Hoi Dees,
Ik heb al eens eerder bericht over de poly neuropathie waar ik last van had bij de Tamoxifen. Een bijwerking die werd veroorzaakt, omdat ik jaren eerder mijn linker onderbeen zodanig heb verwond, dat de zenuwen in dit been zijn aangedaan. Door te stoppen met de Tamoxifen en een rustpauze in te bouwen, bleek dat de klachten snel minder werden.
Tevens is toen een bloedonderzoek gedaan en bleek ik al postmenopauzaal, waardoor ik begin februari ben gestart met Letrozol. Helaas geeft de Letrozol flink wat bijwerkingen en heb ik erg veel last van gewrichtsklachten en pijn in de spieren. Verder lijkt het net of mijn handen reumatisch zijn geworden. Heb moeite met potten opendraaien, dingen vast te houden, te schrijven, etc. Gisteravond naar de bioscoop geweest, maar ik heb nauwelijks van de film kunnen genieten, omdat mijn rechterknie en linkerenkel zo'n pijn deden.
Op 30 april moet ik terug naar de oncoloog om te bespreken hoe het met de Letrozol gaat. Niet zo goed, dus.
Omdat ik geen chemo gehad heb, ik bleek een laag risico tumor te hebben, vind ik het belangrijk om wel een anti hormoontherapie te gebruiken. Stoppen is wat mij betreft op dit ogenblik nog geen optie.
Mijn vraag is dan ook of er andere alternatieven zijn voor de Letrozol of geven die allemaal vergelijkbare bijwerkingen.
Hoor graag van je.
Liefs, Claudia
Alternatieven voor Letrozol
ModeratorsCOLON Team, Angela, Sanne, Superuser
-
- BerichtenCOLON 13
- GeregistreerdCOLON Za 19 Okt 2013, 06:50
- Dees
- Beheerder
- BerichtenCOLON 2748
- GeregistreerdCOLON Di 15 Mei 2012, 09:27
Re: Alternatieven voor Letrozol
Hoi Claudia, helaas, de bijwerkingen zijn zeer herkenbaar. Er zijn wel alternatieven voor letrozole, zoals anastrazol en exemestane. Ik heb gehoord dat dat qua bijwerkingen wel uit kan maken. In principe doen ze wel hetzelfde en ze kunnen vergelijkbare bijwerkingen geven.
Ik denk altijd:
Stap 1 bij klachten: Kijken of je met andere hormoontherapie minder bijwerkingen hebt
Stap 2: Kijken of er iets te doen is aan de bijwerkingen
Stap 3: Je kunt altijd een test doen en een maand stoppen. Knap je op, dan weet je dat de bijwerkingen van de medicatie komen. Knap je niet op, dan ligt het ergens anders aan en kun je net zo goed doorgaan met de medicatie.
Stap 4: Afweging maken of het verminderde risico dóór de medicatie de nadelen van al die bijwerkingen waard zijn. Helaas kan niemand je daarin een advies geven. Niemand kan in de toekomst kijken en niemand weet wat je moet doen.
Tegen pijn is wel iets te doen. Je zou eens kunnen lezen wat ze op Thuisarts.nl schrijven over reuma. Dat kun je hier lezen. Daar zitten tips tussen waar je wel iets mee kunt, zoals dagelijks bewegen en ook de manier waarop je pijnklachten kunt managen. Je zou dat met je huisarts kunnen overleggen.
Ik heb een tijdje chronisch een pijnstiller geslikt, maar daar ben ik naar verloop van tijd ook mee gestopt. Toen heb ik geaccepteerd dat dat erbij hoorde en dat kostte me minder energie dan me er tegen verzetten. Uiteindelijk ben ik na 2,5 jaar hormoontherapie gestopt (ook omdat mijn tumor maar heel licht hormoongevoelig was).
Kun je hier iets mee?
Ik denk altijd:
Stap 1 bij klachten: Kijken of je met andere hormoontherapie minder bijwerkingen hebt
Stap 2: Kijken of er iets te doen is aan de bijwerkingen
Stap 3: Je kunt altijd een test doen en een maand stoppen. Knap je op, dan weet je dat de bijwerkingen van de medicatie komen. Knap je niet op, dan ligt het ergens anders aan en kun je net zo goed doorgaan met de medicatie.
Stap 4: Afweging maken of het verminderde risico dóór de medicatie de nadelen van al die bijwerkingen waard zijn. Helaas kan niemand je daarin een advies geven. Niemand kan in de toekomst kijken en niemand weet wat je moet doen.
Tegen pijn is wel iets te doen. Je zou eens kunnen lezen wat ze op Thuisarts.nl schrijven over reuma. Dat kun je hier lezen. Daar zitten tips tussen waar je wel iets mee kunt, zoals dagelijks bewegen en ook de manier waarop je pijnklachten kunt managen. Je zou dat met je huisarts kunnen overleggen.
Ik heb een tijdje chronisch een pijnstiller geslikt, maar daar ben ik naar verloop van tijd ook mee gestopt. Toen heb ik geaccepteerd dat dat erbij hoorde en dat kostte me minder energie dan me er tegen verzetten. Uiteindelijk ben ik na 2,5 jaar hormoontherapie gestopt (ook omdat mijn tumor maar heel licht hormoongevoelig was).
Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
-
- BerichtenCOLON 13
Hoi Dees,
Dank voor je duidelijke antwoord. Ik heb op advies van de huisarts een tijd 4x2 paracetamol geslikt, maar heb dat toch maar weer afgebouwd. Overdag is het wel te doen. Naproxen werkte onvoldoende. Ik ga het met de oncoloog bespreken.
Is het overigens ook een optie om terug te gaan naar de Tamoxifen? In vergelijking met de Letrozole had ik daar toch minder bijwerkingen van.
Bij de second opinion in het AVL adviseerden ze 5 jaar Tamoxifen, maar dat trok mijn eigen oncoloog meteen al in twijfel omdat de richtlijn veranderd is.
Groetjes, Claudia
Dank voor je duidelijke antwoord. Ik heb op advies van de huisarts een tijd 4x2 paracetamol geslikt, maar heb dat toch maar weer afgebouwd. Overdag is het wel te doen. Naproxen werkte onvoldoende. Ik ga het met de oncoloog bespreken.
Is het overigens ook een optie om terug te gaan naar de Tamoxifen? In vergelijking met de Letrozole had ik daar toch minder bijwerkingen van.
Bij de second opinion in het AVL adviseerden ze 5 jaar Tamoxifen, maar dat trok mijn eigen oncoloog meteen al in twijfel omdat de richtlijn veranderd is.
Groetjes, Claudia
- Dees
- Beheerder
- BerichtenCOLON 2748
Hoi Claudia, zeker is dat een optie. Elke vorm van hormoontherapie is altijd beter dan geen hormoontherapie.
Groeten, Dees
-
- BerichtenCOLON 13
Hoi Dees,
Kun jij mij het verschil in werking tussen Letrozole, Anastrol en exemestane uitleggen?
Dank alvast.
Claudia
Kun jij mij het verschil in werking tussen Letrozole, Anastrol en exemestane uitleggen?
Dank alvast.
Claudia
- Dees
- Beheerder
- BerichtenCOLON 2748
Hoi Claudia, het zijn zusjes van elkaar, moleculen die zo op elkaar lijken dat ze ook qua werking op elkaar lijken, Ze hebben min of meer dezelfde bijwerkingen, maar soms hebben mensen toch meer last op de ene dan op de andere.
Groeten, Dees
-
- BerichtenCOLON 13
Vandaag mijn bezoek aan de oncoloog gehad. Samen met hem adhv het pathologieverslag nogmaals adjuvant online ingevuld en de laag risico uitslag van de Mammaprint meegenomen. De prognoses zijn erg goed. We zijn gezamenlijk tot de conclusie gekomen weer terug te gaan naar de Tamoxifen en te gaan voor vijf jaar anti hormoontherapie. Ik heb dan weliswaar ook last van bijwerkingen van de Tamoxifen maar die zijn beter behapbaar dan van de Letrozole. Én ik weet door mijn eerdere stopperiode dat alle klachten verdwijnen als ik weer mag stoppen met de Tamoxifen. Dat geeft me moed. Ik ben tevreden met deze oplossing.
Bedankt voor alle info, Dees!
Bedankt voor alle info, Dees!
- Dees
- Beheerder
- BerichtenCOLON 2748
Hoi Claudia, fijn. Hier kun je toch weer even mee verder. Succes !!
Groeten, Dees