Mama print vraag

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Mama print vraag

Berichtdoor Elles » di 20 nov 2018, 09:19

Beste Dees, Er is veel discussie over te weinig of teveel behandeling in het borstkankertraject en als hulp wordt dan een mama print gedaan. Ik heb mijn oncoloog gevraagdof zo’n mama print ook wat voor mij is, deze heeft me gezegd dat een mama print voor mij niet zinvol is omdat ik al door mijn tumors kenmerken gezien wordt als hoogrisico ‘persoon’.
Mag ik jouw mening hierover vragen? Heb ik inderdaad door mijn ‘beginsituatie’ al een hoog risico? En heeft onderzoek dus ( alsnog) dan geen zin?
Ik ben nu 61 jaar, twee jaar geleden geopereerd aan tumor van 1cm ( zonder angioinvasie) en met 1( nog ingekapselde ) macrouitzaaing in poortwachtersklier. Andere poortwachter was schoon.
Er en Pr resp. 80/ 100. Her positief.
Ik ben 16x bestraald, 8 chemo’s gehad met Trastzumubab en daarna 13 x herceptin injecties. Ik slik nu dagelijks anti hormoon tabletten. Alvast dank voor je tijd/ antwoord.
Elles

Re: Mama print vraag

Berichtdoor Kitty » di 20 nov 2018, 16:19

Elles bij her positief doen ze dat nooit omdat dan maar in 15 procent van de gevallen sprake is van laag risico. Daarom heb je dus ook chemo gehad. Dus daarmee heb je alles gedaan wat je kon en de resultaten met herceptin zijn vaak heel erg goed. Beantwoord dat je vraag?
Kitty

Berichtdoor Tempori Parce » do 22 nov 2018, 20:54

Beste Elles,

Misschien kan deze bekende test "predict" je helpen https://www.predict.nhs.uk/tool wordt veel gebruikt door artsen. Hij is vrij betrouwbaar is gebleken uit een groot onderzoek onder patiënten na behandelingen. Op basis van jouw pathologie rapport geeft het de risico's weer en de voordelen van de diverse behandelingen. Eind dit jaar/begin 2019 komt er een nieuwe, geactualiseerde versie uit.
Tempori Parce

Berichtdoor Ellis » do 22 nov 2018, 22:09

Beste meedenkers, dank voor jullie reactie. (Misschien reageert Dees nog..?)
Predict ken ik. Mijn behandelingstraject/uitkomsten/ prognoses ken ik. Het ging mij alleen maar om het willen weten of ik door de her2 neu ‘standaard’ bij de groep hoog risico hoor. Ik begrijp uit Kitty’s reactie dat zo’n 15% toch een laag risico kent, dus niet hoogrisico is.
Wat jammer dat ik door de keuze van behandelen van de oncoloog de keuze voor een mamaprint ben misgelopen. Stel dat ik bd 15% had gehoord had ik ik het zware traject met al zijn consequenties en schade niet gehoeven....
Maar afijn, ik mocht geen mammaprint, weet niet of ik nu wel of niet onnodig zwaar behandeld ben. Ik zit nu alleen nog met de medicatie in mijn maag, of ik deze nu wel of niet voor niks slik.
Voor nu nogmaals bedankt voor de reacties.
Elles
Ellis

Berichtdoor kitty » vr 23 nov 2018, 14:04

Beste Ellis
Ik vond het ook vervelend dat ik geen mamaprint mocht, had het ook graag geweten. Enfin. ik denk maar weet niet zeker dat er met een metastase in de klier altijd chemo gegeven wordt. Dat zou je nog kunnen nazoeken. Je weet nooit of je iets voor niks doet of slikt hè, dat weet je pas achteraf als je het wel of niet doet! Het blijven lastige keuzes. In ieder geval doe je nu alles wat je kan doen. Hopelijk heb je niet te veel last van de pillen, dan is het makkelijker vol te houden! Veel sterkte nog!
kitty

Berichtdoor Dees » zo 02 dec 2018, 12:10

Ik was in 2016 op het NVMO-congres voor Nederlands medisch oncologen en daar werden deze slides gepresenteerd:
Afbeelding

Met een Her2Neu+ tumor was je er niet voor in aanmerking gekomen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2018