bijwerking stoppen tamoxifen en lucrin

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

bijwerking stoppen tamoxifen en lucrin

Berichtdoor sapje » wo 25 jan 2017, 12:43

Goedemiddag, ik stel een vraag voor een vriendin die niet zo handig is met de computer.
Ze heeft ruim 5 jr geleden een borstbesparende operatie gehad en heeft tot vorig jaar tomoxifen en lucrin gebruikt. Hier is ze nu mee gestopt maar merkt dat haar haar veranderd qua structuur en dikte. Ook is ze een tikkeltje depressief en sneller geirriteerd. De huisarts vind zelfs tegen overspannen aan. Ze bemerkt dit pas na het stoppen. Zou dit kunnen zijn van het stoppen met bovenstaande medicijnen?
En zo ja, zijn er opties om deze bijwerkingen te verminderen of andere suggesties?
sapje

Re: bijwerking stoppen tamoxifen en lucrin

Berichtdoor Dees » wo 25 jan 2017, 13:58

Hoi sapje, he wat naar. De meeste vrouwen voelen zich juist beter als ze stoppen met tamoxifen en Lucrin. Is haar cyclus teruggekomen? Had ze voorheen last van het premenstrueel syndroom?

Ik moet zeggen, ik denk eigenlijk aan iets anders, namelijk iets psychisch. Heb je ooit van de Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS) gehoord? Eén op de vier nieuw gediagnosticeerde vrouwen heeft er na borstkanker last van, zie dit artikel.

Onlangs verscheen ook dit artikel over dat de diagnose borstkanker even stressvol is als een oorlogstrauma.

De Amerikaanse Borstkankerorganisatie wijdt er een hele pagina aan.

Post-traumatische stress-stoornis (PTSS) is een angststoornis die door een traumatische gebeurtenis veroorzaakt kan worden. PTSS kan voorkomen na een levensbedreigende situatie, zoals de diagnose van borstkanker of als de kanker terugkomt. PTSS kan invloed hebben op je vermogen om om te gaan met de dagelijkse taken en ongemakken van het leven en maken het moeilijk om te functioneren.

PTSS-symptomen kunnen zijn:

- nachtmerries of flashbacks over de kankerervaring
- doorlopend gefocused op de kankerervaring
- het vermijden van mensen, plaatsen en gebeurtenissen die je herinneren aan de ervaring
- slaapproblemen
- extreme prikkelbaarheid
- intense gevoelens van angst
- overdreven opgewonden
- gevoel van hulpeloosheid of hopeloosheid
- schaamte of schuldgevoelens
- periodes van huilen
- gevoel emotioneel verdoofd te zijn
- verdriet of depressie
- verlies van eetlust
- moeite met het onderhouden van persoonlijke relaties
- zelfvernietigend gedrag (alcohol- of drugsmisbruik, bijvoorbeeld)
- geheugenproblemen
- concentratieproblemen
- gemakkelijk opschrikken of bang worden
- geen vreugde meer halen uit activiteiten die je juist doet om te genieten
- hallucinaties

PTSS-symptomen verschijnen meestal binnen 3 maanden na een traumatische gebeurtenis, duren langer dan een maand, en hebben ernstige gevolgen voor het dagelijks leven. In sommige gevallen heeft iemand jarenlang geen last en dan opeens wel.

Om te voorkomen dat PTSS-symptomen erger worden, is het belangrijk om je arts direct te vertellen over je gevoelens. Als je erover denkt om jezelf of iemand anders iets aan te doen, bel dan 112 of vraag om hulp bij familie of vrienden.

PTSS behandeling kan onder meer bestaan uit medicijnen, zoals antidepressiva en therapie om te leren hoe om te gaan met situaties die traumatische stress veroorzaken.

Bron: Breastcancer.org over Post Traumatische Stress Syndroom

De pagina geeft ook suggesties hoe hiermee om te gaan:
De volgende tips kunnen helpen als PTSS veroorzaakt is door borstkanker:

- Volg een PTSS behandelplan. Tijd en geduld kunnen echt helpen om manieren te leren hoe ermee om te gaan
- Zorg voor genoeg slaap. Goed uitgerust zijn kan stress te verminderen.
- Zorg voor lichamelijke activiteiten. Beweging kan stress verminderen en er kan endorfine vrijkomen, een chemische stof waarmee in het lichaam het goede gevoel bevorderd wordt.
- Eet gezond om je lichaam alle voedingsstoffen te geven die het nodig heeft.
- Vermijd cafeïne en nicotine - ze kunnen tot meer stress leiden.
- Gebruik geen alcohol of drugs. Zelfmedicatie kan gevaarlijk zijn en kunnen het genezingsproces langer maken.
- Leer nieuwe gewoonten aan, een nieuwe hobby of ga een blokje wandelen als je je angstig begint te voelen.
- Zoek om je heen mensen aan wie je wat hebt en probeer je gevoelens te bespreken.
- Overweeg je aan te sluiten bij lotgenoten.

Bron: Breastcancer.org over Post Traumatische Stress Syndroom

Ze zou hulp moeten zoeken. Misschien kan ze contact met lotgenoten leggen bijvoorbeeld door te bellen met De Borstkankervereniging. Misschien heeft ze er niks aan, maar zo doormodderen kan eigenlijk ook niet.

Laat je weten als ik iets voor haar kan doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Gast » vr 27 jan 2017, 12:24

Dees, dank je wel voor je mega uitgebreide antwoord! Ik ga het haar allemaal op het gemak laten lezen. Ze word momenteel ondersteund door bedrijfsmaatschappelijk werk en ook de huisarts heeft zijn hulp aangeboden. Fijn om te horen dat het in ieder geval waarschijnlijk niet medicatie gerelateerd is. Mocht ik meer weten/horen kom ik erop terug.

Groetjes Sapje
Gast

Berichtdoor Geenide » zo 29 jan 2017, 14:56

Goedemiddag,
Ik wil hier toch even op reageren. Ook het stoppen met Tamoxifen of andere hormoontherapie zeker ontwenningsverschijnselen geven dit wordt echt zwaar onderschat omdat iedereen er maar vanuit gaat dat je je beter gaat voelen na het stoppen.
Ik had ook veel last van vanalles na het stoppen, ga maar eens op Amerikaanse sites kijken daar lees je er regelmatig over.
Dus het kan zeker wel.
Geenide

Berichtdoor Dees » zo 29 jan 2017, 18:14

Dank je, Geenidee, dat is nuttige informatie.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Januari 2017