakkie, wat naar dat je in deze situatie zit. Ik vermoed dat artsen onderscheid maken tussen wat medisch noodzakelijk is en wat niet noodzakelijk is en dan de risico's afwegen ten opzichte van het risico van je gewicht. Een operatie van kanker wordt dan gezien als noodzakelijk en van een reconstructie niet. Nu is DCIS geen kanker maar het zijn afwijkende cellen die kanker kunnen worden. Niet alle DCIS wordt kanker.

Zo staat het in de richtlijn:
Bespreek met de patiënt dat bij de keuze voor een directe reconstructie met alleen een implantaat:
  • alle onderstaande risicofactoren op complicaties het resultaat van de reconstructie negatief kunnen beïnvloeden: roken, BMI >30 kg/m2, bilaterale operatie, leeftijd >55 jaar, direct plaatsen van een definitieve prothese, grotere borsten;
  • meer chirurgische en medische complicaties optreden bij een BMI ≥30, roken en co-morbititeit (bij voorbeeld diabetes mellitus, hypertensie).

Doe bij voorkeur geen directe mammareconstructie met een implantaat bij patiënten met meer dan twee preoperatieve risicofactoren voor complicaties.

Doe bij voorkeur geen directe implantaatreconstructie als de kans op postoperatieve radiotherapie waarschijnlijk is.

Gebruik in ieder geval eerst een tissue expander:
  • bij te veel huidverlies na een huidsparende ablatio;
  • bij de wens van patiënt voor een grotere borst.
Bron: Richtlijn Mammareconstructie

Je hebt meerdere risicofactoren voor het mislukken van het plaatsen van een implantaat, in elk geval je leeftijd en je BMI. Misschien heb je er meer.

Ik weet heus wel dat afvallen een hell of a job is. Veel mensen met overgewicht worstelen daar hun hele leven al mee. Wellicht kun je het opbrengen om je huisarts om hulp te vragen of bij een diëtiste. Ik ben zelf momenteel ook weer eens bezig en wat ik doe is brood/pasta/rijst/aardappelen minderen en ongeveer een halve kilo groenten per dag eten. Ik ontbijt met hüttenkäse en yoghurt en een handje noten. Ik vind fruit zo lekker dat ik daar de hele dag wel van kan eten, maar ik probeer daar echt te matigen. Moeilijk is het he....

Stel nou dat het lukt om af te vallen, dan heb je waarschijnlijk vel over. Met buikweefsel (vet, huid en vaten) kunnen ze ook een nieuwe borst maken. Heb je meteen een platte buik. Daar moet je dan wel even op wachten, maar uiteindelijk wordt dat heel mooi. Ik roep altijd: Mijn buik- en bilvet zijn een etage hoger gaan wonen.

Op deze site vind je veel verhalen en ook foto's. Misschien krijg je zo een idee, ook van hoe dat eruit ziet als je later een reconstructie laat doen.

Aan siliconen borstimplantaten kunnen ook nadelen zitten. Als je bijvoorbeeld een auto-immuunziekte hebt, zou ik het niet doen. Dan heb je groter risico dat je na verloop van tijd klachten krijgt van de siliconen.

DCIS nog even niet opereren en monitoren, dat is wellicht ook een optie, maar gezien de grootte van het gebied weet ik niet of jij en je arts dat aandurven. Dit is de beste factsheet die ik ken over DCIS en ik ga er vanuit dat deze nog steeds actueel is.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Tilly2407

Bericht door Tilly2407 » do 05 sep 2019, 01:02

Dankjewel Dees voor je uitgebreide reactie. De richtlijnen die jij citeert had ik ook gelezen, maar ik snapte niet zo goed wat het direct plaatsen van een prothese nou voor extra risico oplevert. Maar inmiddels heb ik begrepen dat bij een bmi >30 het risico vooral zit in een verhoogde kans op infecties. Ik heb dus besloten het idee van een direkte reconstructie te laten varen en te gaan voor een uitgestelde deep lap. Ik moet inderdaad een kleine 10 kg kwijt maar dat is geen probleem en zelfs wel ok dat het nu moet, want die kilo’s zaten me toch al in de weg haha. Dat het nu voor een goed doel is (nl mn gezondheid én de reconstructie) is een extra motivatie. En de platte buik inderdaad een bonus, hoewel ik wel opzie tegen de zware operatie en de revalidatie, die behoorlijk pittig schijnt te zijn. Weet jij waar ik misschien tips kan vinden voor de revalidatie?
Dank voor je adviezen en support!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 06 sep 2019, 14:11

Hoi Tilly, de wachtlijsten zijn best lang, dus je hebt nog even. Tzt informeer ik je graag. Kijk, de eerste dag voel je je alsof er een vrachtwagen over je heen gereden is, de dag erna gaat de katheter eruit en moet je dus uit bed om te plassen. Dat is best pittig en doe je dan met begeleiding. De dag daarna kun je schuifelen echt wel weer zelf plassen en als je dat eenmaal kunt en je bereikt de badkamer, kun je ook je gezicht wel weer wassen, je haren wassen en makeup en dan Voila, dan ben je er weer ! Het duurt wel even voordat je weer rechtop kunt lopen. Mezelf thuis een beetje voorbij hollen, was het grootste risico. Deze lotgenotengroep is er rondom diepflapreconstructies.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”