operatie zonder verdere onderzoeken

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

operatie zonder verdere onderzoeken

Berichtdoor Akriss » zo 31 jul 2016, 08:29

Ik ben 55 en woon in Finland. Tijdens het bevolkingsonderzoek is een tumor ontdekt. Echo en biopsie volgden. 7 mm.
Verder weet ik helemaal niets, behalve dat op de echo te zien was dat de oksel schoon waren. De operatie borstbesparend is dinsdag 2/8. Dan wordt ook de poortwachterklier onderzocht.
Ik vroeg of er nog onderzoeken zoals botscan, echo van de lever, enz... gedaan gaan worden.
Maar nee, niet dus. Volgens de arts omdat de tumor zo klein is.
Na de operatie moet ik 2 weken wachten op de uitslag wat voor soort het is, enz...
Waarschijnlijk, volgens de arts dus, zal ik geen chemo krijgen, alleen maar bestraling.
Ik vraag me af waarom niet die andere onderzoeken? Als daar iets zit, kan chemo toch helpen?!
Akriss

Re: operatie zonder verdere onderzoeken

Berichtdoor Dees » zo 31 jul 2016, 14:41

Beste Akriss,
He jakkie wat schrikken zeg.

Bij borstkanker is het zo dat áls er uitzaaiingen op afstand gevonden worden je nog wel behandeld kunt worden, maar (vooralsnog) niet meer beter kunt worden. Als de verdenkingen op uitzaaiingen op afstand laag is, wordt er niet actief naar gezocht. Je leeft namelijk niet langer als uitzaaiingen op afstand eerder worden gevonden. Hoe lang je leeft met uitzaaiingen, hangt af van je conditie, de aard van de tumor en hoe deze op de aangeboden behandelingen reageert. Als uitzaaiingen eerder ontdekt worden maar je leeft er niet langer door, dan maakt het je langer patiënt met uitgezaaide ziekte, die niet meer beter zal worden. Dat is een zware last. Bovendien, heel vaak zijn uitzaaiingen op afstand lange tijd niet te zien. Het beleid is, ook na behandeling, om er pas naar te zoeken als je gedurende een langere tijd ergens klachten hebt (pijn, misselijk, kortademig etc).

Meestal wordt de chemo bij borstkanker preventief gegeven. Chemo (maar ook hormoontherapie en bv Herceptin) verkleint de kans op uitzaaiingen op afstand. Nu maken artsen daarin een afweging tussen de voordelen (kleinere kans op uitzaaiingen op afstand) en de nadelen (schade door de chemo).

Als je poortwachtersklier schoon is en de tumor is inderdaad 7 mm en bijvoorbeeld hormoongevoelig, dan zijn de nadelen van aanvullende therapie waarschijnlijk groter dan de nadelen.

Borstsparende operaties worden standaard gecombineerd met bestraling. Nu is het een keuze of je wilt dat er borstsparend geopereerd en bestraald wordt. Je kunt immers ook voor een borstamputatie (eventueel met directe reconstructie) kiezen en dat is dan zonder bestraling. Wellicht kan deze keuzehulp je helpen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Akriss » zo 31 jul 2016, 17:17

Hoi Dees,

Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik zou het zelf toch wel liever weten of er uitzaaiingen zijn of niet. Die onzekerheid van ís het nu wel of is het nu niet, dan weet je niet waar je aan toe bent. En daar zou ik gek van worden, altijd maar denken dat er mogelijk uitzaaiingen zijn. Terwijl onderzoeken toch heel wat onzekerheid kunnen wegnemen.
Akriss

Berichtdoor Dees » zo 31 jul 2016, 20:59

Akriss schreef:Ik zou het zelf toch wel liever weten of er uitzaaiingen zijn of niet. Die onzekerheid van ís het nu wel of is het nu niet, dan weet je niet waar je aan toe bent. En daar zou ik gek van worden, altijd maar denken dat er mogelijk uitzaaiingen zijn. Terwijl onderzoeken toch heel wat onzekerheid kunnen wegnemen.

Dat is het lot van elke (borst)kankerpatiënt. Als die uitzaaiingen er nu niet zijn, kunnen ze er volgende week wel zitten. Of over vijf jaar of over tien jaar of zelfs over twintig jaar. Die micrometastasen zijn op een PETscan namelijk niet zichtbaar en ze kunnen heel lang in ruste zijn. Borstkanker is echt een rare ziekte, want echt, ook na 5, 10, 15, 20 jaar worden er nog ineens uitzaaiingen geconstateerd. Je weet pas dat je borstkanker hebt overleefd als je aan iets anders bent overleden.

Omdat in een PETscan slapen ook niet echt een optie is, moet je met die onzekerheid leren leven. Dat lukt ook wel..... met vallen en opstaan.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Juli 2016