gewrichtpijn

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

gewrichtpijn

Berichtdoor marianneX » ma 11 jun 2018, 19:11

Goedenavond,
Er is eind 2015 bk vastgesteld hormoon gevoelig grad 3
31 bestralingen gehad en daarna om de 6 weken chemo in totaal 6 en 2 soorten. Fhysio en zuurstof therapie gehad.
Ik moest daarna aan de tamoxifen voor 5 jaar, ik zit nu net over de helft
Ik heb heel veel last van gewrichtspijn en heb daar 4x pd paracetamol voor gekregen. Ik heb dagen erbij dat alles zeer doet en geen kracht meer heb. Momenteel ben ik al bijna 2 jaar 40uur per week aan t werk.(wel met vakantie tussen door)Mn oncoloog zei me bij het laatste bezoek dat het niet zomaar een pilletje is en mezelf in acht moest nemen Is het gek dat ik even bij moet tanken? Hoort dat erbij? Ik heb best een pittige baan loop de hele dag te sjouwen ben plaatsvervangend filiaal manager bij lidl Er heerst ook een grote werkdruk met vriendelijke groet Marianne
marianneX

Re: gewrichtpijn

Berichtdoor Dees » di 12 jun 2018, 19:28

Hoi Marianne,
Is je vraag eigenlijk 'Vind je dat ik zeur?' ? Nou, NEE, dat vind ik niet. Ik méén iets te bespeuren dat ik denk te herkennen......

Dees schreef:Ik heb alleen aromataseremmers geslikt, twee verschillende, maar ik voelde me echt een oud wijf. Ik hield de trapleuning angstvallig vast omdat ik bang was dat ik elk moment naar beneden kon kletteren. Ik ben voortijdig gestopt, na 2,5 jaar, maar bleef wel in de overgang omdat ik geen eierstokken meer heb. Veel bijwerkingen heb ik eigenlijk gewoon gehouden. K-zooi.

Ik weet niet in hoeverre het bij jou speelt, maar soms krijgt de hormoontherapie alle schuld terwijl er nog iets anders speelt.

Ik vond de diagnose en behandelingen een makkie vergeleken met het leven daarna....... Alsof je een doos op je hoedenplank hebt staan en je krijgt een botsing. Die klap van voren, nouja, die kon ik plaatsen, maar ik had er niet op gerekend dat er nog eens een doos van de hoedenplank zou zeulen en dat die me in de nek zou raken.......

En dat terwijl ik dácht dat ik alles heel erg zou gaan waarderen en dansend door het leven zou gaan. Burnout na kanker, zo heb ik het al eens eerder genoemd....

Ik heb tijden gehad dat ik dacht dat ik alles aankon, zodra ik me ook maar iets beter voelde, om vervolgens weer heel hard naar beneden te kletteren. Tegenwoordig ben ik wijzer. Ik richt mijn agenda beter in. Ik houd er rekening mee dat ik ook van leuke dingen erg moe word. Je kunt dan wel iets leuks doen, maar moet wel even hersteltijd inruimen.

Ken je The Spoon Theory? Voor mij was die heel verhelderend. Tegenwoordig pas ik beter op mijn lepels...... En kan ik dat ook tegen mijn omgeving zeggen....

Ik wil nooit meer op het punt komen dat ik dacht: "Doe mij maar uitzaaiingen, want dan hoef ik niet meer zo lang.........." want dát is toch te gek voor woorden?

Ik heb geweldige hulp gehad van een psycholoog van het Helen Dowling Instituut. Zij heeft een enorm belangrijke bijdrage geleverd.

Als je iets van herkenning hebt, dan kun je kijken of er een Therapeutische IPSO-instelling bij jou in de buurt zit: Hier vind je een lijst van de Therapeutische IPSO-instellingen. Dat zijn instellingen voor Psychosociale oncologie, hulp voor mensen met/na kanker.

Acceptatie bleek voor mij een toverwoord. Ik word nooit meer zoals ik was, maar ik leef in goede harmonie met mijn nieuwe ik.

en deze blog Adrenaline en ooit ben ik daarover geinterviewd voor Magazine B van Borstkankervereniging.

