Kuur paclitaxel bijgesteld, erg ongerust...

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

Kuur paclitaxel bijgesteld, erg ongerust...

Berichtdoor Anna1956 » do 18 okt 2018, 22:13

Beste Dees,
Er is bij mij een tumor van 11 mm verwijderd en de schildwachtklier is verwijderd met daarin een uitzaaiing van 3 mm, ingekapseld. Het is een hormoongevoelige kanker, NST. Na de borstbesparende operatie ben ik bestraald. Daarna kwamen de chemokuren. Eerst vier keer AC, elke twee weken. Nu krijg ik paclitaxel, elke week.

Sinds ruim een week heb ik poloneuropathie aan mijn voorvoeten. Niet in mijn handen. Vandaag moest ik mijn zesde paclitaxel krijgen. De arts adviseerde me 80% paclitaxel in plaats van de volle 100%. Ik heb toegestemd, uit angst dat ik straks zoveel last heb van mijn voeten dan ik veel problemen krijg met lopen.

Maar het zit me niet lekker. Ik ben bang dat ik nu een chemo krijg die me minder goed beschermt tegen mogelijke uitzaaiingen. Is mijn angst terecht? En als er een geen duidelijk anrwoord is, wat zijn geruststellende gedachten die me kunnen helpen?

Veel dank voor je antwoord!
Anna1956

Re: Kuur paclitaxel bijgesteld, erg ongerust...

Berichtdoor alieba » za 20 okt 2018, 10:13

Maak je niet ongerust! De hoeveelheid chemo wordt altijd zo hoog mogelijk ingezet, op basis van jouw leeftijd, gewicht, gezondheid enz. Het minimale dat je over alle chemo’s binnen ‘moet’ krijgen is rond 80% (klopt ongeveer toch Dees?). Blijvende neuropathie is niet fijn (heb ik ook, maar er valt goed mee te leven: dooie voorvoeten en tenen). Jouw gegevens lijken erop te duiden dat je misschien alop de grens wel/niet chemo zat, klopt dat?
alieba

Berichtdoor Anna1956 » za 20 okt 2018, 20:05

Dankjewel voor je antwoord, Alieba. Heel geruststellend! Ik zat inderdaad op de grens van wel of geen chemo. Doorslaggevend was de uitslag van de mammaprint: die gaf een hoog risico aan (1,7). Daarom heb ik besloten ook chemotherapie te doen. Ik hoop nu dat ik de volgende zes chemo’s op de 80% kan blijven. En als mijn voeten niet veel erger worden, dan weet ik zeker dat ik hiermee ook prima kan leven. Nogmaals, dankjewel!
Anna1956

Berichtdoor Dees » do 25 okt 2018, 08:33

Hoi Anna1956, ik snap je wel ja. Ergens denk je toch, méér is beter, maar vergeet niet dat dit een preventieve behandeling is, dus veel mensen krijgen chemo om de kans op uitzaaiingen van enkelen te verkleinen (en je hoopt altijd dat dat voor jou het geval is). Nu is het risico op schade aan je lichaam aanwezig en jij hebt duidelijk tekenen van schade. Dan gaat het niet meer om kansen, maar om schade waarvan je weet dat die er nu is. Dat kan natuurlijk niet. Heel verstandig dat je arts mindert.

De exacte dosis voor elke individuele patiënt kennen we helemaal niet. Het is altijd onderzocht met een standaarddosering. Take care
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Oktober 2018