NOS: 'Kankerpatiënten missen vast aanspreekpunt'

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

NOS: 'Kankerpatiënten missen vast aanspreekpunt'

Berichtdoor Monalisa » wo 13 jun 2018, 07:17

https://nos.nl/artikel/2236235-kankerpa ... nhuis.html

Dit nieuwsitem van de NOS van vandaag verwoordt heel precies wat ik zelf heb ervaren bij mijn behandeling. Er was geen vast aanspreekpunt, een persoon met wie ik uit eigen initiatief contact op kon/kan nemen bij vragen of problemen gedurende het traject (en erna). En volgens mij had ook Kitty, medegebruikster van dit forum, dezelfde ervaring.
Er zijn wel richtlijnen opgesteld maar die worden dus niet consequent nageleefd. Je zou verwachten dat dit in de ziekenhuizen al lang geregeld was en goed georganiseerd. Zeker in een gespecialiseerd ziekenhuis als het mijne. Over vijf jaar zou het beter moeten worden. Ik hoop het van harte.
Monalisa
 
Berichten: 59
Geregistreerd: zo 04 feb 2018, 21:44



Re: NOS: 'Kankerpatiënten missen vast aanspreekpunt'

Berichtdoor Dees » wo 13 jun 2018, 08:52

We roepen het echt al meer dan 10 jaar. Je wilt gewoon Anneke kunnen bellen of Ilse of Peter, dat je gewoon weet wie je aan de lijn krijgt en dat die dan ook weet wie jij bent
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Avatar gebruiker
Dees
Beheerder
 
Berichten: 4519
Geregistreerd: di 15 mei 2012, 08:27


Re: NOS: 'Kankerpatiënten missen vast aanspreekpunt'

Berichtdoor Monalisa » wo 13 jun 2018, 09:15

Inderdaad. Ik had daar erg veel behoefte aan maar werd bij elke fase van de behandeling van specialisme naar specialisme doorgeschoven. Er is wel een verpleegkundig specialist die officieel mijn aanspreekpunt is. Maar in de praktijk kan ik haar niet bellen. Als ik haar wil spreken moet ik een belafspraak maken via de balie en die afspraak is dan over ± een week. Verder is er nog de 'coördinator ondersteuning'. Die bellen je op door hen vastgestelde momenten in de behandeling om te vragen hoe het gaat op het geestelijk en ondersteunend vlak. Het is beter dan niets maar met medische vragen kun je niet bij ze terecht en direct contact leggen kan ook bij deze afdeling niet. Zij kiezen de contactmomenten.
Monalisa
 
Berichten: 59
Geregistreerd: zo 04 feb 2018, 21:44


Re: NOS: 'Kankerpatiënten missen vast aanspreekpunt'

Berichtdoor Tempori Parce » wo 13 jun 2018, 10:32

Hier in ziekenhuis Rivierenland in Tiel is dat uitstekend verzorgd. Mijn vrouw en ik hebben de oncologisch verpleegkundige als aanspreekpunt. Altijd bereikbaar of belt snel terug. Ook is de communicatie tussen de diverse disciplines perfect. Wij zijn zeer tevreden.
Tempori Parce
 
Berichten: 3
Geregistreerd: zo 27 mei 2018, 09:14


Re: NOS: 'Kankerpatiënten missen vast aanspreekpunt'

Berichtdoor kitty » wo 13 jun 2018, 12:42

Ja dat mist echt, in het AVL maar ook andere ziekenhuizen in de regio Adam zoals VU en Amstelland. Echt een verbeterpunt! Vond het heel vervelend soms. Ik voelde soms dat ik echt moest gaan shoppen om de vraag beantwoord te krijgen en een keer zei in het streekziekenhuis de mamacare verpleegkundige zelfs 'ja je moet ook niet de vraag aan iedereen stellen ' arghhh!!! Dat ging om iets wat ik 'ineens' in het PA verslag las waar ik me rot om geschrokken was. Niet fijn.
kitty
 


