Slaap

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Slaap

Berichtdoor Danser » do 03 mei 2018, 10:58

Dag allen,

Nog even snel mijn verhaal, had een ER+/PR+/HER2- graad 3 tumor. Ondertussen al de AC-T en operatie achter de rug. Tijdens de chemo kreeg ik zoladex injecties om mijn eierstokken te beschermen (29j bij diagnose) en oncoloog raadde aan om de zoladex na de chemo gewoon verder te gebruiken omwille van de hormoongevoeligheid. Gisteren ook mijn eerste Nolvadex (tamoxifen) tablet genomen.

Mijn grote probleem is, ik slaap sinds de chemo enorm slecht. Ik was altijd een super slaper, maar nu val ik enorm moeilijk in slaap (zelfs als ik zeer moe ben) en kom ik 's nachts heel vaak wakker (gemiddeld om de 2u, meestal is de boosdoener een warmte opwelling).
Ondertussen ben ik voor de warmte opwellingen gestart met Lyrica, het helpt, maar het grote nadeel is dat ik hiervan duizelig word en een loom gevoel krijg in mijn hoofd. Als ik 1x 75mg 's avonds neem dan heb ik het lome gevoel meestal niet en zijn mijn warmte opwellingen veel minder intensief. Ik word nog wakker, maar kan erna vrij makkelijk terug in slaap vallen. Uiteraard begint het slechte slapen zijn tol te eisen en ben ik veel vermoeider overdag ook (kan natuurlijk ook nog een resultaat zijn van de chemo, maar ik vermoed een combinatie van beiden). Ik probeer mij te troosten dat al mijn vriendinnen er ook moe bijlopen omdat zij 's nachts moeten opstaan voor hun kinderen, maar het is maar een magere troost, zij hebben kinderen, ik een smerige ziekte, ik mag wel goed slapen ;-).

Ik neem nu 1keer in de week een halve slaappil, en dat helpt wel enorm, meestal kan ik dan 7u aan een stuk slapen en dan voel ik mij de dag nadien super. Maar ik vind mijzelf te jong om iedere dag een slaappil te nemen.
Heeft iemand nog een idee om het slapen te bevorderen? Ik slaap nu al zo slecht met enkel de zoladex, ik vraag met echt af wat de combinatie zoladex tamoxifen gaat geven. Daarnaast wil ik echt wel een remedie gevonden hebben tegen dat ik terug ga werken, want met dit slaappatroon kan ik zeker niet full time (ik betwijfel zelf part time) werken.

Alvast bedankt voor de hulp!
Danser

Re: Slaap

Berichtdoor ilonne » do 03 mei 2018, 16:53

ik zou de slaappil iets vaker pakken, niet direct dagelijks misschien, maar 2 of 3 x per week een nacht goed doorslapen is wel fijn en m.i. ook nodig om de strijd vol te houden. Er zijn ook slaappillen die niet verslavend zijn, vraag daarnaar bij je huisarts of behandelend arts. Voor zover mogelijk goed uitgerust zijn is zo belangrijk en nodig om alles aan te kunnen.
ilonne

Berichtdoor Dees » do 03 mei 2018, 19:24

Hoi Danser,
Ik herken de slaapproblemen. Ik wijt het zelf aan het feit dat ik geen eierstokken meer heb.

Zonder eierstokken slaap ik NOOIT meer zoals voorheen. Daar baal ik van, maar dit is wat het is en beter wordt het niet. Acceptatie is het toverwoord.

Ik heb op allerlei manieren mijn leven aangepast om de kans te vergroten dat ik goed slaap.

Mijn ervaring is dat slapen héél belangrijk is. Hoe slechter ik slaap, hoe meer hartkloppingen ik krijg waardoor ik nog slechter slaap. Ik slaap nooit gewoon goed. Ik probeer meestal zonder medicijnen te slapen, maar als ik aanvoel dat ik opgefokt ben, me druk maak, als ik naar een feestje ben geweest oid, dan neem ik wel iets. Ik mag 2 a 3 keer per week een slaappil van mijn huisarts. Ik neem dan lormetazepam. Daarmee slaap ik in elk geval 2 a 3 keer per week beter. Ik gebruik ook wel eens mediwiet opgelost in melk. Ik slik ook wel eens melatonine 5mg (op doktersrecept). Ik gebruik ook wel eens Nervensaft van apotheek Adler. Daar zit doxylamine in en daar slaap ik ook goed op. Ik heb onlangs van een vriendin een doosje pillen doxylamine gekregen, Unisom uit Amerika. Daar zit 25 mg doxylamine in en daar neem ik een halve van. Dat is in Spanje ook te koop en ook in Frankrijk (waar het Donormyl heet en in de vrije verkoop verkrijgbaar is, ongeveer 2,50 voor 10 tabletten van 15 mg)

