Seksualiteit

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Xxxxx

Seksualiteit

Bericht door Xxxxx » wo 29 jun 2016, 22:18

Hoe zit het met seksualiteit veranderingen?? Na borstreconstructie en na verwijderen eierstokken/eileiders

Dees
Beheerder

Re: Seksualiteit

Bericht door Dees » do 30 jun 2016, 10:42

Beste XXX,
Een korte vraag, maar ik kan daar een heel lang antwoord op geven. Als je borstweefsel wordt verwijderd en je krijgt een reconstructie, vermindert dat het gevoel in je borsten. Je borsten zijn ook een erogene zone, dus dat is best is even wennen. Bij preventieve operaties kan er tepelsparend geopereerd worden en dan hou je soms wel gevoel.

Als je je onzeker voelt over je lichaam of je partner heeft er moeite mee, dan heeft dat absoluut invloed op je seksleven. Het is dus zaak om daar samen een weg in te vinden.

Door de overgang (als eierstokken en eileiders weggehaald worden) verandert seksualiteit absoluut. Als je preventief geopereerd wordt en geen borstkanker hebt gehad, kun je met hormoonvervangers de klachten vrij goed opvangen. Het kan wel zoeken zijn naar de juiste hormoonvervanger.

Tijdens het BRCA-congres hield gynaecoloog Cor de Kroon een presentatie over eierstokverwijdering en hormoonbehandeling. Deze presentatie kun je hier zien.

Seksuele problemen na borstkanker komen vaak voor. Hier vind je meer informatie en praktische tips.

Hier vind je ook nuttige informatie.

Hier vind je allerlei oefeningen die kunnen helpen.

Als er problemen zijn met vochtig worden en daardoor pijn bij het vrijen, is er vanalles mogelijk met glijmiddelen (bij voorkeur die op basis van siliconen), maar zonnebloemolie of cetomacrogol (dat is vette creme) kan ook. Ik heb ook ooit gehoord dat het vrouwencondoom ook kan helpen als gemeenschap pijnlijk is (ik heb het niet uitgetest).

Deze Belgische documentaire gaat over seksualiteit in tijden van kanker. Misschien heb je daar nog iets aan.

Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2016”