Ervaringen met bestraling pbsi

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

Ervaringen met bestraling pbsi

Berichtdoor Maribos » za 20 okt 2018, 09:53

Hallo,
Bij mij is een voorstadium van borstkanker fase 2 rechterborst geconstateerd. Ik ben 61 jaar, de plek is 5 cm, het kan bortsbesparend worden geopereerd en de poortwachterklier is schoon.
Nu ben ik wat ongerust over de bestraling die gaat volgen en ook sowieso de vraag is het nodig om deze bestraling te ondergaan.
Ik las een en ander over PBSI, is een bestraling van binnenuit met radioactiviteit die alleen nog in het Erasmus ziekenhuis wordt toegepast. Dat wat ik erover las klonk mij een stuk comfortabeler dan de gewone bestraling.
Wie heeft hier ervaring mee of kan mij meer vertellen of deze behandeling goede of wellicht betere resultaten heeft m.b.t. eventuele terugkeer en natuurlijk ook in relatie tot de mogeljke beschadigingen long en hart bij gewone bestraling. Alle info is welkom.
Met vriendelijke groet,
Maribos
Maribos

Re: Ervaringen met bestraling pbsi

Berichtdoor Drietje » zo 21 okt 2018, 09:38

Dag Maribos,

Over het al dan niet noodzakelijk zijn van bestraling is heeft Dees al veel geschreven op dit forum.

Ook ik heb erg getwijfeld over het al dan niet laten bestralen van mijn linkerborst, waarbij je het risico loopt op long- en/of hartschade. Ik heb me uiteindelijk (begin van dit jaar) toch laten bestralen. Als je meer wilt weten over mijn zoektocht en overwegingen, kun je me een persoonlijk bericht sturen via dit forum.

Ik heb me in het Erasmus laten voorlichten over PBSI. Waar het op neer komt: deze manier van bestraling is uitgevonden in Canada, vanwege de lange reisafstanden die patiënten moeten afleggen. Met het inbrengen van de radioactieve zaadjes hoeven deze mensen slechts éénmaal naar het ziekenhuis (nou, ook intake en controle ed natuurlijk), in plaats van 16 keer of vaker voor korte bestralingen. Véél minder reistijd: dat is het enige voordeel van deze vorm van bestralen. Tenminste, dat is wat ik, na me gedegen te hebben geïnformeerd, heb begrepen. Er is voor zover ik begreep geen voordeel bekend ten aanzien van terugkeer of over meer of minder schade voor hart en longen.
De kans op bijwerkingen op korte termijn is iets groter, omdat de stralingsdosis in het begin iets hoger en heel geconcentreerd is. Er is dan een iets grotere kans op verbranding/roodheid van de borst/huid (wat het precies was weet ik niet meer). De straling neemt in de loop van de tijd steeds verder af tot nul. De zaadjes blijven in je borst, ze worden niet verwijderd.
Er is wel één nadeel: soms blijkt na implantatie dat de uitstraling iets te hoog is. Dat is dan niet meer terug te draaien. Je moet dan tijdelijk een beschermstuk in je BH dragen om 'uitstraling' naar de 'buitenwereld' te voorkomen.

Sterkte met het nemen van je besluit. Ik vond dat erg moeilijk.
Groet,
Drietje
Drietje

Berichtdoor Dees » di 23 okt 2018, 05:35

Maribos, ik reageer straks even uitgebreid. De kern is dat niet bestralen maar bv tamoxifen slikken ook een optie of dat een amputatie eventueel met directe reconstructie ook een optie is
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Maribos » di 23 okt 2018, 21:36

Beste Dietje en Drees,
Ik heb een heel prettig gesprek gehad met de radioloog-oncoloog en heb inmiddels besloten om de bestraling te doen.
Ook contact gehad met het Erasmus en daar is de PBSI tijdelijk stop gezet .
Dank voor jullie reactie.
Groeten Maribos
Maribos

Keer terug naar Oktober 2018