Groeit lymfeklier weer?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

Groeit lymfeklier weer?

Berichtdoor Zon » vr 06 jul 2018, 09:24

Ik heb even een vraag over een verontrustend bericht in mijn medische gegevens (online dossier). Er staat het volgende:

Thans progressie in grootte van 1 lymfeklier links axillair, 34 mm, was 17 mm (TP 156.0 t/m 117.0 mm). De overige links axillaire klieren zijn kleiner geworden.

Geen lytische of sclerotische skeletlaesies aantoonbaar.

Ik las dit net en ben hiervan geschrokken. Dit is mij namelijk door niemand verteld.

Korte uitleg over mijn behandeling. Ik heb chemo gehad, ben geopereerd en wordt op dit moment bestraald. Ik had een tumor in mijn linkerborst en een aantal positieve lymfeklieren waarvan er 2 verwijderd zijn. Deze CT scan vond plaats voorafgaand aan mijn bestralingen, maar dus na de operatie. Ik ben 43 jaar.

Mijn vraag: klopt het dat de lymfeklier gegroeid is en hoe kan dat? Is bestraling echt voldoende, zoals mijn arts beweert, of moet ik aansturen op een nieuwe operatie?
Zon

Re: Groeit lymfeklier weer?

Berichtdoor Dees » zo 08 jul 2018, 15:37

Hoi Zon, wat een apart verhaal. Zouden ze per ongeluk een verkeerd stukje in je dossier genoteerd hebben? Ik zou het wel navragen....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Zon » ma 09 jul 2018, 19:42

Dank je Dees, ga ik doen!
Zon

Berichtdoor Zon » do 19 jul 2018, 14:58

Ik heb het inmiddels nagevraagd. Dit was het antwoord dat ik kreeg: de klier is inderdaad vergroot t.o.v. de situatie voor de operatie. Dit hoeft niet te betekenen dat de klier 'fout' is. Het kan ook littekenweefsel zijn. Wel wordt hij nabehandeld als een 'foute' klier d.m.v. bootsbestraling. Dit zou voldoende moeten zijn.
Zon

Keer terug naar Juli 2018