Bestraling en de gevolgen daarvan bij mij

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Prinses

Bestraling en de gevolgen daarvan bij mij

Bericht door Prinses » ma 29 jul 2013, 22:52

Sinds vorige week ben ik begonnen met de bestraling, waarvan ik er 16 moet krijgen.
Na 2 bestralingen werd mijn borst al vuurrood, het gloeit en is pijnlijk.
Ik heb toen engels pluksel voor in de bh en zalf gekregen.
Afgelopen vrijdag moest ik 1 dag overslaan omdat ik diarree had en over moest geven; ik zelf denk dat dit door de warmte kwam.
Vandaag ben ik, ondanks dat ik me nog steeds niet goed voel en het heel erg koud had, toch weer verder gegaan met de bestraling.
Morgen heb ik voor de bestraling een gesprek met de radioloog.
Na mijn operatie van 28 mei en allerlei ellende nadien toen alle wonden open gingen staan en gingen ontsteken voel ik me niet goed, ben erg moe, heb geen energie, weinig eetlust en nu dit allemaal.
Naast borstkanker heb ik andere gezondheidsproblemen waaronder dat ik een insulineafhankelijke diabeet ben, hypertensie, ziekte van Crohn, Fibromyalgie, dubbele hernia etc. heb.
Het begint me zo langzamerhand ernstig uit de keel te hangen en de tranen zitten hoog.

Wie weet raad!

Dees
Beheerder

Re: Bestraling en de gevolgen daarvan bij mij

Bericht door Dees » di 30 jul 2013, 09:21

Lieve Prinses, oh, ik heb ontzettend met je te doen. Volgens mij moet je aan de bel trekken en met spoed een consult aanvragen bij je oncoloog. Die moet kijken en nadenken, samen met de internist die je andere problemen behandelt.

Jij en de borstkanker zijn niet los te zien van de andere gezondheidsproblemen die je hebt. Bestraling voorkomt 'alleen maar' dat de kanker ter plekke terugkomt en heeft verder nauwelijks (geen?) invloed op je overlevingskansen. Het is een preventieve behandeling. Het enige risico dat je loopt is dat de kanker ter plekke terugkomt en dan is het opnieuw te behandelen. Het is zeker geen zekerheid dat de kanker ter plekke terugkomt. Het risico op terugkeer moet je afwegen ten opzichte van de problemen die je nu ervaart door de preventieve behandeling.

Ik vind zelf dat het niet de bedoeling kan zijn dat een preventieve behandeling je zoveel schade berokkent. Is een borstamputatie zonder bestraling ook nog één van de voorgestelde mogelijkheden geweest? Artsen nemen vaak snel aan dat een borstamputatie ingrijpender is dan een borstsparende operatie, maar ze vergeten dan dat bestraling korte en ook lange termijngevolgen heeft. Een borstamputatie zou eventueel nog steeds een optie zijn...

Erbij stilstaan, vragen stellen en dan mét elkaar bedenken hoe je verder moet dus..... zeker aan de bel trekken.

Kun je hier iets mee? Véél sterkte !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Prinses

Bericht door Prinses » di 30 jul 2013, 16:28

Bedankt Dees voor je heldere antwoord, net als de vorige keer (met die open wonden en ontsteking) heb ik hier veel steun aan.
Het schept duidelijkheid en daardoor rust, het gaat nu weer goed met mij :!:

Ten eerste: ja amputatie is ter sprake geweest, maar gezien de grootte van de borst cup F/G raadden ze me dat af omdat ik dan uit balans zou raken.
Achteraf (kijk je een aap in de kont :lol: ) had ik voor amputatie van beide borsten gekozen.
Maar goed het is zo als het is, en als het niet erger wordt ga ik gewoon door.

De radioloog denkt aan een bacteriële infectie, maar zij wil nog geen AB geven in de hoop dat het lichaam dit zelf oplost.
Zodra het erger wordt en/of ik hoge koorts krijg moet ik direct aan de bel trekken.
Verder moet ik dat doen wat ik prettig vind: koelen, insmeren etc..

Ik voel me vandaag al weer een stuk beter dus ik laat me maar rollen. ;)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 30 jul 2013, 17:58

Oh, Prinses, gelukkig..... Goed dat je je beter voelt. Dat is het belangrijkst. Ik snap ook heel goed dat je er gewoon ontzettend doorheen kunt zitten. Ik hoop dat je niet méér klachten krijgt en de rest 'goed te doen' is.....

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2013”