Uitgroeien DCIS tot IDC

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Uitgroeien DCIS tot IDC

Berichtdoor San » za 28 jul 2018, 15:23

Hallo Dees,

Ik loop na mijn behandeling van borstkanker (amputatie vanwege IDC tumor graad I in een groot gebied DCIS graad 3, nu bezig met Tamoxifen) met een vraag. De tumor en het DCISgebied waren ER+, PR+ en Her2-. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een DCIS graad I kan uitgroeien tot een IDC graad I, hetzelfde geldt voor DCIS graad 2 > IDC graad 2 en DCIS graad 3 > IDC graad 3. Wat is dan een logische verklaring voor een tumor graad I in een gebied met DCIS graad 3?

Zat alles er al even en is DCIS graad 1 doorgegroeid tot DCIS graad 3 en is een deel van de DCIS graad 1 een IDC van graad I geworden? Of kan dat niet? Kunnen het ook twee losse haarden zijn geweest? En kan een IDC graad I na verloop van tijd ook graad 2 of 3 worden? Ik probeer te begrijpen hoe de ontwikkeling van (voorloper)borstkanker in het lichaam verloopt, maar online kan ik daar geen goede informatie over vinden. Hopelijk kun jij me hier mee over vertellen Dees.

Grtjs San
San

Re: Uitgroeien DCIS tot IDC

Berichtdoor Dees » zo 29 jul 2018, 20:08

Hoi San,
DCIS is geen kanker, maar het zijn afwijkende cellen.De cellen hebben wel de vorm van kankercellen, maar zijn nog niet in het omliggende weefsel binnengedrongen. DCIS blijft binnen de melkgang.

Er zijn 3 vormen van ductaal carcinoma in situ (DCIS):
* goed gedifferentieerd DCIS, graad I: de cellen zijn afwijkend, maar lijken nog goed op de oorspronkelijke cellen.
* matig gedifferentieerd DCIS, graad II: een vorm die tussen goed- en slecht gedifferentieerd in zit.
* weinig of slecht gedifferentieerd DCIS, graad III: de cellen zijn afwijkend en lijken nauwelijks meer op de oorspronkelijke cellen.

De beste factsheet die ik ken, is van Breast Cancer Action en staat hier/

Borstkanker houdt zich niet in het weefsel waar het zich in bevindt en breekt dus door de melkgang heen. Eenzelfde indeling mbt hoe de cellen eruit zien is te maken voor borstkanker.

* graad I: de kankercellen zijn goed gedifferentieerd. Dat betekent dat de tumorcellen voor een groot deel lijken op gezonde cellen. De kankercellen groeien meestal langzaam. Graad I heet ook wel laaggradig.
* graad II: de kankercellen zijn matig gedifferentieerd, Ze lijken steeds minder goed op gezonde cellen. De kankercellen groeien meestal sneller dan normale cellen en plakken snel aan elkaar. Graad II heet ook wel intermediair.
* graad III: de kankercellen zijn slecht gedifferentieerd. Ze lijken vrijwel niet meer op gezond weefsel. Deze kankercellen groeien bijna altijd veel sneller dan normale cellen. Graad III heet ook wel hooggradig.

DCIS kan een stukje borstkanker bevatten. DCIS graad 3 is harder op weg kanker te worden dan DCIS graad 1. Blijkbaar zat er bij jou al een stukje dat echt kanker geworden was. Het is niet zo dat DCIS graad 1 kanker graad 1 wordt etc.

Hoe het exact gaat, daar weet ik niet zoveel van. We laten DCIS graad 1 ook zelden in het lichaam zitten om te zien wanneer het precies kanker wordt en of het dan graad 1 of graad 3 is.

Kun je hiermee voouit? Of eigenlijk..... kun je het parkeren?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor San » ma 30 jul 2018, 01:18

Hallo Dees,

Bedankt voor je duidelijke uitleg en de link naar het artikel. Ik zat verkeerd met mijn gedachte dat DCIS van een bepaalde graad alleen een tumor van dezelfde graad kan worden. Daarom snapte ik niet hoe borstkanker graad I in een gebied met DCIS graad 3 kon voorkomen. De DCIS kwam pas na de operatie aan het licht, er was niets te voelen en het was ook niet te zien op de mammografie. Ik maak me niet druk om die DCIS, het is mooi meegenomen dat die tijdens de operatie ook weggesneden is. Maar ik blijf worstelen met de vraag wat er eerder was, de DCIS of de tumor. Maar ik ga daar denk ik nooit een goed antwoord op krijgen, soort kip-ei-verhaal, dus ik zal het moeten parkeren zoals je zegt. Bedankt voor je moeite om mijn vraag te beantwoorden.

Grtjs San
San

Berichtdoor Dees » ma 30 jul 2018, 20:58

Hoi San,
Ken je dit filmpje van Klokhuis? Daar laten ze zien dat kanker start met een cel die bij het delen een fout maakt. Die foute cel deelt dan verder. Meestal ruimt het lichaam foute cellen op, maar soms niet. Ik weet niet of er filmpjes bestaan van het ontstaan van een tumor. In feite is het verschil tussen DCIS en borstkanker alleen of het wel of niet door het oorspronkelijke weefsel (melkgang) heengebroken is. Ik weet niet of ik dat goed zeg. Ik denk dat pathologen wel verschil zien tussen DCIS-cellen en kankercellen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor San » di 31 jul 2018, 19:08

Dankjewel Dees! Fijn dat in het filmpje simpel uitleg gegeven wordt over verschillende factoren voor het ontstaan van kanker. Ook goed om over een paar jaar aan mijn dochtertje te laten zien. Als ik het goed begrijp begint elke kanker in een orgaan eigenlijk dus als ‘in situ’, omdat er altijd een moment is dat de kwaadaardige cellen nog binnen het oorspronkelijke weefsel zitten.

Grtjs San
San

Keer terug naar Juli 2018