Protocollen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

Protocollen

Berichtdoor Gast » wo 05 feb 2014, 13:18

Hallo Dees

Hoop dat je me kan helpen met onderstaande vraag, al heeft het niet direct met borstkanker te maken,
maar ik zou niet weten aan wie ik het anders kan vragen op dit moment.

Wat mij al vaker is opgevallen en nu weer is dat als je een bepaald onderzoek moet ondergaan,
krijg je een folder mee met info en als je dan op andere ziekenhuissites het zelfde onderzoek opzoekt
met de bijbehorende folder, staat daar vaak heel andere info in... dus info verschilt van ziekenhuis tot ziekenhuis.
Voorbeeld met wat je wel of niet mag eten/drinken, vanaf wanneer je nuchter moet zijn, welke medicijnen
je wel of niet mag gebruiken etc. etc.

Mijn vraag: zijn daar geen protocollen voor?

Het maakt mij namelijk onzeker of dan de uitslag van het onderzoekt wel klopt en ik vind het ook heel vreemd.

Bedankt alvast!
Gast

Re: Protocollen

Berichtdoor Dees » wo 05 feb 2014, 16:25

Hoi gast,
Ik herken wel een beetje wat je schrijft. Protocollen voor een onderzoek worden per ziekenhuis geschreven. Er staan vaak adviezen in op basis van 'gezond verstand' en 'gewoonte' meer dan dat er nou snoeihard bewijs is dat 4 uur nuchter beter is dan 3,5 uur nuchter. Ik snap dat je er onzeker van wordt. Trek het je niet aan.....

Als er echt wezenlijke verschillen zijn, zou je het eens na kunnen vragen. Ik denk dat ze het heel vaak niet weten.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Gast » wo 05 feb 2014, 23:22

Hoi Dees

Bedankt voor je antwoord.
Goh, had ik nooit gedacht dat protocollen voor een onderzoek per ziekenhuis worden geschreven.
Wel vreemd eigenlijk en ik trek het me wel aan.. want het gaat over meer dan een half uur nuchter,
maar daar zal ik je niet mee lastig vallen ;)

Ik ga het wel navragen. Top dat je zo snel hebt gereageerd.
Gast

Berichtdoor Sanne » vr 07 feb 2014, 00:40

Ieder ziekenhuis heeft zjn eigen protocol en "dat doen we al jaren zo".
Iedereen heeft de wijsheid in pacht en je gaat toch geen protocol hanteren dat door anderen is uitgevonden?
(het "not-invented-here-syndrome").
Het is best genant dat dit soort onverklaarbare verschillen er zijn maar er is niemand die daar onderzoek naar wil doen en patronen wil doorbreken...
Zou wat zijn voor de NPCF...

Maar voor nu:
Onzekerheid is nergens voor nodig.
De waarheid ligt ergens in het midden en als je de meest ruime grenzen aanhoudt dan heeft het aan jou niet gelegen...
Geneeskunde is geneeskunst...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Gast » wo 26 feb 2014, 12:54

Hallo Sanne

Bedankt nog voor je antwoord.

Het is verwarrend, zeker in deze tijd van Internet.
Vroeger wist je van niets. Je kreeg een A4-tje of folder mee en je denkt dat is het..
maar nu ga je even surfen en dan slaat de verbazing toe.
Elk ziekenhuis heeft dus zijn eigen protocol en de uitkomst moet hetzelfde opleveren.. heel vreemd vind ik dat.

In dit geval krijg ik een H2 ademtest.
Voorbeeld:
Ziekenhuis 1 nuchter vanaf 24.00 uur (alleen nog water) en de dag ervoor 3 voedingsmiddelen niet gebruiken
Ziekenhuis 2: nuchter vanaf 16.00 uur en ook 1 dag (liefst 2 dagen) ervoor 25 voedingsmiddelen niet gebruiken.
Ziekenhuis 3: Verbied helemaal geen voedingsmiddelen en mag je tot een uur voor het onderzoek nog koffie.
En dan heb ik het nog niet eens over verboden medicatie zoals antibiotica waar het ene ziekenhuis een verbod heeft
14 dagen voor het onderzoek niet meer gebruiken en ander ziekenhuis rept er geen woord over.
Dat zijn toch niet echt kleine verschillen...
En zo kan ik nog wel even doorgaan.. over na het onderzoek.... maar aangezien het een borstkankerforum is doe ik dat maar niet.
Hoewel waarschijnlijk gaat het ook zo met borstkanker protocollen...

Zou zeker wat voor het NPCF zijn... maar ik neem aan dat zij dat toch wel weten?

Mooi gezegd: geneeskunde is geneeskunst..
Gast

Berichtdoor Dees » wo 26 feb 2014, 18:35

Hoi Gast, bizar he. Ik denk dat niemand uitgezocht heeft waar nu bewijs voor is en waar niet voor. De urgentie om dat te doen is misschien ook niet heel hoog. Het is alleen verwarrend. Zou de NPCF het weten? Ik denk eerlijk gezegd van niet.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Gast » vr 28 feb 2014, 15:16

Hoi Dees

Bedankt voor reactie. Zeker bizar.
Ik vind eigenlijk de urgentie omdat te doen wel hoog.
Stel je krijgt een goede uitslag, die niet klopt.. dan gaan "ze" weer verder onderzoeken
waar de klachten vandaan komen. Weer dure onderzoeken (overbodige kosten) en patient zit met klachten, pijn en
onzekerheid. Hebben we het nog niet eens over kosten ziekteverzuim..
En is het ergste geval.. we kunnen niets vinden en je moet er maar mee leren leven.
Gast

Berichtdoor Dees » vr 28 feb 2014, 17:36

Hoi Gast, maar nu concludeer je dat de uitslag waarschijnlijk regelmatig niet betrouwbaar is omdat ze de voorzorgsmaatregelen anders hanteren. Je weet niet of dat zo is. Ik weet er verder ook niks van. Als ik jou was, zou ik het terugkoppelen met het ziekenhuis als je daar vragen over hebt.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Februari 2014