testen overgang

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

testen overgang

Berichtdoor renske1108 » wo 28 nov 2018, 12:51

Hallo,
in 2014 kreeg ik op 36-jarige leeftijd de diagnose. operatie/chemo 6x TAC en nu al ruim 4 jaar hormoontherapie met zoladex. Al die tijd veel last gehad van (overgangs)klachten, afgelopen september gestopt met de zoladex om te kijken of de klachten zouden afnemen en de cyclus weer zou beginnen. Mijn vraag is hoe lang dat gaat duren, in sept zou er weer een injectie voor 3mnd gezet worden, dat is dus niet gebeurd en ik heb over 2 weken weer een afspraak met onc.verpl. om te kijken hoe verder te gaan. Is er een test om te zien of ik de overgang al door ben of dat het tijd nodig heeft weer op gang te komen? Klachten zijn nog niet weg maar ik denk dat bv mijn haar weer voller wordt (of is dat de wens van de vader van de gedachte;))
tumor was 21mm, graad II, oestrogeen 70%, progesteron 100% her2 negatief en geen uitzaaiingen in lymfklieren

Mocht ik toch al de overgang door zijn is mijn laatste gedachte dan (tijdelijk) te stoppen met de tamoxifen, maar dan zou ik dat met wat meer zekerheid willen zeggen, kortom: is er een betrouwbare test om te zien of ik 'terug' ben?
renske1108

Re: testen overgang

Berichtdoor niekje » wo 28 nov 2018, 19:00

Renske, ik weet niet of je het betrouwbaar kunt testen, ik kreeg destijds de laatste Zoladex half oktober. In maart (een half jaar later dus) ook gestopt met Tamoxifen. In augustus begon het te rommelen en in oktober werd ik voor het eerst wat ongesteld (een jaar na de laatste Zoladex dus)... Kostte dus echt wel even tijd om alles weer opgestart te laten zijn.
niekje

Berichtdoor Ingy » do 29 nov 2018, 07:50

Ik denk inderdaad dat het wel even duurt voor cyclus weer op gang komt. Ik slik nu een maand Tamoxifen en ben nog in overgang door chemo. Mijn eierstokken zullen later verwijderd worden. Tot die tijd af en toe bloedprikken om te zien of oestrogeen stijgt, dat kunnen ze dus wel controleren. Als dat gebeurd dan of eierstokken er eerder uit of aan medicatie.
Ingy

Berichtdoor kitty » do 29 nov 2018, 12:41

Volgens mij kun je dat laten testen met een bloedonderzoek, en / of bij de gynacoloog die kijkt naar hoeveel eitjes je nog hebt.
Je bent niet nog een jaartje doorgegaan om de 5 jaar vol te maken? Als je al zo ver gekomen bent :-)

Groetjes Kitty
kitty

Berichtdoor renske1108 » do 29 nov 2018, 22:36

Bedankt voor jullie antwoorden, het klopt dat ik al zo er ben gekomen, daar ben ik dan ook erg trots op! Maar ik voel dat ik weer verder wil/moet. Volgens mij zeggen de richtlijnen dat tamoxifen ook zonder de zoladex kan en mag. Voor nu zou ik graag willen weten of de cyclus nog terug komt, heb nu bv al een paar weken standaard tampons en mv in de tas;)
Die laatste 9 maanden zal ik volmaken met tamoxifen en dan vragen of ze willen testen op oestrogeen.
renske1108

Berichtdoor kitty » za 01 dec 2018, 20:05

Ah natuurlijk je stopt helemaal niet :-)
nou ik werd ongeveer een half jaar na de chemo weer ongesteld
Ik heb de hormoontherapie niet gedaan dus niet helemaal dezelfde situatie!
kitty

Berichtdoor Dees » zo 02 dec 2018, 12:51

Hoi Renske, ik vind het echt lastig te zeggen. Het kan bij mijn weten jaren duren en ook kan het dat de cyclus helemaal niet terugkomt. Lastig he
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2018