Mogen stoppen met tamoxifen na 5 jaar

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Matcha

Mogen stoppen met tamoxifen na 5 jaar

Bericht door Matcha » wo 12 jun 2019, 12:44

Beste allemaal,

Heb pas van de oncoloog te horen gekregen dat ik mag stoppen met tamoxifen, heel fijn natuurlijk maar ik vind het ook heel eng omdat het voor mij een gevoel van (schijn)veiligheid wegneemt.
Er is me altijd verteld door de arts dat ik het 10 jaar zou moeten slikken, nu zijn er nieuwe richtlijnen en is het voor mij vrij onverwacht dat ik mag stoppen. Het lijkt me ook heel fijn want had veel last van bijwerkingen, maar ben ook een btje bang dat het nu ineens mis zou gaan, ik weet niet of het zo is dat er vaker uitzaaiingen worden ontdekt na het stoppen met de tamoxifen ik kan daar op internet niet echt wat over vinden.
Hoop dat hier iemand me wat wijzer kan maken.

Alvast bedankt, groetjes

Kitty

Re: Mogen stoppen met tamoxifen na 5 jaar

Bericht door Kitty » do 13 jun 2019, 07:29

Wat fijn dat je mag stoppen en als dit de richtlijnen zijn zou ik me daar aan houden. Je kan het ook anders bekijken er zijn ook vrouwen die ondanks de tamoxifen in die 5 jaar te maken krijgen met uitzaaiingen... Jij niet dus dat is heel fijn. Ik snap je angst ook hoor .

Matchs

Bericht door Matchs » do 13 jun 2019, 08:16

Bedankt voor de reactie, ja dat is zeker waar en besef ik me ook, ik ga me daar idd maar aan houden. Ga me concentreren op het omgaan met de angst want als ik nog langer tamoxifen neem en daarna stop wordt ik toch alsnog weer bang.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 13 jun 2019, 11:38

Hoi Matcha, ingewikkeld he, je kunt er niks van zeggen. Alles kan gebeuren, maar de kans dat tamoxifen dat tegenhoudt is nou ook weer niet zo groot. Daar zijn nu juist die richtlijnen op gebaseerd. Maar ik snap je wel hoor. Omgaan met die angst is hartstikke moeilijk. Heb je misschien iets aan de presentatie die ik onlangs hield voor de Borstkankervereniging, over angst?

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Kitty

Bericht door Kitty » do 13 jun 2019, 12:34

Super Dees, je presentatie! Leuk je in het echt te zien. En totaal herkenbaar wat je zegt.
DIE BUS :lol:
Vreselijk
Of mensen die zeggen ja ik kan ook overal kanker hebben maar het niet weten! Ook zoiets :-)

Ik zat laatst ook met gierende paniek omdat ik iets voelde. Littekenweefsel was het. Gerustgesteld naar huis. Tot de volgende aanval.
Maar het zal wel slijten. Het helpt mij ook om te bedenken:
1. Hoe voel ik me nu? Ach best wel OK
2. Ik ben niet zomaar dood. (tenzij die bus natuurlijk)

Matcha succes, en nu kan je lichaam even bijkomen ook!

Matcha

Bericht door Matcha » vr 14 jun 2019, 13:39

Beste Dees,

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren, ik heb veel aan je reactie gehad. Ik heb ook de presentatie gekeken en er ging een wereld voor me open, dat het dus normaal is om jaren na de diagnose nog paniek momenten te hebben, ik voel me nu minder raar en alleen en dat betekend heel veel voor me. Ik herken veel in wat je zei, ik ben zelf ook een realist maar dat wordt door mensen al snel als pessimistisch bestempelt, en dat is naar mijn mening niet zo. Het verhaal van de bus is ook heel regelmatig aan me verteld 🤣, goed bedoeld maar ik kan daar dan echt niks mee. In ieder geval bedankt, en ik vind het heel goed dat je dat soort presentaties geeft en mensen hier helpt, bedankt.

Groetjes Matcha

Matcha

Bericht door Matcha » vr 14 jun 2019, 13:43

Hoi Kitty,

Ja idd mijn lichaam krijgt nu de rust die het verdiend. Wat je zegt dat mensen zeggen ja ik kan ook overal k hebben herken ik, dat is iets waar je zelf niet bij geholpen ben maar net zoals de bus, het is goed bedoeld 😁.
Ik heb in het begin ook een paar keer bij mijn arts gezeten omdat ik littekenweefsel voelde en bang was, laatst was het andersom toen heb ik mijn huisarts gerust moeten stellen dat het littekenweefsel was en niet iets engs 🤣 (had net een nieuwe huisarts)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 15 jun 2019, 21:19

Kitty schreef:
do 13 jun 2019, 12:34
Super Dees, je presentatie! Leuk je in het echt te zien.
Haha, leuk om te horen !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 15 jun 2019, 21:21

Matcha schreef:
vr 14 jun 2019, 13:39
ik heb veel aan je reactie gehad. Ik heb ook de presentatie gekeken en er ging een wereld voor me open, dat het dus normaal is om jaren na de diagnose nog paniek momenten te hebben, ik voel me nu minder raar en alleen en dat betekend heel veel voor me. Ik herken veel in wat je zei, ik ben zelf ook een realist maar dat wordt door mensen al snel als pessimistisch bestempelt, en dat is naar mijn mening niet zo. Het verhaal van de bus is ook heel regelmatig aan me verteld 🤣, goed bedoeld maar ik kan daar dan echt niks mee. In ieder geval bedankt, en ik vind het heel goed dat je dat soort presentaties geeft en mensen hier helpt, bedankt.
Ooooooooo, het raakt me zo dat je dat zegt. Ja, het is normaal !!!!! Oh, ik vind het zo fijn om te horen dat je er iets aan hebt !
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Juni 2019”