Re: NOS: 'Kankerpatiënten missen vast aanspreekpunt'

Berichtdoor ilonne » wo 13 jun 2018, 14:03

Ik vind dat hier in het WestFriesGasthuis Hoorn best goed geregeld. Als ik vragen heb, bel ik naar de mammacare verpleegkundige, heb ook haar rechtstreekse nummer, en vaak kan ik dezelfde dag nog langskomen om alles met haar te bespreken. En van haar krijg ik ook altijd t gevoel dat ik hartstikke welkom ben, dat ze blij is dat ik kom met mijn vragen, ook al zijn die nog zo simpel of voor de hand liggend. Niet dat ik nou zo vaak vragen heb, maar laatst had ik ook n vraag, waar ik normaal gesproken nog even mee gewacht zou hebben, maar omdat ik weer n nieuwe operatie kreeg en zes weken niet mobiel zou zijn, wilde ik toch graag even zekerheid, en daar stond ze ook helemaal achter en nam ook even de tijd om te vragen naar die nieuwe operatie en de eerdere en naar hoe ik het allemaal redde, zowel fysiek als mentaal.

Ik ben tevreden met t WFG!
ilonne
 
Berichten: 36
Geregistreerd: vr 26 jan 2018, 21:43


Re: NOS: 'Kankerpatiënten missen vast aanspreekpunt'

Berichtdoor Monalisa » vr 15 jun 2018, 14:41

Dat was het enige waar het streekziekenhuis waar ik begon met mijn aanvankelijke diagnose beter in scoorde, de toegankelijkheid voor de patiënten. Er was daar een inloopkamer van de mamacareverpleegkundigen die zeer laagdrempelig was. Ook via de telefoon was het contact met MC veel eenvoudiger te leggen dan met de verpleegkundig specialist in het Antoni van Leeuwenhoek.
Maar verder was ik helemaal niet blij met het plaatselijke ziekenhuis aangezien ze een mammaprint overbodig vonden en van plan waren om me (naar later bleek) onnodig chemotherapie te geven. Ik zou daar echt zijn overbehandeld. Dus ondanks mijn punt van kritiek ben ik wel heel blij dat ik naar het AvL ben gegaan. De deskundigheid daar was gewoon groter dan in mijn eigen ziekenhuis, echt een groot verschil. Ze moeten alleen echt de toegankelijkheid voor de patiënt met centraal aanspreekpunt verbeteren. Ik heb deze week twee enquêtes ingevuld hierover, hoop dat het helpt en dat de ziekenhuizen er niet echt nog eens vijf jaar over gaan doen.
Monalisa
 
Berichten: 59
Geregistreerd: zo 04 feb 2018, 21:44


Re: NOS: 'Kankerpatiënten missen vast aanspreekpunt'

Berichtdoor Pauze » zo 17 jun 2018, 10:20

kitty schreef:Ja dat mist echt, in het AVL maar ook andere ziekenhuizen in de regio Adam zoals VU en Amstelland. Echt een verbeterpunt! Vond het heel vervelend soms. Ik voelde soms dat ik echt moest gaan shoppen om de vraag beantwoord te krijgen en een keer zei in het streekziekenhuis de mamacare verpleegkundige zelfs 'ja je moet ook niet de vraag aan iedereen stellen ' arghhh!!! Dat ging om iets wat ik 'ineens' in het PA verslag las waar ik me rot om geschrokken was. Niet fijn.


Ik ben ook behandeld in Amstelland én VU en heb exact dezelfde ervaring.
Dan weer naar chirurgie, dan weer naar oncologie en dan weer radiologie. En iedereen verwijst je door.... en voorbij de balies komt je bijna nooit.
Ik heb ooit het emailadres van een oncoverpleegkundige te pakken gekregen en dat gebruik ik nu als ik vragen heb. Zij stuurt ze dan door...
Pauze
 
Berichten: 17
Geregistreerd: wo 08 maart 2017, 10:26



Keer terug naar Juni 2018

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten