Koelen van handen en voeten tegen neuropathie?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Koelen van handen en voeten tegen neuropathie?

Berichtdoor Uil » do 22 nov 2018, 12:57

Hoi lezers en beheerders,

Wat weten jullie over neuropathie?

Ik heb deze week mijn derde kuur Paclitacel (Taxol) gehad en maak me zorgen over zenuwschade in de toppen van mijn vingers en tenen. Ik voel nog niet echt iets, maar dat vind ik met deze kou moeilijk te beoordelen.

Toevallig (?) las ik over een onderzoek naar het gebruik van bevroren handschoenen en sokken tijdens de kuur. De werkzame stof zou dan niet of minder in de vingers en tenen komen, net zoals bij schedelkoeling tegen haaruitval. Het onderzoek liet goede resultaten zien. Ik vroeg aan de chemoverpleegkundige wat zij hiervan wist, en ze vertelde dat er patiƫnten zijn die hun vingers koelen met coldpacks.

Ik overweeg nu om dat ook te gaan doen, maar ik twijfel. Want ik las ook dat je ter voorkoming van neuropathie juist moet zorgen dat je handen en voeten zo min mogelijk in aanraking komen met kou. En ik vraag me af of schade aan de zenuwen echt alleen aan de uiteinden wordt veroorzaakt, of ook langs de hele zenuw (en dan heeft koeling van de vingers geen zin).

Wie weet hier iets van, of heeft zelf de Taxolkuur gedaan met koude vingers en voeten? Ik hoor het graag!
Uil

Re: Koelen van handen en voeten tegen neuropathie?

Berichtdoor LindaVB » do 22 nov 2018, 17:05

Van koelen weet ik niet zoveel, maar ik kan mij voorstellen dat het helpt. Wat bij mij wel hielp was om de kuur langzamer in te laten lopen. Ik had al tijdens het infuus een zere arm en de eerste drie weken meteen heftige klachten. Daarna is het infuus altijd op halve kracht gezet. En toen had ik veel minder last en heb ik negen kuren op 100% dosis gehad en nog drie op 75% dosis. Sterkte met de rest van je kuren.
LindaVB

Berichtdoor kitty » vr 23 nov 2018, 14:07

Dag Uil

Ik had zelf pas bij kuur 10 wat last. Niet extreem . De 11e kuur is toen op 85% gezet en de laatste ging niet door. Ik moet je zeggen dat ik er ook echt wel klaar mee was ;-) . Na een maand of 4 had ik nergens last meer van, soms duurt het wat langer. Je moet het gewoon goed in de gaten houden en op tijd aangeven... het is niet van de een op de andere dag althans bij mij niet dat je neuropathie krijgt.
Ik weet niet hoe het precies zit met koeling maar denk dat daar wel goede onderzoeken over terug te vinden zijn
kitty

Berichtdoor Dees » zo 02 dec 2018, 12:11

Twaald jaar terug toen ik borstkanker kreeg, deden ze het. Daarna heb ik het jaren niet meer gehoord, maar op het Europese kankercongres van afgelopen week hoorde ik dat het tegen neuropathie toch weer geadviseerd werd. Ik denk dan, baat het niet, dan schaadt het niet.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2018