pijnstillers bij prednison

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

son

pijnstillers bij prednison

Bericht door son » di 30 jul 2013, 04:55

Ik ben aan het afbouwen van een stoot kuur prednison en nu op de helft van wat ik had. Van de prednison werd ik heel blij en hyper én al mijn pijntjes verdwenen. Leuke bijkomstigheden. Maar nu keren pijntjes en pijnen weer terug... Wat mag ik behalve paracetamol slikken bij prednison als het te erg wordt? Volgens mij kon bv diclofenac niet? Ik heb van alles liggen, maar weet dus niet wat kan. Oxynorm, codeïne, diclofenac, tramadol....

Dees
Beheerder

Re: pijnstillers bij prednison

Bericht door Dees » di 30 jul 2013, 09:10

Hoi Son, he wat naar..... Blij en hyper was zo gek nog niet, maar prednison kan ook nare gevolgen hebben, dus minderen, ik snap het wel......

Ik kan je vraag niet zomaar beantwoorden. Het verstandigst is dat je of naar je huisarts gaat (als die goed is) of naar je oncoloog zodat die, eventueel in overleg met een anaesthesioloog, een stappenplan voor je kan maken. Wat je kunt doen tegen pijn, is erg afhankelijk van de mate van pijn, de locatie en eventuele andere problemen die je hebt.

Er bestaat ook een richtlijn Pijn bij palliatieve zorg.

Hier staat mbt medicatie in:
De medicatie moet volgens een gefaseerd schema worden toegediend. Van oudsher wordt de WHO-analgetische ladder aangehouden:
- stap 1: Paracetamol ± NSAID
- stap 2: Stap 1 + zwak werkend opioïd (in de oorspronkelijke WHO-pijnladder codeïne; later ook tramadol)
- stap 3: Stap 1 + sterk werkend opioïd (bijv. morfine, fentanyl, oxycodon, hydromorfon, methadon)

Stap 2 van de WHO-ladder wordt in de palliatieve fase in principe overgeslagen. Zwak werkende opioïden hebben bij de benodigde dosering dezelfde bijwerkingen als sterke opioïden. Codeïne moet in een actieve vorm worden omgezet; tien procent van de bevolking mist het enzym dat hiervoor noodzakelijk is. Onderzoek laat bovendien zien dat het overslaan van stap 2 leidt tot betere pijnstilling.

Als paracetamol, al dan niet in combinatie met een NSAID, in optimale dosering onvoldoende effect heeft op de pijnklachten, wordt gestart met een sterk werkend opioïd.
Bron: Pallialine, richtlijn Pijn

Een NSAID is een geneesmiddel zoals ibuprofen, naproxen, diclofenac en die neem je in principe niet zonder maagbeschermer.

De hele richtlijn Pijn kun je hier lezen. Naast medicatie bestaan er ook niet-medicamenteuze behandelingen om pijn te verminderen.

Ik hoop dat je je snel beter voelt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2013”