Tripel Negatief

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Vinatta

Tripel Negatief

Bericht door Vinatta » wo 13 mar 2019, 20:43

Wat een fijne site is dit veel gelezen maar toch heb ik een vraag.
Ik was 38 (nu inmiddels 39) toen ik te horen kreeg dat ik borstkanker heb, bij toeval trouwens want ik had dacht ik een borstontsteking (het was iets rood aan de zijkant van me borst) maar toch uit voorzorg een mamagrafie gemaakt. Die dus niet goed was. Na de biopsie kwam er triple negatief uit en bij de MRI dachten ze dat 1 tumor ongeveer 4 cm was en er was nog 1 tumor gezien maar deze was nog niet zo groot. Ik had besloten voor een borst amphutatie en er werd zo snel mogelijk geopereerd (in de tussentijd ook nog een gen onderzoek gedaan maar ik ben niet erfelijk belast). Na de operatie ben ik nog 16x bestraald , dit was eerst niet de bedoeling ze zeiden tegen mij als ik een amputatie deed dat ik niet zo worden bestraald uiteindelijk was het toch beter om wel te worden bestraald en daarna nog 16 chemo (4x A-C en 12x tacol). Afgelopen december heb ik de laatste chemo gehad. Ze hebben tegen mij gezegd dat de chemo en bestraling allemaal preventief is omdat ik een amputatie heb gedaan en daarmee de tumor weg is, maar ik lees best veel over Tripel Negatief maar ben daar door wel onzeker geworden of het echt allemaal wel preventief was..... Vaak lees ik ook vrouwen die eerst chemo doen en daarna pas opereren. Ik ben gelijk geopereerd en daarna de vervolg behandelingen waarom die volgorde? En komt Tripel Negatief vaak weer terug? Ik hoop dat u mijn onzekerheid een klein beetje weg kan krijgen

Dees
Beheerder

Re: Tripel Negatief

Bericht door Dees » do 14 mar 2019, 14:08

Hoi Vinatta, straks ga ik een langer verhaal typen. Ik heb een vraag. Heeft iemand onderzocht of het mastitis carcinomatosa kon zijn? Waren je okselklieren schoon? Waar word je behandeld?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Re: Tripel Negatief

Bericht door Dees » vr 15 mar 2019, 10:24

Hoi Vinatta, ik zou niks liever willen dan je een heel hoopvol verhaal vertellen en je ongerustheid wegnemen. Dat kan ik niet. Het gaat goed of niet goed en je hebt er in elk geval alles aan gedaan om je overlevingskansen zo groot mogelijk te maken.

Borstkanker in de borst is in principe niet levensbedreigend, maar borstkanker kan zich verplaatsen naar botten, longen, lever, hersenen. Dat zijn de meest voorkomende plaatsen. Als borstkanker uitzaait naar die plaatsen, kan het nog wel behandeld worden, maar in principe ben je dan niet meer te genezen. Alles wat je gedaan hebt, verkleint de kans dat borstkanker uitzaait, maar desondanks kán borstkanker toch uitzaaien.

De chemo en bestralingen zijn dus inderdaad preventief. Ze verkleinen de kans dat de borstkanker ter plekke terug komt (dat doe je met bestraling) en ze verkleinen de kans dat de borstkanker ter plekken of op afstand terugkomt (dat doe je met chemo).

Heel vaak wordt er gestart met chemotherapie, maar ook heel vaak niet. De overlevingskansen lijken hetzelfde. Vaak wordt er bij triple negatieve borstkanker ook nog platinum gegeven, maar dat hoeft niet persé. Het heeft ook geen zin daar nog over na te denken, want je behandeling ligt achter je.

Ook je bestraling bij amputatie begrijp ik wel omdat je in de huid iets had dat leek op een ontsteking. Dat is vaak een reden om toch te bestralen.

Om leren gaan met de angst, niet weten of je borstkanker zult overleven of niet, is hartstikke ingewikkeld. Het kost tijd, frustratie, tranen......

Heb je hier misschien iets aan? Of deze?

Laat je weten of ik iets voor je kan doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2019”