Gebruiksperiode Letrozol?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Elizabeth

Gebruiksperiode Letrozol?

Bericht door Elizabeth » za 12 jan 2019, 13:54

Dag Dees,

Meld me even weer met een vraag...
Eind januari heb ik overleg met ‘mijn’ oncoloog. Kun je eens met me meedenken?
Hier eerst de info:
Straks slik ik in het voorjaar al weer bijna 4 jaar Letrozol.( met 1x p mnd Ibandroninezuur als botversterker) Merk nu dat in de loop vd tijd dat deze medicatie mijn spieren en botten, oftewel de ‘souplesse’ van mijn fysieke leventje, best wel beïnvloedt. Stram en soms spier-/ botpijn. Ik kan het echter nog hebben...wandel en fiets gelukkig nog goed. Eet gezond, geen alcohol, geen geraffineerd.suikers en rook niet. Heb dus best veel fijne en goede momenten hoor!
Heb deze 2 vragen:
1. Ik denk momenteel nu na of Letrozol nog steeds zo ‘goed’ beschermt tegen de eventuele kankercellen - die zich misschien ergens in mijn lichaam bevinden - ook goed zou zijn om eens bv 3 mnd - of korter- niet te slikken en het daarna weer op te pakken. Ook een soort ‘drugholiday’ die daarna juist weer extra goed werkt? ( Ik realiseer me wél dat ik nooit zekerheid zal krijgen hoor, ik denk alleen na over rendabel gebruik en rendement van handelen/slikken van medicatie)
2. Gedachte: Zou ik ook bv na 4 jaar Letrozol nu een periode van 2 jaar Tamoxifen kunnen doen? Wordt stoppen na 6 jaar ook wel eens ‘gedaan’ of is het wijzer om gewoon 5 jaar Letrozol te doen ( met die ‘pauze van 3 mnd bijvoorbeeld) En dan 2 jaar Tamoxifen?
( Ik had 1 her2 neu positieve tumor van 1 cm en 1 besmette poortwachtersklier. Geen angioinvasie en poortwachtersklier was metastase nog ‘ingesloten. Borstbesp. geopereerd, bestraald, 8 chemo’s en 13 x herc. injecties)
That’s it... Hartelijke groeten, oftewel: Liefs uit Friesland met de beste wensen voor 2019 voor jou en ‘mijn lotgenootjes’ hier!
Elizabeth

Dees
Beheerder

Re: Gebruiksperiode Letrozol?

Bericht door Dees » ma 14 jan 2019, 20:14

Elizabeth, hoe oud ben je?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Elizabeth

Bericht door Elizabeth » ma 14 jan 2019, 21:27

Dag Dees, ik ben nu 65 ( en ‘n half..) In juni 66
Tumor was graad 2 trouwens

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 16 jan 2019, 21:10

Wat ik gevonden heb (als ik invul, gevonden bij screening en alles gehad, chemo, herceptin, hormoontherapie en botversterker):
These results are for women who have already had surgery. This display shows the outcomes for 100 women based on the inputs and treatments you have selected years after surgery.
81 out of 100 women treated with surgery only are alive at 10 years.
84 out of 100 women treated with hormone therapy are alive (an extra 3).
86 out of 100 women treated with hormone therapy, and chemotherapy are alive (an extra 5).
87 out of 100 women treated with hormone therapy, chemotherapy, and trastuzumab are alive (an extra 6).
88 out of 100 women treated with hormone therapy, chemotherapy, trastuzumab, and bisphosphonates are alive (an extra 7).
Of the women who would not survive, 9 would die due to causes not related to breast cancer.
Als ik dan hormoontherapie uitzet, krijg ik dit:
81 out of 100 women treated with surgery only are alive at 10 years.
84 out of 100 women treated with chemotherapy are alive (an extra 3).
86 out of 100 women treated with chemotherapy, and trastuzumab are alive (an extra 5).
87 out of 100 women treated with chemotherapy, trastuzumab, and bisphosphonates are alive (an extra 6).
Of the women who would not survive, 9 would die due to causes not related to breast cancer.
Nu heb jij al een groot deel van de hormoontherapie gehad. Het gaat dan dus om minder dan één extra persoon in leven dankzij hormoontherapie. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat je denkt: Bekijk het maar !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Elizabeth

Bericht door Elizabeth » wo 16 jan 2019, 22:25

Dees, dánk je wel voor het uitzoeken, je antwoord!
Elizabeth

Gesloten

Terug naar “Januari 2019”