klaar met bestralingen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

klaar met bestralingen

Berichtdoor Monalisa » wo 06 jun 2018, 12:08

Ik ben nu klaar met de bestralingen. Het is me niet echt erg tegengevallen maar ook niet meegevallen. Mijn huid is niet stuk gegaan maar wel behoorlijk rood en gevoelig. De tepel is vooral pijnlijk. Ik vond 21 keer wel echt veel.
Wat ik niet wist is dat men niet alleen de borst bestraalt maar dat er ook een ruime marge buiten dat gebied wordt meegenomen, ook als er buiten de borst niets was aangetroffen, schone poortwachtersklier etc. Mijn halve oksel is nu rood en pijnlijk en als ik dat vooraf had geweten had ik niet zo onbezorgd deodorant gebruikt tijdens de eerste bestralingen. Ik had geen idee dat er met zo'n grote marge bestraald zou worden en ik had het fijn gevonden als dit soort informatie vooraf wat duidelijker was geweest. Ik dacht in eerste instantie dat er iets mis was gegaan. Maar bij navraag bleek dit de gewone gang van zaken.

De behandeling is klaar en nu moet ook ik verder als 'ex-patiƫnt'. Het voelt nog een beetje onwerkelijk. Ik voel me op zich wel okay maar ik hoop dat ik geen terugslag krijg. Het was toch een heftige tijd het afgelopen jaar en heb het gevoel dat ik het allemaal nog niet helemaal heb beseft en verwerkt. Hoe dan ook, voor iedereen die nog middenin de behandeling zit, heel veel sterkte. Ik heb heel veel aan dit forum (gehad), heel waardevol.
Monalisa

Re: klaar met bestralingen

Berichtdoor kitty » wo 06 jun 2018, 18:47

Wat fijn dat je klaar bent. Het is toch pittig he. Ik wist dat ook niet precies kwam er achter omdat mijn huid daar ook wat rood was inderdaad... ik moet zeggen dat ik nu twee maanden later echt nog wel pijn heb in mijn borst daar baal ik erg van.. Hopelijk gaat het over maar ik weet het niet goed ook de tepel inderdaad
Sterkte he. Ik voel me wel heel fijn hoor alsof het nu toch wel achter me ligt soms vergeet ik het zelfs..
Liefs Kitty
kitty

Berichtdoor alieba » wo 06 jun 2018, 19:37

Vreemd dat men jou niet heeft laten zien waar je allemaal bestraling doorheen zou krijgen. Dat had uitgelegd moeten worden, met behulp van de scans die vooraf zijn gemaakt. Ik heb daar nadrukkelijk om gevraagd omdat ik wilde weten of mijn hart of longen werden geraakt (hart niet door breath-hold techniek, longen wel wat meer, maar dat herstelt beter). Ik wilde ook weten wat de boosts inhielden en kreeg keurige uitleg.
Na 21 bestralingen had ik niet veel last en kon ik snel van alles weer doen. Helaas bleek de bestraling bij mij door de ribben gegaan te zijn en door mijn fanatisme met sporten brak ik er 4. Dat was pijnlijk en onverwacht, want ik dacht dat ik alles gevraagd had voor ik aan de bestralingen begon.
Inmiddels ben ik drie jaar verder en heb ik een tamelijk stugge borst, een dikke deuk op de plek van de boosts en af en toe nog steeds steken. De kans dat het nog een aantal jaar vreemd aanvoelt of steekt is best groot. Let ook op hoe je met jouw arm beweegt, voorzichtig en liefst onder begeleiding van een fysiotherapeut.
Als je met vragen blijft zitten: ga naar jouw arts!
Borstkanker overkomt je, maar vervelende nasleep is misschien te voorkomen.
alieba

Berichtdoor anne1948 » do 07 jun 2018, 09:47

Monalisa,wat naar dat je toch nog last hebt gekregen,ik schreef je dat t reuze meeviel maar dat is erg persoonlijk denk ik.
Aan mij is van te voren gevraagd om geen deodorant of doucheschuim of zo te gebruiken aan de geamputeerde kant,ook geen bodylotion, als t vervelend werd hadden zij zalfjes voor me.
Ook dat ik vier bestralingen per keer kreeg wist ik ,dus t hele okselgebied ,wel zo fijn als je ingelicht wordt.
Ik hoop dat t snel beter met je gaat.

Groetjes anne
anne1948

Berichtdoor Monalisa » do 07 jun 2018, 10:30

Dank jullie wel. Ik zal het goed in de gaten houden en voorzichtig zijn.
Monalisa

Berichtdoor Dees » do 07 jun 2018, 20:52

Yeah, het einde in zicht...... Moeilijk te zeggen hoe je de komende periode doorgaat. Er komt vast nog vanalles op je pad. Blijf gerust vragen stellen, dan helpen we je steeds weer een beetje op weg.

Over die deodorant hadden ze je wel moeten vertellen. Er mag vooral geen aluminium in zitten. Nouja, je kunt nu toch niks anders dan herstellen.... Komt goed !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Monalisa » zo 10 jun 2018, 21:42

Naast de deodorant-kwestie had ik het sowieso graag geweten vooraf. Nu ging ik me in dat weekend zorgen maken omdat mijn halve oksel rood werd en ik het idee had dat er misschien iets was mis gegaan.
Het ziekenhuis waar ik behandeld ben is een van de allerbeste, maar toch valt er echt nog het e.e.a. te verbeteren aan de informatievoorziening en toegankelijkheid, heb ik tijdens het traject gemerkt.
Monalisa

Berichtdoor Dees » ma 11 jun 2018, 13:07

Monalisa schreef:Het ziekenhuis waar ik behandeld ben is een van de allerbeste, maar toch valt er echt nog het e.e.a. te verbeteren aan de informatievoorziening en toegankelijkheid, heb ik tijdens het traject gemerkt.

Herkenbaar hoor. Tegelijkertijd weet ik van mezelf dat er allerlei onderwerpen waarschijnlijk wel besproken zijn, maar omdat het zo veel was, heb ik er destijds alleen uitgepikt wat ik toen relevant vond. Dat maakt dus ook dat ik me vanalles niet kan herinneren.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Monalisa » ma 11 jun 2018, 16:00

Absoluut waar, het is bijna onmogelijk om alles te onthouden. Maar tot waar precies bestraald zou worden op het lichaam, daarvan ben ik vrij zeker dat het niet verteld is. En ik ging er automatisch vanuit dat het alleen om de borst zou gaan omdat mijn oksel helemaal in orde was. Ik heb heel veel doorgevraagd op andere punten en op dit punt weer net niet.
Monalisa

Keer terug naar Juni 2018