Bestraling en gelijktijdig tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bestraling en gelijktijdig tamoxifen

Berichtdoor MissyMT » za 14 jul 2018, 23:54

Hallo,

Ik heb een vraag over tamoxifen tijdens de bestraling. De oncoloog heeft aangegeven dat ik alvast na de borstsparende operatie kon beginnen met tamoxifen. Echter heb ik van van andere mensen begrepen dat dat eigenlijk niet wenselijk is ivm bindweefselvorming tijdens de bestraling. Klopt dit?
MissyMT

Re: Bestraling en gelijktijdig tamoxifen

Berichtdoor Dees » zo 15 jul 2018, 16:26

Hoi MissyMT,
Ik heb het opgezocht. Er is een literatuurreview gedaan, waarbij alle bestaande studies op een rijtje zijn gezet. Dit is de conclusie:
There is no clear evidence to suggest that either concurrent or sequential hormonal and radiation therapy results in a change in clinically important outcomes or adverse events. However, there is literature that suggests that concurrent radiation and hormonal therapy may enhance lung, soft-tissue, and cardiac fibrosis through increased levels of TGFb. It is conceivable that sequential hormonal therapy and radiotherapy may avoid these toxicities. Taken together, it is reasonable for patients to complete hormonal therapy and radiation in a sequential fashion to limit the risk of fibrosis without sacrificing oncologic outcomes. However, due to the limited nature of the trials, this conclusion must be considered with caution.

Bron: Cureus

Kortom, er is geen bewijs dat de uitkomsten of bijwerkingen klinisch groot verschil geven, maar inderdaad wel studies die suggereren dat er meer verbindweefseling optreedt als je bestraald wordt terwijl je tamoxifen neemt en dat het redelijk is als je het na elkaar doet.

Ik kan me niet voorstellen dat die paar weken bestralen nadeling is voor de werking van tamoxifen en ik vind dat risico van verbindweefseling zo zwaar wegen dat ik inderdaad het na elkaar zou doen.

Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor MissyMT » zo 15 jul 2018, 17:50

Hallo Dees,

Hier kan ik inderdaad mee vooruit. Ik twijfelde omdat ik ook vind dat mijn lichaam even rust moet krijgen van de chemo's en de operatie. Maar het idee dat er dan in de tussentijd "niets" gebeurt is beangstigend. Zoals ik het lees maakt het voor de overleving niets uit of ik in die weken na de operatie al wel begin met tamoxifen. Het risico van verkleving weegt dan zwaarder dan mijn eigen idee van "dan wordt er tenminste wat gedaan". Heel erg bedankt voor je antwoord. Fijn dat jullie er zijn!!!!
Groetjes!
MissyMT

Berichtdoor Zon » do 19 jul 2018, 14:52

Dit wist ik niet. Wat apart. Ik moest direct na mijn chemo's (en dus nog voor de operatie en bestralingen) al starten met Tamoxifen.
Zon

Keer terug naar Juli 2018