Na stoppen hormoontherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Na stoppen hormoontherapie

Berichtdoor Geenidee » di 26 jul 2016, 09:02

Na 7 jaar gebruik van antihormoontherapie mocht ik stoppen. Nu 2,5 week gestopt. Ik had gehoopt op positieve veranderingen maar daar merk ik nog weinig van.
Ben zeker in 4x in het uur zeikenzeik nat, ook weer snachts, ik ben een beetje chagrijnig die depri deken ligt nog steeds om me heen. Komt dit nog goed? Wie is er ook gestopt en kan me we wat over vertellen. Heeft dit ook z'n tijd weer nodig?
Bedankt alvast
Geenidee

Re: Na stoppen hormoontherapie

Berichtdoor Dees » di 26 jul 2016, 11:13

Hoi Geenidee,
Yeah, die zeven jaar zitten er op. Het kost echt meer tijd om je lichaam weer op orde te krijgen. Het weer nu, warm en klam, helpt helemaal niet mee, want het veroorzaakt de ene na de andere opvlieger. Had je alleen tamoxifen/aromataseremmer of ook nog Lucrin/Zoladex erbij om je eierstokken plat te leggen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Geenidee » di 26 jul 2016, 11:30

Dankjewel Dees,
Mijn eierstokken zijn verwijderd dus zal nooit meer zoals t was worden dat realiseer ik me. Maar had op meer verbetering gehoop en zeker niet die zweetaanvallen waardoor ik zeikenzeik nat ben over m'n hele lichaam. Dit had ik in het begin van het gebruik van de antihormoontherpie. Geduld moet ik dus hebben enig idee hoe lang?
Geenidee

Berichtdoor Dees » di 26 jul 2016, 21:26

Hoi Geenidee, ik ga je een weinig opbeurend verhaal vertellen. Mijn eierstokken werden ook verwijderd, toen ik 37 was, tegelijk met mijn borstamputatie. Ik heb de 5 jaar hormoontherapie niet volgemaakt en ben na 2,5 jaar gestopt. Ik ben nu 7 jaar verder, maar ik heb nog steeds opvliegers en slaap nog steeds slecht. Dit weer helpt ook helemaal niet want ik kan de hitte niet kwijt aan de omgeving. Om gék van te worden. Maar wat moet je? Acceptatie is het toverwoord (en dat lukt de ene dag beter dan de andere dag)....

Hou je haaks !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Jeanette » vr 29 jul 2016, 14:02

Ik ben sinds 3 weken gestopt na 4,5 jaar tamoxifen. Het lijkt wel of ik weer terug in de tijd ben geworpen!! :o Alle klachten die ik in de eerste paar maanden na het starten van de tamoxifen had komen weer terug! Alsof je het in omgekeerde volgorde nog een keer door moet.

Pijn in nek wat uitstraalt naar mijn hoofd
Oorpijn en veel niezen mijn neus voelt raar aan van binnen (dacht dat dit door de airco kwam)
Niet goed tegen licht kunnen, lezen is lastig alsof mijn ogen het niet meer aankunnen (pijnlijke ogen)
Brandend gevoel in mijn maag
Stram
NOG slechter slapen dan tijdens het gebruik van tamoxifen. Dit zou ook kunnen komen doordat ik cold turkey gestopt met amitriptyline 20 mg.
En opvliegers??? Kan je dit nog opvliegers noemen?? :mrgreen: Ik moet er weer uit om mijn lakens te verschonen. Dit had al een tijdje niet meer. Nog wel opvliegers maar die mochten geen naam hebben. Dit zijn gewoon hittegolven!!!

Ik heb het e.e.a opgezocht op internet; bijwerking stoppen hormoontherapie deed me goed te lezen dat dit blijkbaar "normale" verschijnselen na het stoppen met de ht. Gedeelde smart is halve smart ;)

Ik weet nog goed dat mijn chirurg tegen mij zei (aan het begin van de diagnose) "niet teveel lezen op internet, er staat veel onzin" .... :geek: Nu denk ik; lezen artsen wel eens op fora waar lotgenoten elkaar treffen?? Ik denk namelijk dat artsen niet goed op de hoogte zijn over de gevolgen van afbouwen. Zij zien ons dan immers niet meer. Ik ga in ieder geval niet terug voor controle omdat ik gestopt ben op eigen initiatief en ik heb geen zin om te horen dat dit niet verstandig was of erger nog, dat ze probeert me over te halen over te stappen op een ander middel. De beslissing om te stoppen was moeilijk genoeg. Maar nu de kogel door de kerk is, zet ik door en sta ik volledig achter mijn beslissing ongeacht de eventuele onzekerheid dat ik misschien te vroeg gestopt ben, aangezien ik eigenlijk nog 2,5 jaar moet. Moest nog een half jaar tamoxifen en daarna over op aromataseremmer. Mij niet gezien!
Jeanette

Keer terug naar Juli 2016