Ik heb andere dekbedden gekocht. Ik heb een soort luchtige ondermat gekocht. Ik heb de Chillow gebruikt. Ik heb ook sjaaltjes geprobeerd met een soort korrels die vocht vasthouden. Waaiers. Ventilatortjes. Waterspuitflesjes. Uiteindelijk hielp het allemaal niet echt.

Ik heb een electrisch warmtekussen (want ik kan het na de opvliegers ook zoooo koud krijgen dat ik niet meer slaap). Ik gebruik dat electrisch warmtekussen elke dag, ook in de zomer. Daarmee krijg ik het lekker warm en dan val ik beter in slaap (of slaap gemakkelijker opnieuw in). Ik ga nergens logeren zonder.

Ik verdraag heel slecht allerlei prikkels in de avond (licht, geluid, maar ook gewoon normaal sociaal contact).

Ik ga nooit naar een hotel zonder van te voren te bellen over de kwaliteit van de bedden etc.

Mijn man slaapt regelmatig in de logeerkamer. Anders slaap ik met oordopjes (met de afspraak dat mijn man enigszins waakzaam blijft als onze dochter 's nachts roept).

Alles bij elkaar slaap ik nu zo dat ik overdag goed te pruimen ben. Dat is al heel wat.

Slaapproblemen kunnen ook een teken zijn van een soort 'post-traumatische stress-stoornis'. Op dit site van de Amerikaanse borstkankerorganisatie worden slaapproblemen genoemd als één van de kenmerken. Ik weet niet of je goed engels leest maar hier lees je er meer over.

Hier vind je tips tegen slecht slapen.

P.s. Als engels lastig voor je is, laat het me weten, dan vertaal ik stukken ervan.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » do 03 mei 2018, 19:40

Veel vrouwen krijgen na borstkanker een soort post-traumatische stress stoornis. Zie dit artikel in Psychologie Magazine.

Ooit van PTSS gehoord? Eén op de vier nieuw gediagnosticeerde vrouwen heeft er na borstkanker last van, zie dit artikel.

De Amerikaanse Borstkankerorganisatie wijdt er een hele pagina aan.

Post-traumatische stress-stoornis (PTSS) is een angststoornis die door een traumatische gebeurtenis veroorzaakt kan worden. PTSS kan voorkomen na een levensbedreigende situatie, zoals de diagnose van borstkanker of als de kanker terugkomt. PTSS kan invloed hebben op je vermogen om om te gaan met de dagelijkse taken en ongemakken van het leven en maken het moeilijk om te functioneren.

PTSS-symptomen kunnen zijn:

- nachtmerries of flashbacks over de kankerervaring
- doorlopend gefocused op de kankerervaring
- het vermijden van mensen, plaatsen en gebeurtenissen die je herinneren aan de ervaring
- slaapproblemen
- extreme prikkelbaarheid
- intense gevoelens van angst
- overdreven opgewonden
- gevoel van hulpeloosheid of hopeloosheid
- schaamte of schuldgevoelens
- periodes van huilen
- gevoel emotioneel verdoofd te zijn
- verdriet of depressie
- verlies van eetlust
- moeite met het onderhouden van persoonlijke relaties
- zelfvernietigend gedrag (alcohol- of drugsmisbruik, bijvoorbeeld)
- geheugenproblemen
- concentratieproblemen
- gemakkelijk opschrikken of bang worden
- geen vreugde meer halen uit activiteiten die je juist doet om te genieten
- hallucinaties

PTSS-symptomen verschijnen meestal binnen 3 maanden na een traumatische gebeurtenis, duren langer dan een maand, en hebben ernstige gevolgen voor het dagelijks leven. In sommige gevallen heeft iemand jarenlang geen last en dan opeens wel.

