Tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

Tamoxifen

Berichtdoor Ingeborg » vr 02 nov 2018, 12:54

Ik ben sinds paar dagen begonnen met Tamoxifen. Nu had ik eerder ooit gelezen dat bv anastrazol beter zou werken. Ben vergeten te vragen waarom ik dat niet krijg. Of heeft het te maken dat ik niet in de overgang ben? Als dat zo is, wat is dan verstandig als ik eierstokken heb laten verwijderen? Dit doe ik binnen een jaar. Dan doorgaan met Tamoxifen of over naar anastrazol?
Ingeborg

Re: Tamoxifen

Berichtdoor Dees » vr 02 nov 2018, 18:13

Hoi Ingeborg, kun je meer vertellen over je verhaal? Het is inderdaad zo dat bij premenopausale vrouwen tamoxifen geadviseerd wordt met of zonder eierstokonderdrukking. Dat hangt af van de leeftijd van de vrouw. Of eierstokken verwijderen verstandig is, hangt ook erg van je leeftijd af en of je erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker (een BRCA-mutatie) hebt. Je kunt het je nu misschien niet voorstellen, maar op een dag is er een leven waarin je geen hormoontherapie meer hoeft te slikken. Als je dan nog een paar jaren kunt genieten van een bestaan zonder overgang, dan is dat wel heel fijn.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Ingeborg » vr 02 nov 2018, 20:32

Ik heb een brca2 mutatie. Aangezien eierstokonderdrukking wel handig is bij hormoongevoelige tumor en na stoppen hormoontherapie zal ik toch op leeftijd zijn dat geadviseerd wordt ze te verwijderen, dan liever maar wat sneller. Ik ben nu 35 jaar
Zou het dan na verwijderen van eierstokken wel goed zijn om anastrazol te nemen ipv Tamoxifen of maakt dat niet uit?
Ingeborg

Berichtdoor Dees » vr 02 nov 2018, 22:12

Hoi Ingeborg, bij premenopausale vrouwen boven de 40 met een laag risico tumor wordt vaak geadviseerd om alleen tamoxifen te slikken, zonder eierstokonderdrukking. Dat kan dus wel.

Ik aarzel een beetje. Ik volg je verhaal helemaal, maar......... als je heel veel last hebt van de overgang, kun je nooit meer terug. De rest van je leven is hormoonvervangers een no go. Ik geloof dat ik dus het eerste jaar toch eerst eierstokonderdrukking zou proberen met Zoladex of Lucrin. Echt haast heb je namelijk ook niet en als het zo'n aantasting van je kwaliteit van leven is, kun je anders. Ik zeg niet dat dat persé verstandig is, maar het idee dat je nog een keuze hebt en eventueel bereid bent de risico's daarvan te nemen, kan wel fijn zijn.

Wat je met een BRCA2mutatie na borstkanker het meest bedreigt is het krijgen van uitzaaiingen op afstand en niet het krijgen van eierstokkanker. Je moet eerst borstkanker overleven om ooit het risico op eierstokkanker te kunnen lopen.

Stel dat je na 5 jaar hormoontherapie mag stoppen, dan zou je nog 5 jaar uit de overgang kunnen zijn alvorens de eierstokken te laten verwijderen en definitief postmenopausaal te worden. Dat kan zomaar kostbare tijd zijn.

Kortom, heb je haast om je eierstokken te laten verwijderen? Nee, eigenlijk niet. Ik zou er dan mee wachten. Als je postmenopausaal bent, kun je ook anastrazol slikken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Ingeborg » za 03 nov 2018, 15:53

Ja dat verhaal begrijp ik, maar heb ook geen zin om in overgang te komen, dan weer eruit en dan weer erin. Dus die beslissing vind ik niet zo moeilijk.
Tevens vind ik het ook niet fijn om het met medicatie te onderdrukken. Het zal nog wel ruim een jaar duren, zal dan nog eens de hormoontherapie bespreken.
Ingeborg

Berichtdoor Dees » za 03 nov 2018, 17:56

Hoi Ingeborg, het waren precies mijn overwegingen destijds, maar ik heb daar dus wel spijt van gekregen, omdat ik daarna nooit meer een nacht doorsliep, na tien jaar nog opvliegers had, stijve gewrichten....... Succes met je keuze
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Ingeborg » zo 04 nov 2018, 08:15

Ik zal er zeker nog eens over nadenken en met de gynaecoloog bespreken. Ik ben door chemo in overgang gekomen. Krijg ik dan na verwijderen eierstokken nog extra last van de overgang, als cyclus nog niet op gang is gekomen?
Ingeborg

Berichtdoor Dees » zo 04 nov 2018, 19:02

Nou, bij mij was dat ook zo, maar toen mijn eierstokken eruit gingen, kreeg ik het bijvoorbeeld heel koud. Als je 35 bent kun je na chemo nog wel weer uit de overgang komen.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Stel je vraag HIER