zorgverzekeraar wijst aanvraag tweede fase diep flap af

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

zorgverzekeraar wijst aanvraag tweede fase diep flap af

Berichtdoor friedarotterdam » do 06 sep 2018, 07:30

dubbelzijdige verlate diep flap gehad in Gent 2017-11, nu jaar later klaar voor volgende fase (operatie trouwens 100 procent meegevallen) de borsten zijn te laag (ptosis) er moet vet bij vanuit de heupen omdat deuk in decolleté op te vullen en meer volume te geven en de oren op de buik moeten gecorrigeerd worden, de zorgverzekeraar weigert te vergoeden, behalve tepelreconstructie, wat wel vergoed wordt. Ik vind dit zo oneerlijk, met alleen een tepel erop is het totaal niet af. Van te voren was mij ook verteld dat om tot een goed resultaat te komen er meerdere ingrepen nodig zou zijn, de zorgverzekeraar zegt dat de lipofilling niet bewezen is en dat de oren op de buik, geen verminking is. Wie weet raad? alvast bedankt.
friedarotterdam

Re: zorgverzekeraar wijst aanvraag tweede fase diep flap af

Berichtdoor Gaby » do 06 sep 2018, 08:46

Wellicht de verkeerde code ingevuld door de plastisch chirurg ? Waardoor de verzekeraar het niet ziet als onderdeel van een borstreconstructie traject ?

Je zou ook kunnen overwegen om over te stappen naar een andere zorgverzekering. Ik heb dezelfde ingrepen ondergaan (na een dubbele diepflap in 2014) en dit werd zonder morren vergoed door het PZP (politie zorg polis), welke nu onder CZ valt.

Succes!
Gaby

Berichtdoor friedarotterdam » do 06 sep 2018, 09:33

De plastisch chirurg heeft een onderbouwing moeten doen, ik zelf moest een vragenformulier invullen en ZELF foto's opsturen. Delta Lloyd valt ook onder CZ en is inmiddels gefuseerd met Nationale Nederlanden. Een andere verzekering is nog het overwegen waard aangezien we op 1 januari a.s. over mogen stappen. Codes zijn dus helaas niet gebruikt in deze aanvraag moesten echt onderbouwen.
friedarotterdam

Berichtdoor Dees » vr 07 sep 2018, 11:40

Hoi Frieda, mij is niet bekend waarom de verzekeraar af zou kunnen wijzen. Kun je bezwaar maken? https://www.nn.nl/Particulier/Zorg/Zelf ... achten.htm
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor friedarotterdam » di 11 sep 2018, 09:08

Ik kan bezwaar maken maar ik zie ook dat de het zorg
Instituut een aanpassing heeft gedaan in 2018. Het wordt nu
Afgewezen omdat er geen wetenschappelijk bewijs is voor lipo.
Kan iemand mij helpen met de wijzigingen van 2018?
friedarotterdam

Berichtdoor Dees » di 11 sep 2018, 09:54

Hoi Frieda, ik denk dat het stuk gaat op die lipofilling. Die wordt wel vergoed, maar alleen als er aan deze voorwaarden wordt voldaan:
Voorwaarden
Je komt in aanmerking voor vergoeding wanneer sprake is van de correctie van:

* Een volumedefect van de borst dat een minimale diameter van twee centimeter heeft en dat ligt in het decolleté
* Een volumedefect van de borst dat resulteert in asymmetrie (ongelijkheid) van twee cupmaten of meer (mogelijke)
* Complicaties of ernstige pijnklachten als gevolg van een tekort aan subcutane (onderhuidse) weefselbedekking na plaatsing van een prothese

Bron: Borstkankervereniging over lipofilling

Mijn suggestie is dat je plastisch chirurg de aanvraag herschrijft en aangeeft dat er behoefte is aan tepelreconstructie in combinatie met symmetrisatie van de borsten.

P.s. Mail me anders even op info@borstkankervragen.nl
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Stel je vraag HIER