curcuma en hormoontherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

lia

curcuma en hormoontherapie

Bericht door lia » za 30 mar 2019, 08:15

Hoi Dees, hoi allemaal,

Vanmorgen in de krant stond dat curcuma de werking van (anti-)hormoontherapie sterk verminderd.
Ik was effen serieus uit mijn lood geslagen. Ik slik reeds 4 jaar femara samen met 2 capsules flexofytol (curcuma), zoals velen onder ons veronderstel ik. Ook op de webstite van het Werld kanker onderzoek fonds vond ik dezelfde uitleg, waarvan de bronnen tot 2009 teruggaan.
Destijds heb ik aan verscheidene artsen gevraagd of het nemen van dit voedingssuplement veilig was en allen hebben ze dit beaamt.
Onze reddende engel, Dees, weet hier misschien iets meer over?

Alvast bedankt en prettig weekend nog.
Lia

Dees
Beheerder

Re: curcuma en hormoontherapie

Bericht door Dees » za 30 mar 2019, 16:37

Hoi Lia,
Het onderzoek dat van de week verscheen ging over tamoxifen en curcuma. Door de curcuma blijft de hoeveelheid werkzame stof in het bloed (endoxifen) lager dan gewenst. Méér kun je er niet over zeggen. Dat zou kunnen betekenen dat het minder werkzaam is, maar dat is niet getest. Mensen zetten stofjes allemaal op verschillende manieren om en eten heeft vast invloed, maar we weten niet precies hoe. Gedurende de studies naar tamoxifen, maar ook naar de aromataseremmers (waar Femara er één van is) hebben mensen natuurlijk vanalles gegeten. Er is dus een soort gemiddelde uitgekomen wat de dosering moet zijn om een bepaalde hoeveelheid werkzame stof in het bloed te krijgen.

Naar dezelfde interactie met Femara (letrozol) is nog geen onderzoek gedaan. Daar kun je dus niks over zeggen.

Is het verstandig om curcuma in capsules te slikken? Dat weten we niet. Daar is geen bewijs voor. Is het gevaarlijk? Dat zou het kunnen zijn. Zelf zou ik er dus niet voor kiezen om capsules curcuma te slikken.

Alles wat je kunt doen om je risico op uitzaaiingen zo klein mogelijk te maken, heb je al gedaan. Wat je nu nog kunt doen, is niet roken, matig met alcohol, gezond en gevarieerd eten met voldoende groenten, niet te zwaar worden en voldoende bewegen. Dat is geen rocket science. Dat is gezond voor iedereen.

Moet je jezelf nu iets kwalijk nemen? Nee, natuurlijk niet. Je hebt het goed onderzocht en een beslissing genomen. Je kunt nooit weten of je daar goed of kwaad aan hebt gedaan.

Kun je hier iets mee? Big hug voor jou
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Simone

Bericht door Simone » za 30 mar 2019, 19:13

Wat wordt er gezegd over gebruik van kurkuma in de keuken? Zijn daar richtlijnen voor? De verhouding van keuken gebruik en een capsule verschilt waarschijnlijk.....

Fraz01

Bericht door Fraz01 » za 30 mar 2019, 19:52

http://www.voedingenkankerinfo.nl/mag-i ... n-gebruik/

Kurkuma in een maaltijd is veilig te gebruiken. Zie ook bovenstaande site

Groetjes,

Fraz

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 30 mar 2019, 20:10

Wat Fraz zegt, het is natuurlijk nooit onderzocht wat er gebeurt als je af en toe een heerlijke curry eet wat dat dan doet met het gehalte endoxifen als je tamoxifen slikt. De dosering in die capsules is inderdaad veel hoger. Gewoon lekker en gevarieerd eten en vooral proberen jezelf niet gek te maken !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

lia

Bericht door lia » za 30 mar 2019, 20:30

Dank je wel Dees voor je duidelijke reactie.

Groetjes
Lia

Gesloten

Terug naar “Maart 2019”