tamoxifen toch staken en over op anastrozol?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Linie

tamoxifen toch staken en over op anastrozol?

Bericht door Linie » di 25 sep 2018, 22:10

Hallo, wat fijn dat deze site er is. Ik heb in de berichten gezocht maar niet gevonden wat ik graag wil weten.
Ik heb vanaf het begin van mijn behandeling gehoord dat mijn hormoontherapie zal bestaan uit 5 jaar tamoxifen.
Ik was 47 jaar, ER pos, PR pos, Her2neu pos. Gr. III. Borstsparende operatie met SN gehad, bestraling, chemo, herceptin, nu tamoxifen.
Geen metastasen, schone snijvlakken. Alleen 1 geïsoleerde tumorcel in 1 klier, DCIS om de tumor heen, waarvoor boostbestraling.

Nu drie jaar na diagnose en enorm in de overgang, wat ik nog helemaal niet was voor dit begon.

Ik was op controle bij de chirurg (jaarlijks) en bij de radiotherapeut (minder vaak omdat ik de meerwaarde niet zag), die beiden aangaven te verwachten dat de oncoloog - hier ga ik binnenkort naar toe (jaarlijks) - zal adviseren over te gaan op anastrozol, omdat ik straks drie jaar tamoxifen slik, en post-menopausaal ben.
Dit is nieuw voor mij. Is het een nieuwe richtlijn?
Ik ben door de chemotherapie in de overgang gekomen (en hoe) waarna ik nooit meer goed geslapen heb. Ik ben al eens zes weken en later drie maanden gestopt met de tamoxifen omdat ik persé wou weten of de bijwerkingen daar wel of niet van kwamen (niet, dus ik ben opgehouden met schelden op de hormoontherapie en overgegaan op dankbaarheid ;) ).
Duizenden opvliegers verder vraag ik mij af; is er nieuw beleid?
En zou het dan bij 5 jaar hormoontherapie blijven dus zou ik nog twee jaar anastrozol moeten slikken? Ik ga dat natuurlijk ook aan de oncoloog vragen, maar waarom zou het beter zijn over te gaan op een ander middel?

Dees
Beheerder

Re: tamoxifen toch staken en over op anastrozol?

Bericht door Dees » do 27 sep 2018, 17:42

Hoi Linie,
De richtlijn is niet wezenlijk veranderd.
Adjuvante endocriene therapie bij postmenopauzale vrouwen met oestrogeenreceptor-positieve borstkanker bestaat uit een sequentiële behandeling met 2 tot 3 jaar tamoxifen gevolgd door 3 tot 2 jaar een aromataseremmer (of de omgekeerde volgorde) of een aromataseremmer gedurende 5 jaar.
Pre- of postmenopauzaal?
Bij perimenopauzale vrouwen of bij een chemotherapie-geïnduceerde amenorroe kan tijdens gebruik van een adjuvante aromataseremmer ook na jaren nog herstel van de ovariële functie (met dus herstel van fertiliteit) optreden bij afwezigheid van hervatten van de menstruatie [Smith 2006, Henry 2013, Guerrero 2013, van Hellemond 2017]. Daar een aromataseremmer alleen werkzaam is bij afwezige ovariële functie, dient bij toepassing van een aromataseremmer bij perimenopauzale vrouwen of bij een chemotherapie-geïnduceerde amenorroe regelmatig het ontbreken van ovariële activiteit gecontroleerd te worden middels bepaling van de waarden FSH, LH en oestradiol.
Bron: Richtlijn borstkanker 2017

Dus het advies voor postmenopausale vrouwen is inderdaad 5 jaar, waarbij tamoxifen en een aromataseremmer afgewisseld worden. Dat is omdat dat effectiever bleek dan 5 jaar tamoxifen. Kleine aantekening is wel dat je zeker moet weten dat je definitief in de overgang bent, omdat je door een aromataseremmer alleen weer werkende eierstokken kunt krijgen.

Er wordt ook wel geadviseerd om langer dan vijf haar door te gaan. Dat ligt erg aan je situatie. Als je een heel hoog risico hebt, is dat zeker te overwegen. Altijd lastig, want kwaliteit van leven is ook wat waard. ......

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “September 2018”