Immunotherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Immunotherapie

Berichtdoor EDO » di 02 okt 2018, 12:06

Dag Dees
Kan ik hier terecht met mijn vraag?
Zelf ben ik in 2017 behandeld tegen borstkanker (operatie, chemo, bestralingen) en daarna onmiddellijk femara omdat ik behoor tot de groep met hoog risico op herval (alle 11 lymfeklieren waren aangetast, vrijwel allemaal met kapseldoorbraak). De schrik om toch nog uitzaaiingen op afstand te krijgen zit er dik in.
Ik weet dat er voor her-2 positieve kanker een soort immunotherapie bestaat maar vind niets voor een her-2 negatieve maar wel oestrogeen positieve kanker. Weet u of er voor die laatste soort ondertussen al immunotherapie beschikbaar is of als daar onderzoek naar gedaan wordt? En zo ja, lopen er hiervoor studies? Ik heb zo het gevoel dat er door de jaren heen niet veel vooruitgang geboekt werd in de behandeling. Ik denk dat ik mij een stuk rustiger zal voelen als ik weet dat er andere en betere therapie├źn op komst zijn. Eigenlijk zou ik het moeten loslaten, maar de ene dag lukt dat beter dan de andere...
Alvast bedankt.
EDO

Re: Immunotherapie

Berichtdoor Dees » di 02 okt 2018, 12:51

Hoi Edo, lastig is dat he..... leren leven met de dood die in je nek hijgt.

Op het gebied van hormoongevoelige borstkanker is er heel veel gaande. Daar zitten ook allerlei vormen van immunotherapie tussen. Zo heb je fulverstrant, everolimus, palbociclib, ribociclib. Er zijn ook nog allerlei vormen van chemo. En er komt nog meer aan.

Geen uitzaaiingen lijkt me het beste, maar als het je overkomt, is er nog wel vrij veel mogelijk.

Take care
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor EDO » di 02 okt 2018, 18:08

Bedankt!
EDO

Berichtdoor kitty » do 04 okt 2018, 18:21

Dees je noemt een aantal medicijnen waar ik nog nooit van gehoord heb en ik heb ook een hormoongevoelige en eiwitgevoelige tumor. Zijn die dingen die jij noemt immuuntherapie?
kitty

Keer terug naar Stel je vraag HIER