(anti-)hormoontherapie en osteoporose
ModeratorsCOLON Team, Angela, Sanne, Superuser
(anti-)hormoontherapie en osteoporose
Na borstamputatie begin 2013 werd ik in eerste instantie nabehandeld met Tamoxifen en Zoladex. Over de Zoladex had ik mijn bedenkingen, want bij een 2nd opinion had ik te horen gekregen dat dat niet nodig was, ondanks dat ik premenopauzaal was. Ik wilde het liever ook niet vanwege osteoporose in de familie en ondergewicht en een prednison verleden bij mezelf. Na een jaar ben ik overgestapt op Anastrozol met Zoladex, vanwege vermeende vaginale bloedingen. Achteraf bleek het bloed afkomstig van een doorlopend geirriteerde huid vanwege overvloedige afscheiding t.g.v. de Tamoxifen. Maar dus toch, achteraf gezien, eigenlijk "voor niets" overgestapt. Ondanks mijn verzoeken dat eerder te doen, is er pas na 2,5 jaar Zoladex een DXA meting gedaan en blijk ik vergevorderde osteoporose te hebben.
Ik verdenk vooral de Zoladex. Het werd voorgespiegeld als een middel dat de overgang kunstmatig in gang zet, maar ik heb gelezen dat de snelheid waarmee het osteporose verergert echt veel groter is dan bij een normale overgang. Voorstel is nu om bisfosfonaten te gaan gebruiken. Daar voel ik weinig voor, gezien mijn toch al problematische spijsvertering. Tijdens het laatste gesprek met de oncoloog is de optie besproken om te stoppen met Zoladex en terug te gaan naar Tamoxifen. Is er iemand die ervaring heeft met deze "omgekeerde" overstap of die weet of dit een verstandige stap is? Vast bedankt.

- Dees
- Beheerder
- BerichtenCOLON 2748
- GeregistreerdCOLON Di 15 Mei 2012, 09:27
Re: (anti-)hormoontherapie en osteoporose
Hoi Eva, over de toegevoegde waarde van Zoladex bovenop tamoxifen bij jonge vrouwen is veel discussie. Er zijn allerlei studies verschenen, die aan de discussie nog geen definitief einde hebben gemaakt. Ik begrijp de verwarring dus wel. Helaas is niet alles duidelijk en ik snap dat artsen aarzelen wat nou echt het beste is in jouw situatie.
Ik vind het een hele logische keuze om terug te gaan naar tamoxifen. Een aromataseremmer plus Zoladex/Lucrin staat niet in de richtlijn als geadviseerde behandeling bij jonge vrouwen. Dat is omdat er te weinig wetenschappelijk bewijs voor is. Tamoxifen kan botontkalking een halt toeroepen.
Bisfosfonaten tegen osteoporose kan, maar als je toch al last hebt van je spijsvertering dan is APD of zoledroninezuur in infuus of denosumab in injectie waarschijnlijk een beter alternatief.
Kun je hier iets mee?
Ik vind het een hele logische keuze om terug te gaan naar tamoxifen. Een aromataseremmer plus Zoladex/Lucrin staat niet in de richtlijn als geadviseerde behandeling bij jonge vrouwen. Dat is omdat er te weinig wetenschappelijk bewijs voor is. Tamoxifen kan botontkalking een halt toeroepen.
Bisfosfonaten tegen osteoporose kan, maar als je toch al last hebt van je spijsvertering dan is APD of zoledroninezuur in infuus of denosumab in injectie waarschijnlijk een beter alternatief.
Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com