Predict tool

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

Predict tool

Berichtdoor Mams » za 23 jul 2016, 22:05

Ik ben benieuwd naar de uitslag van de Predict-tool.

Ik ben 29 jaar en had 5 hormoon gevoelige tumoren in één borst, de grootste hiervan was 0,9 cm. Graad 2. Ook had ik een macro-uitzaaiing in mijn poortwachtersklier. Gelukkig bleken de rest van mijn lymfe na okselkliertoilet niet aangetast te zijn.
Wat ik me ook afvraag is of het veel uitmaakt of je meerdere kleine tumoren hebt of bv 1 grote oid.

Alvast bedankt :)
Mams

Re: Predict tool

Berichtdoor Dees » zo 24 jul 2016, 15:17

Hoi mams, weet je de graad ook van je tumor? En heb je chemotherapie gehad? Welk regime? Hoeveel andere tumoren had je?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Mams » ma 25 jul 2016, 07:30

Ik had 5 tumoren, waarvan de grootste 0,9 cm. Graad 2. Heb 6 keer de Tac kuur gehad en start binnenkort met tamoxifen + lucrin.
Mams

Berichtdoor Dees » ma 25 jul 2016, 20:17

Hoi mams,
Ik heb je gegevens ingevuld bij Predict Plus. Ik heb even nagevraagd en het schijnt dat je de grootste tumor moet nemen en de tumoren niet bij elkaar op moet tellen. Ik heb dus 9 mm gebruikt.

Afbeelding
Bron: Predict Plus

Adjuvant Online zou ik anders ook invullen, maar is helaas nog steeds buiten werking. Hier heb ik uitgelegd hoe Adjuvant Online werkt. Predict Plus werkt eigenlijk hetzelfde.

Adjuvant Online en Predict Plus geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan is na 10 jaar nog 89,5% in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Chemo zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 3,4% extra in leven. Hormoontherapie zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 2,8% extra in leven is. Oftewel, met chemo en hormoontherapie is na 10 jaar nog 95,7% in leven.
Kanttekening (die ik er voor de volledigheid weer bij zet):
- De therapieën zijn de afgelopen jaren wel verbeterd, dus te verwachten is dat de cijfers voor alle patiënten eigenlijk gunstiger zijn dan er nu uitkomt.
- Over het algemeen wordt gezegd dat Adjuvant Online heel betrouwbaar is, behalve voor hele jonge mensen, daar zijn de cijfers uit Adjuvant Online eigenlijk een beetje te rooskleurig (omdat ze ondervertegenwoordigd zijn in de database). Ik weet niet precies of dat voor Predict Plus ook zo is, maar ik neem aan van wel

Eigenlijk niks om zo pessimistisch over te zijn he? Ziet er behoorlijk gunstig uit !!

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Mams » di 26 jul 2016, 21:11

Bedankt!! Ook voor het navragen hoe het zit met meerdere tumoren. Maakt het verder nog verschil of iemand meerdere tumoren heeft?
Inderdaad nu moet ik zelf geluk hebben........ Maar dit is iniedergeval wel hoopgevend!
Mams

Berichtdoor Dees » di 26 jul 2016, 21:17

Hoi mams, ik vermoed dat dat wel uitmaakt, maar dat is niet verwerkt in dit rekenmodel, dat toch vooral bedoeld is om te bepalen of je wel of geen chemo, wel of geen hormoontherapie moet doen.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Juli 2016