Update: Ongesteld? tijdens letrozol

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

sandra64benik

Update: Ongesteld? tijdens letrozol

Bericht door sandra64benik » wo 23 mei 2018, 13:17

Ik zou nog even terugkoppeling geven. Nog even in het kort: na mijn chemo gaven mijn bloedwaarden (en het uitblijven van ongesteldheid) aan dat ik post-menopausaal was. Na 2,5 jaar Tamoxifen eind oktober 2017 overgestapt op Letrozol en toen kreeg ik in maart last van bloedverlies.

Alle uitslagen zijn binnen:
Estradiol gestegen van <20 naar 91
FSH gedaald van 27,6 naar 21,3
LH gedaald van 18,6 naar 13,3

Alhoewel niet overtuigend ziet het er dus uit naar uit dat ik niet meer post-menopausaal ben, ben inmiddels ook weer hartstikke ongesteld geweest. En dat ruim 3,5 jaar na mijn laatste menstruatie (tijdens de chemo), waarna mijn bloedwaarden post-menopausaal waren.
Dus: gestopt met Letrozol en weer begonnen met Tamoxifen. En dan nu maar hopen dat de bijwerkingen dit keer minder vervelend zijn dan de vorige keer. Heb met de oncoloog nog besproken of ik wel/geen Zoladex zou krijgen, maar omdat ik echt tegen de overgang aan zit hebben we gezamenlijk besloten dat die toegevoegde waarde niet de moeite van de waarschijnlijk extra bijwerkingen waard is.
Tijdens alle onderzoeken werd ook een cyste op mijn eierstok en een poliep in de baarmoederwand ontdekt. Die poliep gaat eruit, ik wacht op een oproep voor OK. Biopten waren gelukkig goed, poliep zelf gaat ook door voor onderzoek. Voor de cyste heb ik in augustus weer een vervolgafspraak, kijken hoe die er dan uitziet.
Ik ben dus (weer) even bezig.
Wat ik me wel afvraag (gaat dat malen ooit nog weg?) is of ik sinds eind oktober wel effectief bezig ben geweest met het remmen van productie/werking van hormonen, of dat ik daar nu een 'gat' heb van ruim een half jaar. Zinloos, want wat geweest is, is geweest, ik weet het :)

Zou het niet een idee zijn om als iemand van rond mijn leeftijd (ben nu 54) overstapt op Letrozol toch die bloedwaarden een beetje te volgen?

Groet, Sandra

Dees
Beheerder

Re: Update: Ongesteld? tijdens letrozol

Bericht door Dees » wo 23 mei 2018, 16:22

Hoi Sandra, wat je zegt, niemand weet het. De mééste mensen die hormoontherapie slikken, slikken dat voor niks. Hou je daar maar aan vast....

Als je pre- of perimenopausaal bent, kun je geen aromataseremmer slikken. Er zit dus niks anders op dan naar tamoxifen en over een tijdje kijken of je echt door de overgang heen bent
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

kitty

Bericht door kitty » wo 23 mei 2018, 18:21

Hoi Dees,
Wil je dat eens verder uitleggen dat de meeste mensen hormoontherapie voor niks slikken?
Thanks!!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 25 mei 2018, 14:08

kitty schreef:Wil je dat eens verder uitleggen dat de meeste mensen hormoontherapie voor niks slikken?
Zowel chemotherapie als hormoontherapie zijn in principe preventieve behandelingen. Dat betekent dat in principe operatie en/of bestraling voor de meeste mensen genoeg is om er niet dood aan te gaan. Begrijp je het met wat hier staat? Zie je hoeveel poppetjes er groen zijn met alleen operatie/bestraling?

Bij uitgezaaide borstkanker (in longen, lever, hersenen, botten) zijn dit geen preventieve behandelingen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2018”