Dim

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Dim

Berichtdoor Arnhem85 » zo 05 aug 2018, 09:37

Hallo Dees,

Dank voor je reactie op mijn vorige vraag. Ik ga contact opnemen met mijn zorgverzekeraar en eea uitzoeken.

Mag ik je nog een vraag stellen? Ik overweeg om verschillende redenen eens een DIM supplement te gaan gebruiken naast Tamoxifen. Ik zie dat er studies zijn gedaan maar de conclusie blijft in mijn ogen een grijs gebied https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28560655/ weet jij wellicht meer?

Mijn situatie:
Borstkanker op 27 jarige leeftijd (2012)
ER ca. 90% positief
PR ca. 80% positief
Her2 positief (score 3+, bevestiging met in situ hybridisatie volgt)
P53: ca. 5% positief.
MIB-1: 40 tot 50% positief.
Keratine 5/6 en EGFR: negatief.
ERCC1: positief.

Ik heb een maand of 5 ook Zoladex gebruikt ( tot eind 2013 ergens) maar mee gestopt wegens te erge bijwerkingen

Ik vraag mij af of DIM mijn Tamoxifen werking negatief kan beïnvloeden.

Dankjewel alvast :-)
Arnhem85

Re: Dim

Berichtdoor Dees » zo 05 aug 2018, 21:59

Hoi Arnhem85,
Lastig is het he om je over te geven aan de hormoonbehandeling en dat was het dan. Ik heb tijden spirulina geslikt. Dat is zeewier in een heel duur pilletje. Op een dag kwam ik een bevriende oncoloog tegen, die mij vroeg of ik soms een walvis was. Toen ik thuiskwam, heb ik het potje subiet weggegooid.

De studie die je aanhaalt, zegt niks anders dan dat het slikken van DIM iets deed met het uitscheiden van bepaalde hormonen. Het zegt niks over de werkzaamheid van tamoxifen en ook niet wat dat doet met eventuele aanwezige borstkankercellen. Borstkankerstamcellen kunnen ergens een slapend bestaan hebben.

Je had niet een typische hormoongevoelige borstkanker (luminal A). Je had een luminal B-tumor omdat die ook sterk Her2Neu+ was. Dat zijn andere tumoren dan de typische hormoongevoelige borstkankers.

Ik zou absoluut géén DIM slikken in supplementen. Je weet écht niet of dat slecht kan zijn en zelfs tegengesteld kan werken. Ik lees dat het vrijkomt na het eten van boerenkool, spruitjes en broccoli. Als je daar veel van eet, lijkt mij dat geen enkel probleem.

Veel verstandiger zou het zijn om weer Zoladex te gaan gebruiken. Misschien gaat het beter als je niet de 3-maandelijkse, maar de maandelijkse injectie neemt. Of andersom. Misschien zijn vier weken te lang en moet je naar 3,5 week. De bijwerkingen zijn niet fijn van de overgang, I know, maar met jouw leeftijd en de kenmerken van je tumor, zou ik het absoluut heroverwegen en kijken of je voor de dingen waar je last van hebt andere oplossingen kunt bedenken....

Take care
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Arnhem85 » ma 06 aug 2018, 08:24

Hoi Dees,
Dank voor je uitleg, zo fijn al die kennis die je hebt! En dat over wie walvis.... :lol:

Ik slik alleen iets als het wetenschappelijk bewezen is, of er op zijn minst onderzoek naar gedaan is... maar hier twijfelde ik over..

Ik heb al vanaf dat ik 15 ben last van opvliegers.( onderzocht in Radboud geen oorzaak gevonden) .. met de zoladex erbij werd dat erger kon ik alleen nog in de winter afkoelen door in mijn badjas op het balkon te gaan staan... zie je het voor je... :lol: dit bleef gedurende de hele periode aanhouden en zwakte niet af.

Ik heb toen tegen mijn oncoloog in het AVL gezegd dat ik voor kwaliteit van leven ging en in overleg gestopt met de zoladex. Helaas wel door de Tamoxifen bijwerkingen qua depressie dus aan de venlafaxine waar ik ook weer nare bijwerkingen van heb... en nu na 5 jaar pillen slikken kwam ik op het punt om eens verder te kijken en kwam ik dus op DIM uit... zelfs overwogen om te stoppen met de Tamoxifen maar dat doe ik voorlopig maar niet...

Ik ga de komende tijd eens nadenken hoe en wat

Nogmaals dank!
Arnhem85

Berichtdoor Dees » ma 06 aug 2018, 20:31

He dat is raar zeg die opvliegers......

Heb je al eens 24 uur urine verzameld? En dat laten onderzoeken op 5-HIAA, het afbraakproduct van serotonine? En bloedonderzoek naar specifieke hormonen, zoals gastrine en insuline en chromogranine A (ChrA)?

Just checking..... Vraag het je oncoloog eens....

Ah ja, je bent al vijf jaar verder. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat alleen tamoxifen ook oké is.....

Take care XXX
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Augustus 2018