Erfelijke borstkanker en eierstokken

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Fien

Erfelijke borstkanker en eierstokken

Bericht door Fien » za 09 mar 2019, 14:43

Na borstkanker is mijn andere borst preventief verwijderd. Erfelijkheidsonderzoek heeft geen bcra of Chek aangetoond. Maar dat ik familiar belast ben. Dit was 5 jaar geleden.
Nu vraag ik me af of ik verder genetisch onderzoek moet laten doen, omdat er tegenwoordig op meer mutaties wordt gecontroleerd.
Ik maak me toch wel zorgen over mijn eierstokken.
Is er bij de andere mutaties ook verhoogde risico op eierstokkanker?
Ik ben overigens 49 jaar.
Groetjes Fien

Dees
Beheerder

Re: Erfelijke borstkanker en eierstokken

Bericht door Dees » za 09 mar 2019, 18:44

Hoi Fien, over je eierstokken zou ik me nu geen zorgen maken. Alles is mogelijk maar er is geen reden om te denken dat je een verhoogd risico op eierstokkanker hebt. Over het testen op andere mutaties, weet je wat het is, het zal het beleid waarschijnlijk niet veranderen. Je hebt geen borstweefsel meer. Vanwege je borstkanker sta je onder controle. Voor je familieleden is er waarschijnlijk een screeningsadvies om eerder te beginnen met borstonderzoek. Heel veel meer kun je er nu eigenlijk niet mee.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Fien

Bericht door Fien » zo 10 mar 2019, 17:00

Bedankt voor je reactie. Dus jij denkt dat verder genetisch onderzoek voor mij geen toegevoegde waarde heeft, als ik het goed begrijp?
Wordt er dan bij geen enkele andere mutatie die gerelateerd is met borstkanker dan bcra verwijderen van eierstokken geadviseerd?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 15 mar 2019, 09:46

Hoi Fien, nee, bij geen enkele andere mutatie wordt eierstokverwijdering geadviseerd, maar...... stel nou dat er in je familie meerdere mensen eierstokkanker gekregen hebben, dan zou ik het heel goed snappen en ik denk dat artsen er dan heus wel in mee gaan. Wat ik ook zou kunnen begrijpen is als je nu Zoladex of Lucrin krijgt om je eierstokken plat te leggen. Op jouw leeftijd is eierstokverwijdering dan wellicht beter.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Fien

Bericht door Fien » zo 17 mar 2019, 20:05

Dank je, daar kan ik zeker wat mee. Het geeft me rust om te weten dat bij andere mutaties geen verwijdering wordt geadviseerd.
Eierstokkanker komt, voor zover ik weet, niet voor in onze familie.
Dus ik ga deze "angst" loslaten.
Hartelijk bedankt!

Gesloten

Terug naar “Maart 2019”