Om te voorkomen dat PTSS-symptomen erger worden, is het belangrijk om je arts direct te vertellen over je gevoelens. Als je erover denkt om jezelf of iemand anders iets aan te doen, bel dan 112 of vraag om hulp bij familie of vrienden.

PTSS behandeling kan onder meer bestaan uit medicijnen, zoals antidepressiva en therapie om te leren hoe om te gaan met situaties die traumatische stress veroorzaken.

Bron: Breastcancer.org over Post Traumatische Stress Syndroom

De pagina geeft ook suggesties hoe hiermee om te gaan:
De volgende tips kunnen helpen als PTSS veroorzaakt is door borstkanker:

- Volg een PTSS behandelplan. Tijd en geduld kunnen echt helpen om manieren te leren hoe ermee om te gaan
- Zorg voor genoeg slaap. Goed uitgerust zijn kan stress te verminderen.
- Zorg voor lichamelijke activiteiten. Beweging kan stress verminderen en er kan endorfine vrijkomen, een chemische stof waarmee in het lichaam het goede gevoel bevorderd wordt.
- Eet gezond om je lichaam alle voedingsstoffen te geven die het nodig heeft.
- Vermijd cafeïne en nicotine - ze kunnen tot meer stress leiden.
- Gebruik geen alcohol of drugs. Zelfmedicatie kan gevaarlijk zijn en kunnen het genezingsproces langer maken.
- Leer nieuwe gewoonten aan, een nieuwe hobby of ga een blokje wandelen als je je angstig begint te voelen.
- Zoek om je heen mensen aan wie je wat hebt en probeer je gevoelens te bespreken.
- Overweeg je aan te sluiten bij lotgenoten.

Bron: Breastcancer.org over Post Traumatische Stress Syndroom

Probeer je eraan over te geven. Mocht dat niet niet snel genoeg werken, dan is professionele hulp, zoals van het Helen Dowlinginstituut, in schakelen ook nog een optie.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor ilonne » do 03 mei 2018, 22:19

ik heb quetiapine 25 mg gekregen van mn huisarts, vooral omdat dit niet verslavend werkt. Met hem afgesproken dat ik het max 3x per week gebruik, maar zoveel minder als nodig is. Bij mij helpt het idee dat ik iets achter de hand heb om te kunnen gebruiken als t nodig is, al om beter te slapen. Op 16 mrt gekregen en nog maar 2x gebruikt, ondanks mn depressies en t feit dat ik morgen weer geopereerd moet worden (niet kanker gerelateerd) en er nog n zware operatie staat te wachten verder op in deze maand (ook niet kanker gerelateerd).

Als ik te weinig slaap, te moe wordt, lijkt t alsof mn antidepressiva niet meer werkt, dus toen ik al paar weken in n depressie zat door te weinig slaap in bestralingsperiode toch maar naar huisarts gegaan en dus deze medicijnen gekregen en t helpt mij heel goed
ilonne

Berichtdoor Danser » vr 04 mei 2018, 11:40

Hey Illone en Dees,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Ik vermoed dat acceptatie inderdaad de eerste stap zal zijn in dit proces, daarnaast moet ik inderdaad misschien iets frequenter een slaappil pakken. Ik heb gisteren nog eens eentje genomen (lormetazepam, een half pilletje) en het verschil met gisteren is echt dag en nacht.

Verschillende trukjes die jij gebruikt Dees heb ik ook al toegepast, ik heb nu katoenen beddenlakkens en een donsdeken (ipv synthetisch). Daarnaast heb ik altijd een fleece dekentje naast mij liggen voor als ik het koud krijg (soms zelfs ijskoud) na een warmte opwelling, waardoor ik het weer lekker warm krijg en weer makkelijker in slaap val.
Nooit gedacht dat de menopauze zo lastig was ;-).

Ik heb de info rond PTSS gelezen en ik vermoed niet dat ik er last van heb. Ik herken mezelf momenteel maar in 2 punten van het lijstje. Ik moet maandag toch sowieso nog eens naar de psycholoog (bij ons in het ziekenhuis krijg je standaard iedere maand een afspraak) dus zal het bij haar ook nog eens aankaarten.

Illone, ik wil je ook nog veel succes wensen met je komende operaties!
En Dees bedankt voor je altijd super uitgebreide antwoorden en steun wanneer we het even moeilijk hebben!
Danser

Keer terug naar Mei 2018