Novladex nemen of niet?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

adem

Novladex nemen of niet?

Bericht door adem » vr 29 aug 2014, 00:29

Hoi, ik twijfel heel erg of ik die Nolvadexpil nu wel of niet zou nemen.
Ik heb ze 1 week genomen en werd zooo misselijk van. Niet te doen. Ik ben 1 maand gestopt en dan heb ik het opnieuw geprobeerd: en ja, weer zo misselijk.
De dokters stellen nu een alternatief voor.
Maar ik twijfel of ik die pil (eender welke) zou nemen of niet.
Ik had borstkanker met een goede prognose: tumor 9mm, invasief, matig gedifferentieerd, hormoongevoelig, gezonde schildwachtklier. pT1bNO(sn)MO
De tumor is operatief verwijderd, de gezonde okselklier ook en ik kreeg 20 bestralingen.
Mijn zus kreeg 8 j geleden ook borstkanker, heeft wel chemo gekregen (ik niet) en heeft enorm veel last gehad van de bijwerkingen van zowel de Nolvadex als de anastrozol dat ik er echt schrik van heb:
erge stemmingswisselingen, botpijnen, stijve gewrichten, bijna depressie, lusteloosheid en vermoeidheid ...
Neem ik eigenlijk een risico door die pil niet te nemen?
Neem ik een risico door die pil wel te nemen? Depressie, pijn, bloedklonters...?
Bestaat er een medicijn die die misselijkheid tegen gaat? Ik heb Maalox en Primperan geprobeerd zonder resultaat.

adem

Re: Novladex nemen of niet?

Bericht door adem » vr 29 aug 2014, 00:34

Ik lees hier iets over 'Berekening prognose Adjuvant Online'.
Kan iemand dat voor mij doen?
diagnose:
Een matig gedifferentieerd invasief ductaal adenocarcinoma
gelegen in de axillaire uitloper van de linkerborst
0.9cm : graad 2
WHO
Sectievlakken waren vrij
7/8 oestrogeen
7/8 progesteron
Neu-oncogen is negatief (HER2)
Stadium pT1bNO(sn)MO

Tumor operatief verwijderd, gezonde schildwachtklier ook, 20x bestralingen gehad.
Is hormoontherapie relevant? En hoe relevant?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 29 aug 2014, 18:33

Ik kijk straks of morgen even !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

adem

Bericht door adem » za 30 aug 2014, 14:42

dank u! dat is vriendelijk :)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 31 aug 2014, 09:06

Beste Adem,
He getsie wat een narigheid. Dat je zus ook borstkanker kreeg, geeft een reden om te onderzoeken of je een genafwijking zou kunnen hebben die ervoor zorgt dat jullie kans op borstkanker zoveel groter is dan bij gezonde vrouwen. Dat is belangrijk, voor jou, omdat het iets zegt over je behandeling, en voor alle vrouwen in je familie, omdat ze een kans hebben om kanker te voorkomen door preventieve operaties te ondergaan. Ik zou dat zeker laten uitzoeken.

Mijn idee is dat je altijd kunt beginnen. Misschien vallen de bijwerkingen mee en dan heb je toch maar mooi een extra middel om te voorkomen dat de borstkanker terugkomt en dodelijk kan zijn. Als je bijwerkingen krijgt, kun je altijd onderzoeken of er middelen zijn om de bijwerkingen te verminderen.

Wat je bedreigt na borstkanker is dat er uitzaaiingen komen op afstand. In longen, lever, botten, hersenen. Dan is het nog wel te behandelen maar niet meer te genezen. Dat zou dan betekenen dat je aan de gevolgen van borstkanker overlijdt. Nolvadex verkleint de kans dat dat gebeurt. Het is niet zo dat als ze die uitzaaiingen vroeg ontdekken dat je dan opnieuw op dezelfde manier behandeld kunt worden als je nu behandeld bent. Dat geldt alleen als het ter plekke terugkomt. Lees ook dit.

Dat je geen chemo hebt gehad, is een extra reden om de hormoontherapie wel te doen.

De kans dat je uitzaaiingen op afstand krijgt is natuurlijk véél groter als je borstkanker hebt gehad vergeleken met gezonde vrouwen. De kans op borstkanker in je andere borst is ook groter dan van gezonde vrouwen.

Stoppen of niet beginnen is altijd een optie. De vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is, als de borstkanker onverhoopt terugkomt en uitgezaaid is en je bent niet meer te genezen, ga je het dan jezelf kwalijk nemen dat je nu een behandeling hebt laten liggen? Als dat niet zo is en je bereid bent het risico te dragen, dan heb je er goed over nagedacht. Het blijft linksom of rechtsom een gok.

Ik ga Adjuvant Online voor je uitrekenen, maar daarvoor heb ik wel je leeftijd nodig en of je gezond was toen de diagnose werd gesteld.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2014”