Bestraling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bestraling

Berichtdoor juubie » wo 11 jul 2018, 19:43

Hoi Dees,
Ik ben 20 juni borstbesparend geopereerd na chemo. Nu was ik vandaag bij de radioloog voor een intakegesprek t.b.v. bestraling en deze liet mij een beetje twijfelen over de keuze borstbesparend/amputatie. In mijn familie heeft mijn moeder borstkanker gehad en is mijn oma overleden aan eierstokkanker, maar genetisch onderzoek wees uit dat ik geen drager ben van het gen (ik geloof dat ze alles getest hebben) Hij leek erg verbaasd dat er was gekozen voor een borstbesparende operatie, gezien de gevallen in mijn familie en omdat ze nog niet alles 'ontdekt' hebben wat betreft genetisch onderzoek. Moet ik me nu zorgen maken? In het weefsel wat ze weg hebben gehaald zaten wel wat woekerende cellen naast de tumor, maar de klieren en snijranden waren schoon.
Alvast bedankt!
juubie

Re: Bestraling

Berichtdoor Dees » do 12 jul 2018, 12:37

Hoi Juubie,
Je vraagt of je je zorgen moet maken? Nou, nee, maar de afweging wel of niet borstsparend plus bestralen of wel of niet amputatie evt met directe reconstructie is natuurlijk wel een reële vraag. Voor je prognose maakt die erfelijke aanleg niet uit.

Zou er een vorm van erfelijke aanleg aangetoond zijn, dan nog is er na borstkanker geen dwingend advies voor een borstamputatie of voor een preventieve amputatie van de gezonde borst. Wat je na borstkanker het meest bedreigt is het krijgen van uitzaaiingen op afstand. Als dat gebeurt ben je vooralsnog niet te genezen maar nog wel te behandelen. Hoe groot het risico op uitzaaiingen op afstand is, hangt af van de tumor die je al had en de behandelingen (chemo/hormoontherapie) die je hebt of hebt gehad. Altijd is het zo, maar zeker met erfelijke aanleg, dat je tijd van leven moet krijgen om een tweede keer borstkanker te krijgen. Cru gezegd, als je snel doodgaat, dan zou een amputatie of preventieve amputatie voor een gezonde borst voor niks zijn geweest.

Nu heeft bestralen wel nadelen. Het geeft restschade, maakt weefsel stugger en bemoeilijkt bijvoorbeeld een borstreconstructie, dus zou je ooit toch een amputatie willen met reconstructie, dan is het wellicht een goed idee om dat nu te doen. Dat kan voor één borst. Dat kan ook voor twee borsten, als daar aanleiding voor is.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je het niet helemaal vertrouwt en toch liever voor een amputatie met evt reconstructie kiest.

Weet je op welke mutaties er getest is? Welk advies gaf de klinisch geneticus?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor juubie » do 12 jul 2018, 12:49

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik ben getest op TP53, BRCA-1, BRCA-2 en PALB2, de klinisch geneticus en oncoloog gaven aan dat er met deze informatie borstbesparend geopereerd kon worden. De informatie die ik in mijn dossier terug vind wat betreft de tumor:
Invasief carcinoom NST (voorheen infiltrerend ductaal carcinoom nos),
Bloom Richardson graad I.
Oestrogeen receptor positief (95% positieve tumorcellen).
Progesteron receptor positief (70% positieve tumorcellen).
HER2 status: negatief.
Chemotherapie (4x AC 7x paclitaxel, eerder gestopt ivm neuropathie) Deze week gestart met Tamoxifen voor 5 jaar. Ik ben 30 jaar, weet niet of dit van toepassing is wat betreft borstbesparend/amputatie.
juubie

Berichtdoor Dees » do 12 jul 2018, 14:14

Juubie, bij gebrek aan meer kennis over die genmutaties, anders dan waarop getest is, kun je niks doen. Is er ook gecheckt op CHEK2? Ik zie dat dat bij eierstokkanker ook voorkomt.

Afbeelding
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Juli 2018