Caelyx chemokuur

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

twijfeltje

Caelyx chemokuur

Bericht door twijfeltje » do 28 aug 2014, 12:50

Hallo,

Ik wou jullie graag nog eens een vraagje voorleggen na jullie hulp eerder dit jaar.
Sinds mei '14 krijg ik als 4de-lijnschemo Caelyx voor gemetastaseerde BK (bot-longvlies-lever) en dit met goede resultaten (marker gedaald van 445 naar 162) en aanvaardbare nevenwerkingen, na eerder teleurstellende effecten van vroegere chemo's.
Heb nu 5 kuren Caelyx gehad en kreeg gisteren van oncologe te horen dat men zou stoppen na 6 kuren. Dit maakt me wat onrustig en onzeker. Ik was in de veronderstelling dat er, in dit stadium van de ziekte en met dit resultaat, wordt verder gegaan met een chemo die aanslaat tot er weer progressie optreedt, zeker als nevenwerkingen te doen zijn. Is het niet zo dat, als men een chemo stopt, er vaak resistentie optreedt en diezelfde nadien niet meer kan gebruikt worden? Dit zou ik jammer vinden, wetende dat er in deze fase geen heel arsenaal chemo's meer voor handen zijn en de mogelijkheden beperkt worden. Dus zou ik liever zien dat Caelyx verder gegeven wordt tot het geen effect en nut meer heeft.
Is dit een visie die te verdedigen valt tegenover de oncologe of bestaan er inderdaad richtlijnen die aangeven om toch beter te stoppen na 6 kuren en weer verder af te wachten tot er progressie optreedt? Hoe zien jullie dat? Hoe gaat men daar in Nederland mee om (ben in behandeling in België)?
Omdat ik graag wat voorbereid de dialoog met de oncologe aanga, zou ik het heel fijn vinden jullie mening hierover te kennen.

Alvast hartelijk dank.

Dees
Beheerder

Re: Caelyx chemokuur

Bericht door Dees » do 28 aug 2014, 16:56

Hoi twijfeltje,
Ik heb in de officiële productinformatie gekeken. Daar staat:
Breast cancer/Ovarian cancer
Caelyx is administered intravenously at a dose of 50 mg/m2 once every 4 weeks for as long as the disease does not progress and the patient continues to tolerate treatment.
Bron: EPAR Product Information Caelyx

Ik heb geen wetenschappelijk bewijs kunnen vinden dat het onverstandig is om door te gaan. Misschien heeft je oncologe die wel. Daar kun je naar vragen. Mij lijkt dat de officiële productinformatie dan ook wel aangepast zou zijn. Kortom, je beredenering om door te willen gaan, is helemaal logisch, als de ziekte stabiel is en je het goed verdraagt. Het lijkt mij dat je dat met je oncologe moet kunnen bespreken met deze informatie.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

twijfeltje

Bericht door twijfeltje » vr 29 aug 2014, 21:14

Dank je wel.
Trouwens, proficiat met deze site! Vind dit een prachtig initiatief waar mensen vlot geholpen worden en zich begrepen voelen. Super!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 30 aug 2014, 07:46

Graag gedaan. Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2014”