UWV gedoe, iemand tips?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

UWV gedoe, iemand tips?

Berichtdoor bloempje » di 04 sep 2018, 15:53

Hallo Dees,
Met herkenning heb ik de afgelopen dagen jouw blogs voorbij zien komen die gingen over de “vechtreactie” en adrenaline na kanker. Ik wil jou en mede-lezers graag een vraagje voorleggen.
2015: triple neg, 2 cm, uitzaaiingen oksel (nivo 2/3) en sleutelbeen, 6x TAC (goede respons), operatie en 30 bestralingen(boost) groot veld.

Tijdens 1e ziektejaar boventallig verklaard (buitendienst), 2e ziektejaar was dus “kansloos” qua werkhervatting en herstel, wel met fijne coach vanuit Stap.nu en wat “probeersels” m.b.t. werkervaringsplekken.
Ik wilde zo graag herstellen, en buffelen dat kan ik wel! Keihard mijn best gedaan..

jan 2017 WIA 78,3 % a.o. en niet echt fijn afscheid van werkgever. (daarna nog lang akelige discussie over pensioenzaken).
Kortom allemaal dingen waar ik me lekker in vast kon bijten, door kon gaan en niet bij mijn gevoel ( en angst) hoefde te komen.

De afgelopen maanden weer meer hoofdpijnen, overgevoeligheid geluid, drukte, kort lontje, agitatie, concentratieproblemen, foutjes maken, niet kunnen onthouden, beperkt met auto rijden, schiet bij het minste in “paniek” maar ook desinteresse, apathie, somberheid enz enz. De wereld gaat te snel voor mij en ik vind het niet echt leuk zo. Ik krijg mezelf niet herpakt en herken mezelf regelmatig niet. Hierin meen ik jouw “adrenaline” verhaal te herkennen.

werkcoach UWV zegt steeds: doe rustig aan, ga eerst weer eens leven, we hebben tijd genoeg. Inmiddels “struikel” ik al ruim 1 jaar door de dagen / weken, doe wat vrijwilligerswerk, sport zovaak als ik me goedvoel, ga wel eens sollicitatieworkshop en zorg wat voor het huishouden. (verder mindfulness, psychologe)
O ja, in maart heb ik een baantje gehad voor 1 middagje per week, telefoon werk, wat een aanslag was qua overprikkeling in een kantoortuin met 6 druk pratende mensen. Dat hield ik wel vol maar de 2-3 dagen en nachten erna waren van weinig kwaliteit. Hiervan leerde ik dat ik mezelf overschat in mijn “kunnen”.
Mei jl. heb ik wederom bij het UWV hulp gevraagd richting werk, om het niet alleen te hoeven doen.
Voorstel UWV: doe een assesment ( is een pilot) om te kijken of ik goed genoeg ben voor werkfit- traject. Uiteraard meegewerkt: uitkomst: niet werkfit, voorstel revalidatie (goed idee, ik wil graag leren wat ik nog beter kan doen dan wat ik nu doe).
Mijn huidige Wia loopt jan 2019 af. Mijn nieuwe werkcoach stelt herkeuring voor zodat ik meer tijd krijg voor herstel omdat ik letterlijk niet goed genoeg ben voor werkfit traject.
De verzekeringsgeneeskundige honoreert de herkeuring niet, want er dient sprake te zijn van een nieuwe diagnose, van nieuwe medicatie of iets dergelijks, dus medisch onderbouwd.
Kortom: ik ga revalidatie volgen, kan mijn "benutbare mogelijkheden" (vastgesteld nov 2016 door uwv) niet leveren op dit ogenblik, dit is gerapporteerd n.a.v. assesment en toch wil UWV niet met mij in gesprek om de situatie te bespreken.

Van het feit dat ik nu moet bewijzen dat er een herkeuring moet komen maakt me onbegrepen, boos en gestressed. Want als ik iets graag wil is het weer lekker werken, en vooral ook weer echt “leven” .. Ik voel me met een kluitje in het riet gestuurd.

Wie wil haar ervaringen met me delen? En tips zijn van harte welkom…..
bloempje

Re: UWV gedoe, iemand tips?

Berichtdoor Dees » wo 05 sep 2018, 16:13

Hoi Bloempje, lastig. Ben je momenteel ziek gemeld voor het UWV? Dat zou je wel kunnen doen. Je hebt kenmerken van een burnout. Verstandig om even naar de huisarts te gaan en dat door hem of haar te laten bevestigen.

Wat de UWV-arts zegt, klopt niet. Je kunt bij verslechtering altijd een herkeuring aanvragen. Informatie hierover vind je hier.

Eigenlijk is je gezondheid verslechterd. Dat kun je dan hier melden.

Zouden ze het afwijzen, kun je alsnog een klacht indienen. Ik hoop dat je zo wat meer rust krijgt en in jouw eigen tempo kunt revalideren.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Gast » wo 05 sep 2018, 18:27

Hoi Dees,
Super bedankt voor je snelle reactie. Ik ben bang ook signalen te herkennen van burn-out. Wat voelt dat ellendig, BK tot op heden gelukkig overleefd en dan nog niet “blij”.
Ik wist niet dat het mogelijk was om je in WIA ziek te melden? Doe ik dat middels het wijzigingsformulier?
Het gekke is dat in ondanks herhaalde bezoeken aan mijn huisarts (aardig en begripvol) niemand De term burn out genoemd heeft. Er wordt meer aan chemo brein gedacht ivm de overprikkeling en agitatie die op de voorgrond staat.
Is het wijsheid de wijziging in mijn situatie zo snel mogelijk te melden bij het UWV? Persoonlijk den ik van wel omdat ik dan hopenlijk zo snel mogelijk de stress kwijt ben van de einde Wia en omdat er nu een rapportage ligt. Ben een beetje bang dat hetUWV redeneert dat januari 2019 nog ruim 4 maanden duurt en ik mogelijk voldoende herstel?
Thnx!
Gast

Berichtdoor Dees » vr 07 sep 2018, 12:29

Hoi Bloempje, het is zo idioot herkenbaar. Ik heb het Burnout na kanker genoemd. Het maakt mij niet uit hoe mensen het noemen. Veel meer vrouwen dan jij hebben er last van. Je kunt nu gewoon niet werken. Ik zou me dus ziekmelden. Ze gaan je vast vragen hoe lang je al last hebt van de klachten. Dan moet je zeggen dat je het vandaag reden vindt om je ziek te melden. Ziek is ziek he? Burnout is ook ziek.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar September 2018