Werkzaamheid Tamxoifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Werkzaamheid Tamxoifen

Berichtdoor Drietje » ma 10 sep 2018, 13:50

Dag Dees,

Ik heb hier al eerder gepost. En inmiddels een fijn contact opgedaan via dit forum. Hoewel we zo ongeveer elk aan de andere kant van het land wonen, hebben we inmiddels real-life lotgenoten-contact gehad:), fijn samen kunnen praten én lekker gelunched.

Ik (52 jaar, operatie, bestraling, laag risico, geen chemo) slik sinds maart elke dag trouw Tamixofen 20, en heb (nog steeds) geen enkele bijwerking en ben elke maand normaal ongesteld. In mijn ziekenhuis kijken ze dit een jaar aan, en dan gaan ze mogelijk over tot injecties om de hypofyse te beïnvloeden, hoewel ze zeggen dat andere ziekenhuizen meestal géén extra middelen inzetten en het alleen bij Tamixofen laten.
Jij noemde hier eerder Zoladex of Lucrin om de eierstokfuncties te onderdrukken. Zou ik daar nu al om vragen? Of is dat niet nodig, misschien omdat ik 'al' 52 ben? Kun jij daar iets over zeggen?
Drietje

Re: Werkzaamheid Tamxoifen

Berichtdoor Dees » ma 10 sep 2018, 15:10

Hoi Drietje, wat leuk zeg dat je contacten hebt opgedaan !!! Super !!

Kun je meer over je tumor vertellen? Graad, grootte, positieve okselklieren etc?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Drietje » ma 10 sep 2018, 18:34

Dag Dees,

Meer informatie: infiltrerend ductaalcarcinoom, 1,1 cm. Krapste marge fasciezijde 2mm. Bloom Richardson graad 2. Geen angio-invasieve groei. Enige DCIS graad 1 gelegen binnen het infiltrerend proces. Oestrogeenreceptor positief (100%). Progesteronreceptor positief (meer dan 90%) HER2-neu negatief. 2 lymfklieren waarin geen aanwijzingen voor tumormetastasen. Mamaprint: laag-risico

Operatie: eigenlijk nauwelijks last van gehad. Bestralingen: tot nu toe geen enkele bijwerking. Tamoxifen dus ook geen enkele bijwerking. En daar zou ik er toch wel graag een of twee van hebben:). Elke drie maanden wordt mijn bloed gecontroleerd en ik ben nog (helemaal) totaal niet in de overgang.

Ik maak me niet echt zorgen, maar toch wel een klein beetje. Als die tumor groeide op hormonen, tja dan is het toch wel fijn als die plat gelegd worden. Kan zijn dat de Tamoxifen tóch zijn werk doet (volgens t ziekenhuis), maar ja, helemaal fijn voelt het toch niet.

Vandaar mijn vraag aan jou: je noemde hier eerder Zoladex of Lucrin om de eierstokfuncties te onderdrukken. Zou ik daar nu al om vragen? Of is dat niet nodig, misschien omdat ik 'al' 52 ben? Het ziekenhuis wil in elk geval tot maart wachten, en geeft aan dat andere ziekenhuizen in mijn geval helemaal niets anders aanbieden dan Tamoxifen. Kun jij daar iets over zeggen?
Drietje

Berichtdoor Dees » ma 10 sep 2018, 19:09

Drietje schreef:Vandaar mijn vraag aan jou: je noemde hier eerder Zoladex of Lucrin om de eierstokfuncties te onderdrukken. Zou ik daar nu al om vragen? Of is dat niet nodig, misschien omdat ik 'al' 52 ben? Het ziekenhuis wil in elk geval tot maart wachten, en geeft aan dat andere ziekenhuizen in mijn geval helemaal niets anders aanbieden dan Tamoxifen. Kun jij daar iets over zeggen?

Hoi Drietje, eigenlijk is alles aan de tumor laagrisico. Het advies om de eierstokken plat te leggen zou zeker gelden voor jonge vrouwen en vrouwen die een tumor hadden met hoog risico. Bij de groep boven de 40 is de meerwaarde van Zoladex/Lucrin erbij niet aangetoond. Dan zadel je mensen alleen maar op met bijwerkingen en niet mer voordelen. Ik verwacht overigens dat tamoxifen ook wel een effect op je cyclus gaat hebben.

Garanties krijg je niet, maar ik snap helemaal dat ze je geen Zoladex of Lucrin erbij gegeven hebben....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Drietje » di 11 sep 2018, 11:54

Dank voor je reactie. Fijn dat jij het advies van het ziekenhuis bevestigd. Dan laat ik het nu maar rusten en kijk wat er komen gaat.

Erg fijn dat je dit forum runt. Te weten dat je 'ergens' een vraag kunt stellen, is erg fijn. Bedankt.
Drietje

Keer terug naar Stel je vraag HIER