bloedprikken

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

bloedprikken

Berichtdoor Jacq_67 » wo 26 nov 2014, 20:50

Ik mag nog maar in 1 arm geprikt worden, vanwege de okselklierdissectie.
Mijn aderen in de andere arm zijn verwoest door de chemo en zo hard als beton. Dus zodra de naald eraan komt om bijv. bloed te prikken, verstijf ik en schiet de naald alle kanten op, behalve in mijn bloedvat.
De laatste keer ging de naald er 5x in bij 3 verschillende verpleegkundigen.
Je ziet ook aan mijn arm dat de aderen zijn gekrompen o.i.d., je ziet ingetrokken strepen.
Mijn vragen; komt dit nog goed?
En waarom toch niet in de andere arm prikken? Als je goed ontsmet loop je toch niet zo'n groot risico op oedeem? Als ik in de tuin werk of met de kat speel heb ik ook weleens een schram.

Als ik dit van te voren had geweten had ik erop gestaan een portocad te krijgen, nu heb ik levenslang een probleem met prikken?
Jacq_67

Re: bloedprikken

Berichtdoor Dees » do 27 nov 2014, 10:03

Hoi Jacq67, ik acht de kans reëel dat dat niet meer goed komt. Ik had zelf wel een port-a-cath, maar ik ben evengoed heel slecht te prikken. Tegenwoordig roep ik direct om een baby-vlindertje. Dat is een heel klein naaldje. Daardoor gaat het prikken gemakkelijker. Het duurt wel langer, maar alles beter dan de hel van het bloedprikken.

Ellende he?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Hannah » do 27 nov 2014, 13:01

Hoi, ja herken dit helemaal. Ik verwacht op een dag dat het boven op m'n hand ook afgelopen is. Want daar gaat eens in de acht weken een joekel van een infuusnaald in. Voor het prikken om bloed af te nemen, problemen...problemen. Bedankt voor de tip Dees. Ik zeg nooit dat het moeilijk te prikken is, want dan krijgen de prikzusters het ook op hun heupen. Maar ze merken het vanzelf, en dan zeg ik: ja, is even zoeken hè?!
Er was er een keer ééntje en die zei: ik doe het in je verboden arm! Die had ook genoeg van het gestuntel. Ik gaf haar toestemming en ze zou er notitie van maken, voor het geval er een ontsteking zou komen. Dan kon men haar en mij hierop aanspreken. Dus goed ontsmetten, naald erin, en hopla vijf buisjes bloed, in no time!. Dagen erna voelde ik die prik nog. Mij is verteld dat ook met heel goed ontsmetten er een aderontsteking kan komen, een niet-bacteriële soort. Maar hoe groot dat risico is? In ieder geval is het altijd balen, met bloedprikken.
Hannah

bloedprikken

Berichtdoor Klara » zo 30 nov 2014, 09:52

Herkenbaar hoor meid, wat een ellende hè, mij hebben ze in emmers water gedaan etc.
Babyvlindertje is idd een optie en Ze hebben mij ook meerdere keren in mijn voet geprikt. In de loop der jaren is het wel wat beter geworden, maar nog steeds moeilijk.
Liefs Klara
Klara

Berichtdoor Krulletje » zo 30 nov 2014, 15:20

In overleg heb ik het prikken tot een minimum laten beperken. Minder vaak bloedonderzoek. De immuuntherapie om de 3 weken ga ik nu via een injectie doen (in bovenbeen) ipv infuus in arm. Dit is nieuw voor het ziekenhuis waar ik behandeld wordt.
Krulletje

Berichtdoor monique76 » zo 30 nov 2014, 19:14

Hier ook van die aderen die helemaal verschrompeld zijn door de chemo. En de rest is inmiddels verlittekend. Rechts lymfeoedeem dus niet prikken. Ik vraag of om een vlindernaaldje of om een vingerprik. Dat bloed bij mij erg goed en ra ra pindakaas: dan hebben ze ineens veeeeeeeeeeeeel minder bloed nodig!
monique76

Keer terug naar November 2014