Dees schreef:Beste Jet, ik heb de Tedx-talk niet gezien. Ik ga er ook niet naar kijken. Bewijs dat voeding iets doet voor of tegen kanker is veelal in het laboratorium verworven, bij cellen of muizen. Muizen zitten in een kunstmatige situatie, waarbij je veel van wat ze eten en doen kunt controleren. Bij mensen gaat dat niet. Mensen zijn geen muizen en mensen zijn al helemaal geen laboratoriummuizen. Van vrij veel middeltjes wordt beweerd dat ze 'iets' tegen kanker zouden doen. De meeste van die middelen zijn slecht onderzocht en onbewezen.
Ik moet altijd aan dit plaatje denken:
Er is natuurlijk niks mis met gezond leven, dat wil zeggen: niet roken (met stip genoteerd), gezond en gevarieerd eten (groenten en fruit), niet te zwaar worden, genoeg bewegen en niet teveel alcohol drinken. Voor de rest kun je niet zoveel doen dan de therapie pakken die je aangeboden wordt en er het beste van hopen.
Er is een site http://voedingenkankerinfo.nl/, waar informatie op te vinden is. Het is steeds ongeveer wat hierboven staat.
Een vriendin van mij zegt altijd: Anti-kanker-voeding, je leeft er niet langer door, maar het lijkt wel veel langer.
Twee boeken zijn een aanrader, Kanker simpel uitgelegd van Ed Roos en Kanker, keizer aller ziektes van Mukherjee Siddharta. Siddharta is oncoloog en onderzoeker en een geweldige schrijver. Hier kun je een interview met hem zien. Zijn antwoord over kanker en voeding is heel helder.
Take care.
(er bestaan een aantal angiogeneseremmers, die bij sommige vormen van kanker lijken te werken, maar bij sommige vormen niet of zelfs contraproductief werken: Hoe harder sommige wegen geremd worden, hoe harder andere wegen gestimuleerd worden. Het is ingewikkeld. We zijn er nog niet....)
Kanker en voeding en wat zijn goede boeken.
Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser
- Dees
- Beheerder
Re: Kanker en voeding en wat zijn goede boeken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com