Dus..... mag je jezelf meer in acht nemen en uitrusten? Ja dat mag. Dat moet zelfs.....

Pas je goed op jezelf? Zorg je ervoor dat je minder eigenwijs bent dan ik was? De klap was nogal hard.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor marianne » do 14 jun 2018, 12:41

Dank je wel voor je antwoord,
Ik heb herstel en balans gevold, weet dat ik m'n grenzen aan moet geven, maar ik voel mij een zeur. Heb mij nu ziek gemeld voel aan m'n lichaam dat ik moe ben en alles doet pijn. Heb dit ook aangegeven bij de oncoloog en kreeg te horen dat ik een stapje terug moest doen. Ik heb verteld dat op mijn werk een stapje terug geen optie is heb nl al in functie een stap terug gedaan< dan kan ik in een doos gaan wonen. Stoppen met de Tamoxifen is ook een te groot risico en ze heeft mij 4xpd 1000mg paracetamol voor geschreven (dat is bijna een jaar geleden) maar toch ben ik nu op Natuurlijk heeft het ëën invloed op het ander. Ik sta tussen jonge gasten die daar geen rekening mee houden door de snelheid van hun door willen groeien en de snelheid van het bedrijfscultuur, daarbij zijn het gewoon hako"s in hun gedrag doordat ik steeds van mij afmoet bijten vreet dat ook nog eens energie. Ik hoop dat als ik klaar ben met de tamoxifen dat al die bij werkingen dan ook weg zijn al die gewrichtspijnen en gieren van je hormonen daar lees ik nl weinig over. Dan meld ik mij maar afentoe ziek om bij te tanken groetjes Marianne
marianne

Berichtdoor Dees » do 14 jun 2018, 19:42

Hoi Marianne, hmmmmm.... je bent een taaie, ik was er al bang voor.

Weet je dat het in Nederland eigenlijk anders geregeld is? De werkgever en werknemer zijn samen verantwoordelijk voor herstel. Als blijkt dat je niet meer op je oude niveau kunt werken, is de werkgever verplicht aanpassingen te doen. Dat kunnen allerlei aanpassingen zijn.

Ben je al wel eens bij de bedrijfsarts geweest? Die móet met je meedenken. Nu kan ik me voorstellen dat jouw werkgever een bedrijfsarts ingehuurd heeft die vooral de belangen van de werkgever dient, maar je kunt in elk geval een gesprek aanvragen en vragen om hulp. Zo ga je dat namelijk niet nog jaren volhouden.

Toch een keer een gesprek aanvragen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor marianne » do 14 jun 2018, 21:04

Hoi Dees,
Thanks voor je tip maar ik werk 20 jaar bij deze werkgever en heb te veel gezien. En onze arbo is idd aan de kant van de werkgever.
Na mijn bk heb ik al een stap terug gedaan nl, in functie en financieel al een flinke aderlating. Ik ben nu bijna 2 jaar verder en heb mij niet gerealiseerd dat het niet zomaar een pilletje is wat je slikt. Ik hoop dat als ik uit geslikt ben, van al deze bijwerkingen verlost ben en het dan wel vol ga houden en ze zullen me maar moeten accepteren zoals ik ben en dat mijn tempo lager ligt dan een jonge knul van 20. Ik vind het trouwens wel prettig om met jou hierover te discussiëren thanks hiervoor groetjes Marianne
marianne

Berichtdoor marianne » vr 15 jun 2018, 09:53

Goedemorgen Dees,
Hier even een update, ben naar de huisarts geweest moet uitrusten en ook de tijd hier voor nemen anders wordt het er niet beter op, volgens hem klonk het ook als een burn out. Ik heb ondertussen jouw blog gelezen en je stukje in magezine b. Er zijn zeker punten van herkenning, grenzen aan geven is niet zo mijn ding en ik ga ook maar door daar ligt voor mij een hoop te winnen. groetjes Marianne
marianne

Keer terug naar Juni 2018