Update lymfoedeem

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Update lymfoedeem

Berichtdoor joze » wo 04 jul 2018, 04:36

Goedemorgen allemaal.

Ik ben bij de oedeemtherapie geweest .
De therapeut zei dat ik er mooi op tijd bij ben en dat ze denkt dat we het onder controle krijgen.
Ik heb nu een handschoen met iets eroverheen wat druk geeft en een mouw.
Dit zit heel strak en is om mijn arm en hand weer slank te krijgen.
Ze heeft me een balletje meegegeven waar ik bepaalde oefeningen mee moet doen en vertelt wat ik nog allemaal kan doen om de lymfklieren te stimuleren .
Over een week terug en als mijn hand en onderarm dat weer op normaal formaat is krijg ik een op maat gemaakte handschoen.
Ze kijkt dan of dat voldoende is of dat er nog anders iets gedaan moet worden om het onder controle te houden.

Grt Joze.
joze

Re: Update lymfoedeem

Berichtdoor Monalisa » vr 06 jul 2018, 08:52

Hoi Joze, je bent er zo nog behoorlijk mee bezig zeg. Is de ontsteking wel helemaal over nu?
Monalisa

Berichtdoor joze » vr 06 jul 2018, 17:27

Hoi Monalisa.

Inderdaad ik had dit ook niet verwacht...met de behandeling (poortwachtersklier en nog 1 extra verwijderd ) die ik gehad heb is er 7% kans dat men Lymfoedeen krijgt.
Tja das dus pech hebben.
Gelukkig op tijd erbij zodat het hopelijk onder controle blijft.Dit warme weer is natuurlijk ook iets wat behoorlijk meespeelt.
De onsteking is nadat het opnieuw opengemaakt is langzaam dichtgegaan...heb iedere dag meerdere keren gespoeld.
Het is nu rustig ....wel nog gevoelig maar niet meer onstoken.
Toevallig moet ik (ik doe aan een studie mee over gevolgen op lange termijn na bestralen) volgende week weer naar de Maastro voor controle.
En 3 augustus weer naar de chirurg (deze weet al dat ik lymfoedeen heb) .Ik ben eens benieuwd wat hun over het lymfoedeem te zeggen hebben.
Ik loop nu overdag de hele dag met een compressiehandschoen en nog iets erover wat nog meer druk geeft zodat het vocht wegtrekt.Meerdere keren per dag oefeningen om de rest van de lymfklieren te activeren en volgende week donderdag terug naar de therapeute om te kijken wat het gedaan heeft.
Ik merk dat die compressiemiddelen hun werk doen en het redelijk onder controle houden...we zien wel hoe verder.
Ik heb er wel alle vertrouwen in hoor.

Grt Joze.
joze

Berichtdoor Monalisa » za 07 jul 2018, 13:47

Fijn dat het nu onder controle lijkt en de ontsteking weg is. Het is zeker pech als je net tot die 7 procent behoort. Er is neem ik aan op dit gebied wel veel ervaring om het op te lossen.
Monalisa

Berichtdoor joze » ma 09 jul 2018, 11:05

hoi.

Vroegtijdig reageren en een goede oedeemtherapeut is van belang
Als ik het goed begrepen heb is dit iets wat nooit meer weg gaat maar met de juiste behandeling en oefeningen wel onder controle gehouden kan worden.
Ik zal er wel altijd rekening mee moeten houden dat ik dit heb .

Grt Joze.
joze

Keer terug naar Stel je vraag HIER