Onderzoek oorzaak kanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Onderzoek oorzaak kanker

Berichtdoor Lindagr » do 28 jul 2016, 05:35

Ik lees deze week dat uit onderzoek is gebleken dat alcohol zo goed als zeker 7 vormen van kanker veroorzaakt, waaronder borstkanker.
Weet jij welk onderzoek dit is en of het online te vinden is?

Met vriendelijke groet
Linda Gr
Lindagr

Re: Onderzoek oorzaak kanker

Berichtdoor Dees » do 28 jul 2016, 08:48

Hoi Linda (ik heb je achternaam afgekort vanwege privacy).

Het nieuwsbericht van van de week verscheen naar aanleiding van deze publicatie.

Hoewel ik zelf zelden alcohol drink, word ik toch een beetje gallisch van dit soort berichten. Kanker is zo oud als de mens. Er zijn een heleboel factoren van invloed en daarvan kennen we een groot deel niet. Gezond leven verkleint zeker je kans op kanker (en op andere aandoeningen). Het is geen rocketscience. Rook niet, rook niet, rook niet en verder matig met alcohol (liever helemaal niet), gezond en gevarieerd eten met veel groenten, niet te zwaar worden en voldoende bewegen.

Mensen die én veel roken én veel drinken én ongezond eten én te zwaar zijn en weinig bewegen, lopen het grootste risico. Het lastige is dat gedrag niet zomaar te beïnvloeden is. Ik zie steeds oproepen voor méér onderzoek naar leefstijl en kanker. Ik denk dan: We weten het eigenlijk wel wat ongezond is. Laten we vooral iets vinden zodat ongezond levende mensen gezond gaan leven of dat kinderen bv niet gaan roken. Dat is veel belangrijker.

Ik vind dit een goed plaatje. Stond vorig jaar in de Volkskrant:
Afbeelding
en deze:
Afbeelding

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Juli 2016